Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mumintrollet och hans vänner - kometen kommer (2020)

Startat av Goliat, 12 september 2020 kl. 18:10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  3 mars 2022 kl. 21:27:26
Jag köpte min på CDON och en till en kompis på Ginza då den var slut på CDON. Men det är många många år sedan. Kanske var något de tillfälligt tog in eller köpte in från finland? Ser med jämna mellanrum filmen på Tradera också.

Min stod det bara på finska och svenska på, hittade denna bild men den verkar ha ett tredje språk, vilket min utgåva saknar

Edit: kan ha fel, men det är IAF två ljudspår enbart på min, tittade för någon vecka sedan på filmen.
Det där är nog en finsk utgåva eftersom att det står på både svenska och finska.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2022 kl. 21:35:04
Det där är nog en finsk utgåva eftersom att det står på både svenska och finska.

Kanske är det så, men sett den lite var o stans på nätet i svenska web-shoppar förr. (Nu verkar det inte ens finnas bilder på omslaget ens)

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  3 mars 2022 kl. 21:38:06
Kanske är det så, men sett den lite var o stans på nätet i svenska web-shoppar förr. (Nu verkar det inte ens finnas bilder på omslaget ens)
Importerade grejer är ganska vanligt att se på svenska sajter...

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2022 kl. 21:40:34
Importerade grejer är ganska vanligt att se på svenska sajter...

Jodå, svenska kan ju vara för svensktalande i Finland också, så bara kom den hit pga att den efterfrågades. Men den har funnits i en del handel i Sverige. Men är nog inte officiellt utgiven här.

Sabelöga

Citat från: Goliat skrivet  3 mars 2022 kl. 21:27:26
Jag köpte min på CDON och en till en kompis på Ginza då den var slut på CDON. Men det är många många år sedan. Kanske var något de tillfälligt tog in eller köpte in från finland? Ser med jämna mellanrum filmen på Tradera också.

Min stod det bara på finska och svenska på, hittade denna bild men den verkar ha ett tredje språk, vilket min utgåva saknar

Edit: kan ha fel, men det är IAF två ljudspår enbart på min, tittade för någon vecka sedan på filmen. Kan nog vara samma DVD som denna fast med annat omslag:

https://www.booky.fi/tuote/jertta_ratia/muumi_26_muumipeikko_ja_pyrstotahti_dvd/6416415697263
Det tredje språket är samiska.
Houba !

Goliat

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet 11 mars 2022 kl. 18:32:31
vad hemskt att inte ha kändisar.
Jag tycker att dålig att inte en ända kändis medverka i film. Det är kostnad fråga också. Kändisar kostar mycket pengar.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 11 mars 2022 kl. 18:48:57
Jag tycker att dålig att inte en ända kändis medverka i film.

Det finns säkert finniska kändisar som kan vara med.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 11 mars 2022 kl. 18:48:57
Jag tycker att dålig att inte en ända kändis medverka i film. Det är kostnad fråga också. Kändisar kostar mycket pengar.
Citat från: gstone skrivet 11 mars 2022 kl. 18:51:50
Det finns säkert finniska kändisar som kan vara med.
Mumin är ingen stor amerikansk franchise så kändisar är inget måste. Det som är det viktiga är finlandssvenskan för att verkligen få en känsla för Tove Jansson hennes verk. Förresten så har ju kända personer medverkat i Mumin dubbningar till exempel Maria Sid, Mark Levengood och André Wickström.

Vad menas med finsk kändis? Är det då en kändis även för den svenska publiken om det är någon som bara är känd i Finland? 

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 mars 2022 kl. 19:01:38

Vad menas med finsk kändis? Är det då en kändis även för den svenska publiken om det är någon som bara är känd i Finland?
Någon som bara är känd i Finland bilr bra :D

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 mars 2022 kl. 19:01:38
Förresten så har ju kända personer medverkat i Mumin dubbningar till exempel Maria Sid, Mark Levengood och André Wickström.

Och glöm inte Riko Eklundh :D ;)

Steffan Rudvall

Om den där rollistan som nämndes i början av tråden stämmer så är ju nästan alla ganska etablerade finlandssvenska skådespelare så man kanske kan kalla de "kändisar".

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 mars 2022 kl. 19:15:26
Om den där rollistan som nämndes i början av tråden stämmer så är ju nästan alla ganska etablerade finlandssvenska skådespelare så man kanske kan kalla de "kändisar".

Det kan du nog ha rätt i :D ;)

Oskar

Jag har läst någon stans att komiker andre Wickström medverka i filmen.