I våras när jag försökte hitta information om en äldre dubbning av ett Snobben-"avsnitt" som ska visats på SVT i början av 90-talet, så snubblade jag över en artikel om denna dubbning. Jag sparade artikeln (vill minnas den är från GT), och i den så nämns faktiskt en nionde volym. Om den verkligen släpptes är en annan femma, dock.
Att det släpptes nio volymer är jag 100% säker på, då jag har volym 3 - 9 i min ägo (d.v.s. även volym 9, som enligt SMDb inte existerar). Se bildbevis nedan.
Däremot var jag inte säker på om det hade släppts fler än nio volymer eller inte - men när nu tidningsartikeln uppger nio volymer (7 + 2), samtidigt som en av skådespelarna också ville minnas att det var nio volymer som släppts, så borde vi kunna lita på att det stämmer.
Tyvärr saknar jag dock volym 1 - 2, som jag trots många års letande inte lyckats få tag i...

Om det är någon här som har volym 1 och/eller 2 och kan tänka sig att antingen sälja VHS-filmen till mig eller kan göra en digital kopia, så vore jag oerhört tacksam.

Mycket intressant artikel, framförallt att äntligen få veta vem som spelade respektive rollfigur då ju rösterna bara anges i grupp överallt.

Vilka och hur många av specialerna dubbade Gothenburg Sound AB åt Din Video?
Nu har jag gått igenom volym 3 - 9, som jag själv har i original; och har för de två första volymerna som jag saknar utgått ifrån vad som står i Svensk Mediedatabas - deras uppgifter borde stämma, även fast jag förstås inte kan vara 100% säker (men troligare att de gjort fel vad gäller någon av de svenska titlarna än vilka avsnitt det är).
Totalt verkar det vara 19 "avsnitt" som Din Video släppte, där de första 8 volymerna innehöll två avsnitt per kassett och den sista volymen innehöll tre avsnitt. Det här är innehållet, med de svenska titlar som anges på omslaget (exakt så som de står skrivna) samt originaltitlarna:
Snobben 1 (enligt SMDb):Du är bäst lille Karl / You're the greatest, Charlie Brown
Snobben är på cirkus lille Karl / Life is a circus, Charlie BrownSnobben 2 (enligt SMDb):Lille Kalle och stjärngänget / Charlie Brown's all stars
Är det Snobben som trollar lille Karl / It's magic, Charlie BrownSnobben 3:Nu är det jul, lille Karl / A Charlie Brown Christmas
Du blir aldrig vald, lille Karl / You're Not Elected, Charlie BrownSnobben 4:Snobben är din hund, lille Karl / He Is Your Dog, Charlie Brown
En gång till, lille Karl / Play it Again, Charlie BrownSnobben 5:På äventyr med Snobben och gänget / It is An Adventure, Charlie Brown
Vilken mardröm, lille Karl / What a Nightmare, Charlie BrownSnobben 6:På hal is, lille Karl / She's a Good Skate, Charlie Brown
Snobben dansar och ler / It's Flashbeagle, Charlie BrownSnobben 7:En dag finner du henne lille Karl / Some Day You'll Find Her, Charlie Brown
Var är den stora pumpan lille Karl / It's the Great Pumpkin, Charlie BrownSnobben 8:Hjärtligt grattis, lille Karl / Be My Valentine, Charlie Brown
Det är svårt att ta farväl, lille Karl / Is This Goodbye, Charlie BrownSnobben 9:Det är en kort sommar, lille Karl / It Was a Short Summer, Charlie Brown
En glad påsk med Snobben och hans vänner / It's the Easter Beagle, Charlie Brown
Din första kyss, lille Karl / It's Your First Kiss, Charlie BrownPå alla VHS-filmerna uppges följande på omslaget:
Talregi:
Göran HagvallÖversättning:
Mia Emretsson-WiethProducent:
Urmas PluntMen inga röster alls - fast det stod väl utsatt på själva kassetterna, om inte mitt minne sviker mig...