Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Köpa eller streaming

Startat av moviefan, 23 november 2020 kl. 22:19:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 29 november 2020 kl. 17:04:46
Kan Nyafilmer sidan läggas ner ?
Rent tekniskt sett kan ju alla tjänster läggas ner, men illegala sajter som den lever förstås alltid farligt.

Jirr

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 november 2020 kl. 23:20:13
Bättre att köpa 1 gång istället för att betala varje månad. Folk borde förstå det här, dom må säga att streama är bättre men det är bara extra kostnader.

Det är självklart upp till var och en men allt jag vill se behöver jag inte ha i fysisk version då jag med stor sannolikhet bara ser det en gång.

Fred

Bero på vad som finns tillgängligt i respektive medium. Men DVD och Bluray har ju fördelen att man äger filmen själv och inte behöver vara orolig att strömningstjänsten väljer att ta den. Sen är jag ju å andra sidan glad att Disney+ har avsnitt av Disneyserier som Räddningpatrullen och Quack Pack som aldrig någonsin kommer att släppas på DVD eller Bluray i Sverige.

Hey Arnold på svenska

Köpa Hey Arnold på svenska skulle varit fantastiskt men Nickelodeon vill inte ha mina pengar i Sverige.

Om någon streaming skulle lägga ut Hey Arnold serien på svenska skulle jag inte bryr mig om sidan är laglig eller inte laglig.

Streaming kan vara bra för då kan man veta först om något är bra innan man köper det.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

gstone

Jag vill ha Mulan(2020) och Själen på Blu-Ray !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 29 november 2020 kl. 23:00:14
Jag vill ha Mulan(2020) och Själen på Blu-Ray !

Är Själen bra vill jag, liksom du, ha den på Blu-Ray.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Scoobydoofan1

Citat från: Dale Oakmont skrivet 29 november 2020 kl. 22:36:06Bero på vad som finns tillgängligt i respektive medium. Men DVD och Bluray har ju fördelen att man äger filmen själv och inte behöver vara orolig att strömningstjänsten väljer att ta den. Sen är jag ju å andra sidan glad att Disney+ har avsnitt av Disneyserier som Räddningpatrullen och Quack Pack som aldrig någonsin kommer att släppas på DVD eller Bluray i Sverige.
Med att ha dvd och bly ray är det bra med vad du säger, man behöver inte oroa sig över det.

BPS

En av mina bekanta kom nyligen med perspektivet "If buying isn't owning, then piracy isn't stealing. Han menar då att man ska köpa filmerna men sedan rippa dem för privat bruk och ladda upp på Plex eller liknande tjänster för att säkerställa att man har tillgång till dem.

Lillefot

Köpa fysiskt, i alla fall för de filmer och serier som jag verkligen håller nära mig. Dels är jag uppväxt med att filmer sågs via fysiska format hemma som VHS och DVD, och dels får du som köpare mycket mer kontroll över vad du kan göra med din kopia.

Det skulle aldrig till exempel falla mig i att endast se Jurassic Park, Sam Raimis Spider-Man-filmer eller Shrek via streamingtjänster annat än i enstaka fall (t. ex om jag var på semester)... de filmerna gillar jag för mycket för att inte äga fysiska kopior av.

Streaming är ett bekvämt komplement och fungerar fint för filmer som man inte är helt säker på att man vill se mer än en gång, men det kräver också att du fortsätter betala månads/årskostnaden för att fortsätta kunna nyttja den. På senaste tiden har också några av tjänsterna tagit beslut/gjort sånt som jag inte är alltför förtjust i, som:

* Infört tiers med reklam. En av de största fördelarna förut med streaming var just att du slapp reklam via kostnaden. Börjar de introducera det dit så känns det alltför likt TV igen, och då tappar jag lusten. Nu har de flesta filmer på fysiska format visserligen också reklam, men det är generellt sett lättare att skippa förbi det.

* Utbudet förändrats hela tiden på gott och ont. Saker kan alltid tas bort på grund av att avtal löper ut eller liknande. Särskilt Disney har varit urusla med det här, då de inte ens varnar sina prenumeranter om något ska tas bort från deras tjänst. Tänker de vara så apatiska så ska de inte bli förvånade om folk blir ilskna på dem, eller säger upp sina abonnemang.

* Varierande problem, men att utbudet blivit så uppdelat mellan varje tjänst med åren gör att det blir riktigt dyrt om du vill ha tillgång till allt. Nu är det inte säkert att just alla vill kunna se just allting, men i teorin finns fortfarande problemet.

