Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mumintrollet och hans vänner - kometen kommer (2020)

Startat av Goliat, 12 september 2020 kl. 18:10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 mars 2022 kl. 11:49:12
Så det finns något slags rättighetsproblem men om det löser sig så blir det SF Studios som distribuerar filmen i Sverige?

Ja tydligen. Kan ju inte gälla dubben då är nog bilden som de har problem med.

Då kanske inte COVID var anledningen till uppskjutet IAF.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Goliat skrivet  1 mars 2022 kl. 12:35:22
Ja tydligen. Kan ju inte gälla dubben då är nog bilden som de har problem med.

Då kanske inte COVID var anledningen till uppskjutet IAF.
Borde det inte vara Njutafilms som distribuerar den i Sverige?

Goliat

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 mars 2022 kl. 14:41:38
Jag tror inte det, i Mumin väg har de ju bara distribuerat filt animation filmerna. Medans SF har distribuerat både den gamla tecknade serien och den nya 3D animerade.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2022 kl. 18:15:03
Jag tror inte det, i Mumin väg har de ju bara distribuerat filt animation filmerna. Medans SF har distribuerat både den gamla tecknade serien och den nya 3D animerade.

Däremot kanske någon annan parts sammarbete på något vis, men det är nog som du säger, att det är SF. Vore konstigt att de ens håller på med att få ordning på rättigheterna annars.

Lite förvånad över att jag ens fick svar ens.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  3 mars 2022 kl. 20:01:55
Däremot kanske någon annan parts sammarbete på något vis, men det är nog som du säger, att det är SF. Vore konstigt att de ens håller på med att få ordning på rättigheterna annars.

Lite förvånad över att jag ens fick svar ens.
Det är ju lätt att förstå varför rättighetsproblem kan uppstå i just detta fallet då ju detta är en uppfräschning av en existerande film.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 mars 2022 kl. 14:41:38
När 1992 års film hade premiär i Sverige 1995 distribuerades den av Sandrew Film, d.v.s. det som senare blev Sandrew Metronome. Så det hade väl varit mer logiskt om de hade distribuerat även den nya versionen, men Sandrew är ju ganska nedbantade nuförtiden jämfört med den gamla goda tiden - och numera har de bara kontor i Danmark (även fast de fortfarande distribuerar till hela Norden).

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2022 kl. 20:16:13
Det är ju lätt att förstå varför rättighetsproblem kan uppstå i just detta fallet då ju detta är en uppfräschning av en existerande film.

Absolut. Säkerligen många personer som är involverade och massa pappersarbeten, säkerligen för medlar den ska släppas på behövs nog en hel del förberedas också med licens. (Vet inte hur det funkar dock, men förstått att det är en massa jobb för att få ordning på allt, och att de kanske måste göra ändringar för alla parter ska vara nöjda för att kunna ge ut)

Marcusen

Är ni allihop blinda? Ser ni inte att SFs logga tydligt på postern som finns tidigare i ämnet?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  3 mars 2022 kl. 21:02:51
Är ni allihop blinda? Ser ni inte att SFs logga tydligt på postern som finns tidigare i ämnet?
Förvisso, men det är ju en finsk affisch och det är inte alls alltid som det är samma distributör i Finland och Sverige. Det har hänt vid flertalet tillfällen att SF Studios bara distribuerat en film i ett eller ett par nordiska länder, medan andra distributörer gett ut samma film i resten av Norden.

Steffan Rudvall

Jag hoppas att allt löser sig och SF får distribuera filmen. Det skulle ju finnas en ganska stor chans att den skulle släppas på DVD och Blu-ray här, vilket jag har för mig att originalversionen inte gjort...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2022 kl. 21:11:45
Jag hoppas att allt löser sig och SF får distribuera filmen. Det skulle ju finnas en ganska stor chans att den skulle släppas på DVD och Blu-ray här, vilket jag har för mig att originalversionen inte gjort...
Ja, såvitt jag vet har filmen bara släppts på VHS i Sverige - visserligen verkar den ha getts ut på VHS hela tre gånger, men ändock... :(

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2022 kl. 21:11:45

Den finns utgiven på DVD men inte den remastrade versionen (som dock finns utgiven i England och Finland (en annan remastrad version finns utgiven i Tyskland också) men de är svåra att finna idag.den svenska ser ut som VHS-kvalité tyvärr.

Jag är intresserad av streaming och bluray, hoppas minst Bluray för bättre kvalité i högre upplösning dock. Men kör de budget kanske vara DVD släpps. Det får dock tiden utvisa. Vet inte hur lång tid det tar heller.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  3 mars 2022 kl. 21:18:21
Den finns utgiven på DVD men inte den remastrade versionen (som dock finns utgiven i England och Finland (en annan remastrad version finns utgiven i Tyskland också) men de är svåra att finna idag.den svenska ser ut som VHS-kvalité tyvärr.
Menar du i Finland då, eller? För jag hittar inget som tyder på att filmen släppts på DVD i Sverige.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 mars 2022 kl. 21:20:56
Menar du i Finland då, eller? För jag hittar inget som tyder på att filmen släppts på DVD i Sverige.

Jag köpte min på CDON och en till en kompis på Ginza då den var slut på CDON. Men det är många många år sedan. Kanske var något de tillfälligt tog in eller köpte in från finland? Ser med jämna mellanrum filmen på Tradera också.

Min stod det bara på finska och svenska på, hittade denna bild men den verkar ha ett tredje språk, vilket min utgåva saknar

Edit: kan ha fel, men det är IAF två ljudspår enbart på min, tittade för någon vecka sedan på filmen. Kan nog vara samma DVD som denna fast med annat omslag:

https://www.booky.fi/tuote/jertta_ratia/muumi_26_muumipeikko_ja_pyrstotahti_dvd/6416415697263