Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tjuren Ferdinand (Ferdinand the Bull, 1938)

Startat av Daniel Hofverberg, 10 november 2010 kl. 03:15:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2010 kl. 03:15:59Jag har länge undrat vem som egentligen är berättarrösten i omdubben av Disneys klassiska kortfilm Tjuren Ferdinand (Ferdinand the Bull). Jag bifogar ett ljudklipp på honom - är det någon som känner igen rösten?

Såvitt jag förstår gjordes den här dubbningen för VHS-filmen Kalle Ankas önskejul med Musse Pigg och vänner (som även släppts på DVD), men jag blir inte klok på den angivna creditlistan. De manliga skådisar som står utsatta i creditlistan för VHS-filmen är nämligen:
Sven-Erik Vikström
Anders Öjebo
Hans Lindgren
Per-Erik Hallin
Andreas Nilsson
Bertil Engh
Roger Storm

Den enda av dessa som står under "Övriga röster" är Roger Storm. Men jag tycker absolut inte att berättarrösten i Tjuren Ferdinand låter som någon av dessa, vilket är besynnerligt när dubbningen som sagt bör ha gjorts för den kortfilmssamlingen och den därför borde ha korrekta dubbcredits.

Samma dubbning användes senare också på DVD-filmen Walt Disney sagobibliotek - Volym 5. Där finns bara credits i grupp, men de manliga skådisar som crediterats är:
Thomas Banestål
Bertil Engh
Bengt-Erik Engholm
Andreas Eriksson
Christian Jernbro
Claes Ljungmark
Bo Maniette
Anders Öjebo

Merparten av dessa kan man ju direkt utesluta, men kanske kan berättaren vara någon av de resterande.

Dessutom undrar jag om någon har koll på om det finns fler än två svenska dubbningar av Tjuren Ferdinand? Förutom den här omdubbningen finns ju förstås den klassiska julaftonsdubben med Hans Lindgren som berättare, som ursprungligen kommer från kortfilmssamlingen Pluto, Ferdinand och Tre små grisar (också kallad Walt Disney Oscarfestival) från 1971. Saken är nämligen den att jag vill minnas att jag hört en version av Tjuren Ferdinand där Roger Storm var berättare, men jag vet inte om jag bara inbillat mig då jag nu inte kunnat hitta åt någon mer dubbning av kortfilmen än dessa två.
Kollade nyss igenom ämnet.
Borde väl inte vara så svårt tänker det borde vara någon känd pilsner filmskådis typ Thor Modéen, Jon Botvid eller någon sådan?

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 maj 2024 kl. 22:31:08Kollade nyss igenom ämnet.
Borde väl inte vara så svårt tänker det borde vara någon känd pilsner filmskådis typ Thor Modéen, Jon Botvid eller någon sådan?
pilsner filmskådis  ? ???
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

gstone

gstone

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 maj 2024 kl. 22:38:04Gamla filmer kallas ofta pilsner filmer.
Enligt Wikipedia är det mest komedier från 1930-talet som kallas pilsnerfilmer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pilsnerfilm
Houba !

DingoPictures2005

Kan det vara Gustaf Lövås?
Som är berättarrösten?
Lyssnat lite fort och hör lite likheter i rösterna.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juni 2024 kl. 19:07:55Kan det vara Gustaf Lövås?
Som är berättarrösten?
Lyssnat lite fort och hör lite likheter i rösterna.
Har du nåt klipp av han?
- what.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 10 juni 2024 kl. 21:33:18Har du nåt klipp av han?
Efter nogrannare jämförelse är jag säker på att det inte är han : (.
Inte alls lika efter side by side jämförelse.

https://youtu.be/E-2q8Md8c68

Steffan Rudvall

Jag gissar på att det kan vara någon journalfilmsspeaker det låter ju i alla fall som en sådan.

DingoPictures2005

Bengt-Erik Engholm kanske?
Daniel nämnde att en person vid namn Bengt-Erik Engholm stod med på creditlistan.
När jag söker namnet får jag upp en författare född 1959 men det kan ju finnas flera med samma namn.
Och berättaren behöver ju inte vara någon välkänd person utan det kan ju vara någon helt okänd person som bara dubbat en gång.

EDIT 
Nu kan denna teorin strykas.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sok.php?spr%E5k=Svenska&sok=Bengt-Erik+Engholm&typ=fritext&avdelning=alla
Sökte på namnet och författaren med namnet har dubbat så var nog därför han stod med i samlings dvd som Daniel nämnde i början av tråden.
Var bara jag som inte kände igen namnet.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juni 2024 kl. 21:42:07Jag gissar på att det kan vara någon journalfilmsspeaker det låter ju i alla fall som en sådan.
Jag tror personligen att någon pilsnersfilmsskådespelare gör rösten typ Erik Bullen Berglund, Thor Modeen eller liknande pilsnerfilmsskådis.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juni 2024 kl. 21:50:03Jag tror personligen att någon pilsnersfilmsskådespelare gör rösten typ Erik Bullen Berglund, Thor Modeen eller liknande pilsnerfilmsskådis.
Har du klipp av dom?
- what.

DingoPictures2005