Fysiska medier har förstås sina nackdelar också. Det krävs utrymme för att förvara skivor och fodral, de kan bli ospelbara på grund av fel i tillverkningen eller om de hanteras ovarsamt, och de kan tappas bort. Men dessa nackdelar är enligt mig lättare att handskas med eller jobba runt, och fördelarna väger upp mycket mer. En sak är säker, jag är mer villig att betala en engångskostnad på 50-200 kronor för en Blu-Ray film som jag får behålla så länge som jag vill, än att kontinuerligt betala 100+ kronor för en tjänst som det inte är säkert att jag kommer utnyttja hela tiden. Speciellt om den inte sköts bra.

Citat från: BPS skrivet 12 augusti 2024 kl. 21:04:38En av mina bekanta kom nyligen med perspektivet "If buying isn't owning, then piracy isn't stealing. Han menar då att man ska köpa filmerna men sedan rippa dem för privat bruk och ladda upp på Plex eller liknande tjänster för att säkerställa att man har tillgång till dem.
Så brukar jag göra lite också med varje DVD- och Blu-Ray film jag köpt den senaste tiden. De rippas till .iso-filer eller mappar via MakeMKV och sparas sen på en extern hårddisk, just för bekvämlighetens skull.

Så länge det sker för ens egna, lagligt införskaffade skivor ser jag inget problem med det.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 12 augusti 2024 kl. 21:45:03* Infört tiers med reklam. En av de största fördelarna förut med streaming var just att du slapp reklam via kostnaden. Börjar de introducera det dit så känns det alltför likt TV igen, och då tappar jag lusten. Nu har de flesta filmer på fysiska format visserligen också reklam, men det är generellt sett lättare att skippa förbi det.
Själv kan jag ändå se en viss logik och relevans kring besluten att införa reklam, under förutsättning att det (som idag) är en valmöjlighet med billigare abonnemang med reklam eller dyrare utan reklam. Det är knappast något de flesta skulle välja vid streamingtjänster man använder ofta, men gäller det tjänster som man tittar relativt sällan på men heller inte vill säga upp skulle nog ganska många kunna leva med lite reklam om det innebär ett påtagligt lägre pris.

Kanske ännu mer i dessa tider med ekonomisk kris och inflation, då många hushåll har det tufft ekonomiskt och behöver spara pengar där det går - då kan reklamabonnemang vara ett bättre alternativ än att tvingas säga upp abonnemanget. Trots allt är det ju väldigt få hushåll som bara betalar för en enda streamingtjänst, och med flera tjänster kan kostnaden snabbt stiga i skyn...

För att ta ett konkret exempel: Jag tittar inte alltför ofta på Viaplay - förutom att skriva av dubbcredits ser jag oftast på 1 - 2 kortare serier per månad och kanske någon enstaka film; men är det ingenting särskilt tittar jag inte särskilt många timmar på en månad. 169 kr per månad är i mina ögon oproportionerligt dyrt i relation till tjänstens trots allt relativt begränsade innehåll, men samtidigt vill jag inte säga upp abonnemanget då jag inte vill behöva vänta när det är bra serier som dyker upp. Så hade de haft ett tillräckligt billigt reklamabonnemang skulle jag nog kunna överväga det, för att få ner kostnaden.

Men det beror förstås på hur mycket reklam man får och inte minst var den är placerad - jag tror att de flesta skulle stå ut med någon minuts reklam innan man ser en film eller serieavsnitt, medan ständiga påtvingade reklamavbrott mitt under en långfilm á la TV3 och Kanal 5 vore betydligt svårare att stå ut med...

Citat från: Lillefot skrivet 12 augusti 2024 kl. 21:45:03* Utbudet förändrats hela tiden på gott och ont. Saker kan alltid tas bort på grund av att avtal löper ut eller liknande. Särskilt Disney har varit urusla med det här, då de inte ens varnar sina prenumeranter om något ska tas bort från deras tjänst. Tänker de vara så apatiska så ska de inte bli förvånade om folk blir ilskna på dem, eller säger upp sina abonnemang.
Ja, Disney+ har verkligen skött det under all kritik, där saker försvunnit helt utan förvarning; och nu senast t.o.m. utan att media visste om något om det i förväg. :(

Även Netflix och Viaplay har väl inget enkelt sett att på deras egen tjänst se vad som är på väg att försvinna, men det syns i alla fall en varning vid respektive titel om den kommer försvinna snart och åtminstone för Netflix finns det separata sajter som listar allt.

