Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan flyttar till ny server

Startat av Daniel Hofverberg, 23 september 2020 kl. 01:50:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vanessa

Hej
Jag hittade dig i jakt på serien candy candy. Det skulle betyda allt för mig att få återuppleva detta barndomsminne. Är det så att du har samtliga delar på dvd fortfarande och man på något sätt kan få ta del av dom?
Tacksam för svar
Mvh
Vanessa

Daniel Hofverberg

Citat från: Vanessa skrivet  2 december 2024 kl. 23:50:01Hej
Jag hittade dig i jakt på serien candy candy. Det skulle betyda allt för mig att få återuppleva detta barndomsminne. Är det så att du har samtliga delar på dvd fortfarande och man på något sätt kan få ta del av dom?
Tacksam för svar
Mvh
Vanessa
Absolut, det kan jag ordna. Men just nu har jag tyvärr inte tid - som du förstår måste jag prioritera att sajten fungerar bra, nu när det finns problem med belastning och återkommande avbrott. Så jag kan inte lova när, men återkommer till dig när jag har tid över. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2024 kl. 13:14:49Jag fick "Connection problems" nu klockan 13:13.
Jag hoppas och tror att jag äntligen löst problemet nu. Efter att ha tittat på anslutna IP-adresser hittade jag åt något som antingen kan vara en DDoS-attack eller en väldigt ouppfostrad robot, då 25 IP-adresser från Irland försökt gå till Dubbningshemsidan oavbrutet i flera dygn. Det märkliga är att alla IP-adresserna var i nummerföljd, d.v.s. x.x.x.1, x.x.x.2, och så vidare; vilket känns väldigt ovanligt. Men de var inte registrerade som någon känd robot/bot.

Efter att ha blockerat IP-adresserna ifråga i brandväggen, så har CPU-belastningen gått ner väsentligt; och efter det har jag aldrig sett mer än 50% CPU efter att före det ha legat på nästan 100% nästan jämt.
(I normala fall brukar jag inte vilja blockera IP-adresser annat än som en sista utväg, men när det gäller IP-adresser på Irland lär det vara ganska få som drabbas - visst finns det skandinaver som bor på Irland, och kan även vara skandinaver på semester på Irland plus då de som använder irländsk VPN; men ändå relativt liten risk att oskyldiga besökare råkar ha just det här IP-spannet)

Om det sen löser även "Connection Problems"-problemet eller inte låter jag vara osagt, men jag hoppas det. Men säg till om det skulle hända igen. :)

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 13:39:24Om det sen löser även "Connection Problems"-problemet eller inte låter jag vara osagt, men jag hoppas det. Men säg till om det skulle hända igen. :)
Jag märker redan nu att forumet är snabbare än vanligt så jag tror det funkade.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  5 december 2024 kl. 14:51:13Jag märker redan nu att forumet är snabbare än vanligt så jag tror det funkade.
Det borde göra skillnad, då CPU-kraften just nu ligger på 6% och tidigare dagar låg den oftast på 97 - 99%.

Jag gissar att det är det som också orsakat "Connection Problems", att servern helt enkelt var för överbelastad för att kunna få kontakt med databasmotorn, men helt säker kan jag förstås inte vara.

Daniel Hofverberg

Maybe I spoke too soon... Efter att allt fungerat klockrent i nästan en vecka fick jag nu plötsligt igen "Connection Problems" kl. 08:39. Det verkade bara vara ett ögonblicksverk, tio sekunder senare fungerade allt igen.

Frågan är då om det bara var en tillfällighet, eller om alla problem inte är lösta trots allt...? Någon annan som haft problem de senaste 5 - 6 dagarna?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2024 kl. 08:41:57Maybe I spoke too soon... Efter att allt fungerat klockrent i nästan en vecka fick jag nu plötsligt igen "Connection Problems" kl. 08:39. Det verkade bara vara ett ögonblicksverk, tio sekunder senare fungerade allt igen.

Frågan är då om det bara var en tillfällighet, eller om alla problem inte är lösta trots allt...? Någon annan som haft problem de senaste 5 - 6 dagarna?
För mig funkar det hur bra som helst inga felmeddelanden.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2024 kl. 08:41:57Maybe I spoke too soon... Efter att allt fungerat klockrent i nästan en vecka fick jag nu plötsligt igen "Connection Problems" kl. 08:39. Det verkade bara vara ett ögonblicksverk, tio sekunder senare fungerade allt igen.

Själv minns jag inget särskilt problem efter ändringen, utan forumet har flytit på som det ska.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Johannes Lennquist

Tja jag är ny här. Jag är en ung kille på 22 år som har ett gigantiskt intresse för dubbningar av film, i synnerhet tecknad film.

Jag undrar om det finns några projekt där folk hjälps åt och letar efter gamla svenska dubbningar? Till exempel på vhs? Själv har jag börjat samla lite på vhser av just den anledningen. Men jag insåg att jag varken har råd eller energi för att göra allt det här själv?

Jag har till exempel en vhs av "Dracula" av Toei animation" i nyskick? Finns den rappade nånstans redan eller borde jag försöka rippa den själv?

Mvh Johannes 

Daniel Hofverberg

Av någon anledning hade certifikatet på Dubbningshemsidans e-postserver gått ut, och inte uppdaterats av sig självt - därför har e-postutskick inte fungerat som det ska under lördagskvällen, gissningsvis runt de senaste 3 - 4 timmarna. :(

Varför det egentligen hände vet jag inte, men jag har uppdaterat manuellt nu och startat om servern; och efter det verkar allt fungera som det ska igen. Jag ska försöka lista ut varför det här hänt, för att säkerställa att det inte kan hända igen, men än så länge vet jag inte orsaken. Att ni inte fått mail på några timmar bör inte ställa till med någon större skada, då alla saknade mail kommer att levereras nu istället.

Däremot finns det en viss risk att e-post som skickats till Dubbningshemsidan/mig inte har kommit fram, och som beroende på hur er e-postserver är konfigurerad kanske heller inte kommer levereras i efterhand. Så för säkerhets skull: Har ni mailat mig under aftonen/kvällen, så skicka för säkerhets skull mailet igen; för att vara säker på att inget går förlorat. :)