Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Köpa eller streaming

Startat av moviefan, 23 november 2020 kl. 22:19:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2024 kl. 23:27:48Är du säker...? Inget av det jag köpt på SF Anytime har slutat säljas, så jag kan inte kolla upp det själv, men om det verkligen ska fortsätta finnas tillgängligt kräver det ju att filmerna finns kvar på deras servrar "för evigt" - kan de verkligen ha rätt till det, även när deras licensavtal gått ut...? SF Anytime bygger ju trots allt på streaming över nätet, bara med en annan betalmodell än traditionella streamingtjänster.

iTunes är ju däremot en annan femma, eftersom den tjänsten inte huvudsakligen bygger på streaming över internet i realtid.
När det gäller SF Anytime så utgick jag från KurageDHHs inlägg här:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=185472

Det kanske var lite förhastat att utgå så fullt säkert på saken för dem, men samtidigt borde svaret han fick ha betytt något och inte bara varit tomma ord. Kan inte heller prova själv just nu då jag endast äger en på mitt eget konto, som fortfarande går att köpa där.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 14 augusti 2024 kl. 23:40:03När det gäller SF Anytime så utgick jag från KurageDHHs inlägg här:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=185472

Det kanske var lite förhastat att utgå så fullt säkert på saken för dem, men samtidigt borde svaret han fick ha betytt något och inte bara varit tomma ord. Kan inte heller prova själv just nu då jag endast äger en på mitt eget konto, som fortfarande går att köpa där.
Man får ju hoppas att de talar sanning, men jag känner inte att man nödvändigtvis kan lita på deras svar till 100% - trots allt har ju de incitament att inte vara helt sanningsenliga, för om de skulle svara rakt ut att man riskerar att förlora det man köpt skulle väl ingen ämna till att köpa något därifrån...?

Sen är det ju heller inte säkert att kundtjänstpersonal verkligen är tillräckligt tekniskt insatta för att veta och kunna svara med säkerhet - de som jobbar på kundtjänst är ju trots allt vanligtvis inte programmerare som byggt systemet, och kanske inte själva vet med säkerhet. Så de kanske svarar ja i god tro och tror på det själva, utan att faktiskt kolla upp saken ordentligt.
(Nu menar jag inte att vara oförskämd mot SF Anytimes kundtjänst, men handen på hjärtat har väl de flesta av oss fått "goddag yxskaft"-svar från olika onlinetjänsters kundtjänster där de uppenbarligen inte tycks veta vad de pratar om - så hur vet vi med säkerhet att just det här verkligen stämmer...?)

Fred

Hur vanligt är det att folk köper DVD-spelare nu för tiden? Minns för en sju-åtta år sen när jag skulle köpa en ny dator och fick höra av en i personalen att det inte gjordes så många datorer (laptops) med inbyggda DVD-spelare längre för att det inte fanns någon efterfrågan. Om det skulle vara så (om det inte redan skett) att DVD-spelare slutar säljas så får vi en situation där folk blir illa tvungna att köra strömningstjänster om de nu inte har en gammal DVD-spelare hemma.

PatoskyeIII

Citat från: Fred skrivet 15 augusti 2024 kl. 00:58:24Hur vanligt är det att folk köper DVD-spelare nu för tiden? Minns för en sju-åtta år sen när jag skulle köpa en ny dator och fick höra av en i personalen att det inte gjordes så många datorer (laptops) med inbyggda DVD-spelare längre för att det inte fanns någon efterfrågan. Om det skulle vara så (om det inte redan skett) att DVD-spelare slutar säljas så får vi en situation där folk blir illa tvungna att köra strömningstjänster om de nu inte har en gammal DVD-spelare hemma.
Skillnaden från VHS  är väl att det finns mer än bara dvd-spelare som kan spela DVD diverse spelkonsoler och blu-ray spelare till exempel

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2024 kl. 23:27:48iTunes är ju däremot en annan femma, eftersom den tjänsten inte huvudsakligen bygger på streaming över internet i realtid.
Det verkar som Apple successivt vill göra om iTunes till att baseras på streaming över nätet istället för fysisk nerladdning som har varit deras kännemärke tidigare.

Den senaste versionen av iTunes (datorprogrammet) innehåller numera bara poddar och ljudböcker, inte filmer och musik.

Musiken och filmerna har brutits ut till egna "appar", Apple Music respektive Apple TV.

Anders M Olsson

Citat från: Fred skrivet 15 augusti 2024 kl. 00:58:24Hur vanligt är det att folk köper DVD-spelare nu för tiden? Minns för en sju-åtta år sen när jag skulle köpa en ny dator och fick höra av en i personalen att det inte gjordes så många datorer (laptops) med inbyggda DVD-spelare längre för att det inte fanns någon efterfrågan. Om det skulle vara så (om det inte redan skett) att DVD-spelare slutar säljas så får vi en situation där folk blir illa tvungna att köra strömningstjänster om de nu inte har en gammal DVD-spelare hemma.
Trenden har väl gått mot att folk vill ha så lätta och tunna laptops som möjligt, och med en inbyggd spelare för DVD eller Blu-ray skulle det bli svårt att göra. Men det är ingen brist på externa läsare och brännare som ansluts via USB. Titta t.ex. på amazon.se. Förmodligen är det bättre att ha den löst än att bygga in den. Då kan man ta med den när man behöver den.

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2024 kl. 00:10:34Man får ju hoppas att de talar sanning, men jag känner inte att man nödvändigtvis kan lita på deras svar till 100% - trots allt har ju de incitament att inte vara helt sanningsenliga, för om de skulle svara rakt ut att man riskerar att förlora det man köpt skulle väl ingen ämna till att köpa något därifrån...?

Sen är det ju heller inte säkert att kundtjänstpersonal verkligen är tillräckligt tekniskt insatta för att veta och kunna svara med säkerhet - de som jobbar på kundtjänst är ju trots allt vanligtvis inte programmerare som byggt systemet, och kanske inte själva vet med säkerhet. Så de kanske svarar ja i god tro och tror på det själva, utan att faktiskt kolla upp saken ordentligt.
(Nu menar jag inte att vara oförskämd mot SF Anytimes kundtjänst, men handen på hjärtat har väl de flesta av oss fått "goddag yxskaft"-svar från olika onlinetjänsters kundtjänster där de uppenbarligen inte tycks veta vad de pratar om - så hur vet vi med säkerhet att just det här verkligen stämmer...?)
Var inte tanken med digitalt köp att kunderna får behålla den i sitt konto fast det inte går att köpa eller hyra längre för "andra" kunder och INTE blåsa dom på pengar utan ersättning?