Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

Nja, hos både Ett Småkryps Liv och Hitta Nemo skulle jag vilja ha dubbningarna som de är.

När det gäller just alla Disneyfilmer (i originalfilm) som gjorts under 2000-talet (och även de allra flesta röster på 1990-talet och tom lite före) så tycker jag personligen att det är svårt att nöja sig med någon annan röst än den som var med i första filmen.

Vilka roller har förresten Bengt C W Carlsson, Olof Lundström, Kristian Luuk, Anna-Lena Bergelin och Per Sjöstrand gjort?

gstone

Citat från: Elias Prenbo skrivet 29 augusti 2016 kl. 15:58:42

Vilka roller har förresten Bengt C W Carlsson, Olof Lundström, Kristian Luuk, Anna-Lena Bergelin och Per Sjöstrand gjort?

Lundström var med i några smurf filmer i början av 80-talet och Hjälp jag är en fisk. Bergelin var med i min vän Charlotte , Luuk har vart mes i två dubbningar Råttatouille och Hr Peabody och Sherman, Per Sjöstrand var med i två Asterix filmer och dubbade Klings röst Pippi tv serien från 1969. CW Carlsson har aldrig dubbat så vit jag vet men jag valde honnom till rollen ändå.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 29 augusti 2016 kl. 21:03:10
Lundström var med i några smurf filmer i början av 80-talet och Hjälp jag är en fisk. Bergelin var med i min vän Charlotte , Luuk har vart mes i två dubbningar Råttatouille och Hr Peabody och Sherman, Per Sjöstrand var med i två Asterix filmer och dubbade Klings röst Pippi tv serien från 1969. CW Carlsson har aldrig dubbat så vit jag vet men jag valde honnom till rollen ändå.

Kristian Luuk har även varit med som pappan i de två uppföljarna till Arthur och Minimojerna. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

gstone

Så här skulle min dubbning av Tigers film se ut

Gunnel Fredd - Kängu

Thomas Hellberg - Tiger

Per Svensson - Uggla

Kalle Lundberg - Ru

Jörgen Lantz - Nasse

Guy de la Berg - Nalle Puh

Charlie Elvegård - Kanin

John Harryson - I-or

Alexander Lundberg - Christoffer Robin

Jonas Bergström  -  Berättaren

Elias Prenbo

Jag skulle vilja ha Mulan som den är.

Vilka roller har Anita Wall gjort?

Nu vet jag att Jan Jönsson har spelat Nalle Puh i Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen (en roll jack personligen inte tycker han passar till alls) och att han varit gift med den sedan länge bortgågne Eva Reamus (som överraskande nog aldrig medverkat i någon dubbning överhuvudtaget).

Har Jönsson gjort fler roller än Nalle Puh?

Tja, vi känner till Eva från Fem Myror är Fler än Fyra Elefanter, där även Magnus Härenstam och Brasse Brännström vedverkat och det är sorgligt att alla tre är döda nu.

Brasse har varit med i Folk och Rövare i Kammomilla Stad (som Polismästare Bastian) och den tecknade Karlsson på Taket (som Rulle) (som i och för sig är en svensk film, men ändå)

Magnus har varit med i Tarzan (som Tantor), den tecknade Karlsson på Taket (som Fille) (en svensk film), Superhjältarna (som Gilbert Huph), Bilar (som Schassen), Upp (som berättaren), Rio (som Rafael) och Bamse och Tjuvstaden (som Reinard Räv).

Elias Prenbo

Citat från: gstone skrivet 30 augusti 2016 kl. 18:23:58
Så här skulle min dubbning av Tigers film se ut

Gunnel Fredd - Kängu

Thomas Hellberg - Tiger

Per Svensson - Uggla

Kalle Lundberg - Ru

Jörgen Lantz - Nasse

Charlie Elvegård - Kanin

Alexander Lundberg - Christoffer Robin

Jonas Bergström  -  Berättaren

Det är tråkigt att Jörgen Lantz inte längre är godkänd av Disney som Nasse, hans röst passade jättebra till karaktären, jag håller med om att han borde ha varit med i Tigers Film.

PS: du glömde Ior.

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet 30 augusti 2016 kl. 18:27:09
Jag skulle vilja ha Mulan som den är.

Vilka roller har Anita Wall gjort?

Nu vet jag att Jan Jönsson har spelat Nalle Puh i Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen (en roll jack personligen inte tycker han passar till alls) och att han varit gift med den sedan länge bortgågne Eva Reamus (som överraskande nog aldrig medverkat i någon dubbning överhuvudtaget).

