Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Hur skulle ni dubba The Phantom Tollbooth (1970) ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 23 februari 2024 kl. 20:18:52Hur skulle ni dubba The Phantom Tollbooth (1970) ?
Officer Short Shrift, The Dodecahedron, The Demon of Insincerity, The Letter Vendor, Ministrar, Lethargians, & The Overbearing Know-It-All: Mikael Roupé 
The Whether Man: Thomas Engelbrektsson 
The Senses Taker: Fredrik Dolk 
The Terrible Trivium: Thomas Engelbrektsson 
The Gelantinous Giant: Håkan Mohede
The Awful DYNNE: Allan Svensson 
Kung Azaz the Unabridged & The Mathemagician: Tommy Nilsson 
Ralph & The Princess of Pure Reason: Eva Nilsson 
Faintly Macabre the Not-So-Wicked Witch: Anja Schmidt 
Lethargians: Kenneth Milldoff 

De andra rösterna är jag tyvärr osäker på, dock...

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 23 februari 2024 kl. 21:31:39Officer Short Shrift, The Dodecahedron, The Demon of Insincerity, The Letter Vendor, Ministrar, Lethargians, & The Overbearing Know-It-All: Mikael Roupé

Hade varit kul om filmen kom till Sverige 

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 23 februari 2024 kl. 21:31:39Officer Short Shrift, The Dodecahedron, The Demon of Insincerity, The Letter Vendor, Ministrar, Lethargians, & The Overbearing Know-It-All: Mikael Roupé

Jag funderar på att fråga om en annan Chuck Jones långfilm när jag ändå håller på  🤔
Men Jsg vill inte överväldiga dig.

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 23 februari 2024 kl. 21:41:48Jag funderar på att fråga om en annan Chuck Jones långfilm när jag ändå håller på  🤔
Kanske imorgon?

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 23 februari 2024 kl. 19:48:32Hm, hur kom du på dessa? Och jag har för mig att Anders Öjebo gjorde en liten replik för Nasse vid ett tillfälle.
Jag ska förklara när Disneyfantasten har sett den.
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 23 februari 2024 kl. 16:31:06En cast ide för "Nalle Puh"

( förutom Christopher Robin och Ru )

Nalle Puh - Hans Whalgren.

Nasse - Anders Öjebo.

Tigger - Jan Modin.

Kanin - Dick Ericksson.

Ior - Jan Åström.

Uggla - Andreas Nilsson.

Kängu - Myrra Malmberg.

Sorken - Adam Fietz.

Kanske inte så bra.....
Rösterna för Ior och Kängu tror jag kan funka.

Anders Öjebo hoppade in som Nasse vid ett tillfälle.

Jag kan inte direkt komma på någon karaktär Andreas Nilsson spelat som jag kan knyta ihop med Ugglas röst, men han är ändå en av mina favoritskådespelare, och han var ju bra som Don Karnage även om han inte riktigt var som handen i handsken för den rollen, så det är ändå möjligt att han hade gjort en överraskande bra insats för Uggla också.

Dick Eriksson kan funka som Kanin då han brukar få till karaktärer med aningen ljusa röster.

Resten är jag mer osäker på, Adam Fietz har dessutom en för mörk röst för att passa som Sorken, hade jag haft med honom i franchisen så hade jag castat honom som Ior.

Då återstår bara Nalle Puh och Tiger, jag kan inte komma på några Jim Cummings karaktärer som Hans Wahlgren och Jan Modin dubbat förut (eller Sterling Holloway eller Paul Winchell)...

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 23 februari 2024 kl. 19:48:32Hm, hur kom du på dessa? Och jag har för mig att Anders Öjebo gjorde en liten replik för Nasse vid ett tillfälle.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 februari 2024 kl. 08:06:28Rösterna för Ior och Kängu tror jag kan funka.

Anders Öjebo hoppade in som Nasse vid ett tillfälle.

Jag kan inte direkt komma på någon karaktär Andreas Nilsson spelat som jag kan knyta ihop med Ugglas röst, men han är ändå en av mina favoritskådespelare, och han var ju bra som Don Karnage även om han inte riktigt var som handen i handsken för den rollen, så det är ändå möjligt att han hade gjort en överraskande bra insats för Uggla också.

Dick Eriksson kan funka som Kanin då han brukar få till karaktärer med aningen ljusa röster.

Resten är jag mer osäker på, Adam Fietz har dessutom en för mörk röst för att passa som Sorken, hade jag haft med honom i franchisen så hade jag castat honom som Ior.

Då återstår bara Nalle Puh och Tiger, jag kan inte komma på några Jim Cummings karaktärer som Hans Wahlgren och Jan Modin dubbat förut (eller Sterling Holloway eller Paul Winchell)...
Hans Whalgrens röst påminner lite om Guy De La Berg så därför valde jag han som Puh (kunde inte komma någon som låter nära Olli Markenros)

Jag visste faktiskt inte att Anders hade hoppat in som Nasse, jag kom på det utifrån det här:  Varför ska Hans Lindgren alltid spela en mus? - Sida 4 - Dubbningar och röster - Dubbningshemsidans forum
undrar också om Hans Lindgren kunde spela Nasse, eller om Sven-Erik Vikström eller Steve Kratz kunde?

Med Tigger var det för att jag tycker Peter Wangrens insats låter mycket som Jan (på tal om det så är jag även säker på att Peter hade funkat jättebra som Bärgarn)

Jag valde Dick eftersom han är bra på att spela "anxious characters" (som Borgmästaren i Horton).

Både Stephan Karlsén och Benke Skogholt har ju spelat Ior så Jan borde ju passa.

Andreas har en särskild karaktärs-röst som hade passat utmärkt till Uggla.

Myrra är suverän på att spela mammor.

Adam kan göra en mer ljust röst som påminner lite om Hans röst.

det var mina motiveringar.
- what.

gstone

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2024 kl. 12:39:17Hur skule du dubba Gay Purr-ee(1962) ?
Mewsette: Louise Raeder 
Jaune Tom: Andreas Nilsson 
Robespierre: Stig Grybe 
Meowrice: Bertil Engh 
Mme. Rubens-Chatte: Irene Lindh 
Bulldog: Gunnar Ernblad 
Provence Kvinnorna: Louise Raeder och Irene Lindh 
Sjungande Hantlangare Katt: Bo Maniette

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 25 februari 2024 kl. 00:01:52Mewsette: Louise Raeder
Jaune Tom: Andreas Nilsson
Robespierre: Stig Grybe
Meowrice: Bertil Engh
Mme. Rubens-Chatte: Irene Lindh
Bulldog: Gunnar Ernblad
Provence Kvinnorna: Louise Raeder och Irene Lindh
Sjungande Hantlangare Katt: Bo Maniette
Tack så jättemycket 😃😻🙏❗️

Skokaka

gstone

Citat från: gstone skrivet 23 februari 2024 kl. 21:41:48Jag funderar på att fråga om en annan Chuck Jones långfilm när jag ändå håller på  🤔
Jag skulle bara vilja säga att jag är ett stort fan av sättet som Chuck Jones tecknade, han hade en väldigt distinkt still som är lätt att känna igen och som jag gillar väldigt mycket  :D

gstone

Skokaka