I stort sett den enda tjänsten som sköter det bra är TV4 Play (f.d. C More), där det på startsidan finns en separat avdelning för "Sista chansen" där man ser allt som kommer att försvinna den närmaste månaden - enkelt, tydligt och överskådligt. Även om en månad kanske inte räcker till om det är en lång serie på flera säsonger som kommer försvinna (eller om man kommer vara bortrest mycket), så har man åtminstone under normala omständigheter en rimlig chans att hinna se intressanta filmer och serier som snart kommer försvinna. :)

Kort sagt: Att utbud förändras hela tiden på streamingtjänster är en oundviklig del, då inga licensavtal i världen varar för evigt. Men det måste gå att sköta det hela på ett snyggare sätt än idag, så att man tydligt kan se vad som kommer försvinna månad för månad framöver och hur lång tid man har på sig att se det...
(Att det i så fall kanske innebär en och annan "falsk" varning, på grund av att tjänsten i sista minuten lyckas förnya kontrakten kan man hellre leva med; så länge ingenting försvinner utan tydlig förvarning - och gäller det långa serier räcker heller inte en månads förvarning, utan då skulle jag vilja veta om det 3 - 4 månader i förväg, så att man kan planera in att hinna se hela serien ifråga)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 augusti 2024 kl. 01:01:42För att ta ett konkret exempel: Jag tittar inte alltför ofta på Viaplay - förutom att skriva av dubbcredits ser jag oftast på 1 - 2 kortare serier per månad och kanske någon enstaka film; men är det ingenting särskilt tittar jag inte särskilt många timmar på en månad. 169 kr per månad är i mina ögon oproportionerligt dyrt i relation till tjänstens trots allt relativt begränsade innehåll, men samtidigt vill jag inte säga upp abonnemanget då jag inte vill behöva vänta när det är bra serier som dyker upp. Så hade de haft ett tillräckligt billigt reklamabonnemang skulle jag nog kunna överväga det, för att få ner kostnaden.
De har ett abonnemang med reklam för 99 kronor i månaden.

Jag har haft abonnemang på Viaplay under två månader som jag fick "gratis" i samband med att jag köpte andra varor. Men det skulle inte falla mig in att fortsätta för 169 kronor i månaden. Det är alltför dyrt, så jag har sagt upp det nu.

Men när jag sa upp abonnemanget fick jag ett erbjudande om 49 kronor i månaden med reklam under två månader, och därefter 99 kronor i månaden. Det var nästan så att jag hade accepterat, men jag valde ändå att säga upp abonnemanget helt. Kanske återkommer jag senare om det dyker upp något där som jag absolut vill se.

Måne

Köpa till 100%.

Oftast bättre kvalitet på köp än på streaming.
Samt streaming använder sig av licenser. Det du kollar på kan försvinna när som helst.
(Om man inte köper på t.ex Amazon Prime tror jag?)

Scoobydoofan1

Citat från: MoonFace skrivet 13 augusti 2024 kl. 12:29:38Köpa till 100%.

Oftast bättre kvalitet på köp än på streaming.
Samt streaming använder sig av licenser. Det du kollar på kan försvinna när som helst.
(Om man inte köper på t.ex Amazon Prime tror jag?)
Nä, även om man abonnerar till amazon Prime så är det samma situation, fysisk köps är bättre än digitalt köpt när det gäller filmer, serier, musik och böcker, digitalt är tvärtemot där även fast du köper digitalt så äger du det aldrig, vare sig det gäller så är digital köp inte på riktigt.

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 augusti 2024 kl. 13:26:04Nä, även om man abonnerar till amazon Prime så är det samma situation, fysisk köps är bättre än digitalt köpt när det gäller filmer, serier, musik och böcker, digitalt är tvärtemot där även fast du köper digitalt så äger du det aldrig, vare sig det gäller så är digital köp inte på riktigt.
Det verkar dock variera mellan olika tjänster när det gäller just digitala köp. SF Anytime och iTunes till exempel låter dig fortfarande titta på de filmer som du har köpt, även om de någon gång i framtiden skulle sluta säljas på deras tjänster. Medans en del andra tjänster verkar endast köra på principen "hyra på obestämd tid".
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 14 augusti 2024 kl. 13:36:28Det verkar dock variera mellan olika tjänster när det gäller just digitala köp. SF Anytime och iTunes till exempel låter dig fortfarande titta på de filmer som du har köpt, även om de någon gång i framtiden skulle sluta säljas på deras tjänster. Medans en del andra tjänster verkar endast köra på principen "hyra på obestämd tid".
Man kan inte veta vad som händer senare, det bästa är att hålla sig till fysisk media.