Har Jönsson gjort fler roller än Nalle Puh?

Tja, vi känner till Eva från Fem Myror är Fler än Fyra Elefanter, där även Magnus Härenstam och Brasse Brännström vedverkat och det är sorgligt att alla tre är döda nu.

Brasse har varit med i Folk och Rövare i Kammomilla Stad (som Polismästare Bastian) och den tecknade Karlsson på Taket (som Rulle) (som i och för sig är en svensk film, men ändå)

Magnus har varit med i Tarzan (som Tantor), den tecknade Karlsson på Taket (som Fille) (en svensk film), Superhjältarna (som Gilbert Huph), Bilar (som Schassen), Upp (som berättaren), Rio (som Rafael) och Bamse och Tjuvstaden (som Reinard Räv).

För någon vecka sedan såg jag faktiskt Eva Remaeus i en creditslista för en dubbad film, så jag hade fel i att hon aldrig dubbat.  :-[

Anita Wall spelade i alla fall Velma i Öga & Öras dubbning av Scooby-Doo som släpptes på SF/Transfers videofilmer och på Polar Bonniers videofilmer. Sedan har jag för mig att hon spelade Sandybell i serien med samma namn. Sedan vet jag också att hon medverkade i Tarzan 2, men jag minns tyvärr inte vad hennes rollfigur heter där.  Förutom det har hon även medverkat i en rad andra animes:

http://dubbningshemsidan.se/credits/sok.php?sok=Anita+Wall&typ=fritext&avdelning=alla

Jan Jönsson var väl med i några filmer med Smurferna/Smurfarna från tidigt 1980-tal om jag minns rätt. ^^

Elias Prenbo

Citat från: TonyTonka skrivet 30 augusti 2016 kl. 18:36:36
För någon vecka sedan såg jag faktiskt Eva Remaeus i en creditslista för en dubbad film, så jag hade fel i att hon aldrig dubbat.  :-[
Tja, alla kan vi ha fel ibland ;) ;D

Vilken roll i vilken film var det Eva spelade? :)

gstone

Så här hade dubbningen av Nasses stora film sett ut om jag fått bästma

Maria Isdal - Nasse
John Harryson  - I-or
Charlie Elvegård - Kanin
Per Svensson - Uggla
Tomas Hellberg -Tiger

Gunnel Fred - Kängu

Anton Nyman -Christopher Robin

Linus Hellström - Ru

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet 30 augusti 2016 kl. 19:48:31
Tja, alla kan vi ha fel ibland ;) ;D

Vilken roll i vilken film var det Eva spelade? :)

Hon medverkade tydligen i filmen Katy där hon spelade karaktären Mo:

http://dubbningshemsidan.se/credits/katy/

gstone

Min dubbning av Superhjätarna skulle se ut så här

Kajsa Ernst - Helen

Dennis Granberg -
Dash

Linda Lindorff - Violet

Rektor - Jonas Bergström

Mrs. Hogenson - Meta Velander

Undergrävaren - Jonas Malmsjö

Rick Dicker - Tursten Wahlund

Edna  "E" Mode - Ewa Förling
Kari McKeen - Anna Nordell

Buddy Pine / Syndrome -
Jakob Stadell

Bob Parr / Mr. Incredible - Allan Svensson

Mirage - Eva Röse

Lucius Best / Fryzo - Rafael Edholm

Magnus Härenstam - Gilbert Huph

Reporter - Lasse Bengtsson

Jag vald två personer som aldrig dubbat men jag tror dom passar rollerna och det är min lista.

Elias Prenbo

Jag är nöjd med dubbningen av Superhjältarna och tycker att den duger gott och väl.

Nu är naturligtvis fri att ha din åsikt, men personligen tycker jag att många dubbningar duger bra som de gör och att rösterna oftast passar mycket bra till sina rollfigurer och att jättemånga dubbningar är precis så bra som man kan begära (men naturligtvis har alla dubbningar sina brister och problem, så det är ingen dubbning som är perfekt och felfri).

Vilka två personer är det förresten du syftar på?

Vilka roller har Kajsa Ernst, Dennis Granberg och Linda Lindorff gjort? (jag skulle gissa att det är två av dessa tre du syftar på, men jag frågar för att vara säker).

TonyTonka: när jag läste creditlistan så såg jag att Lena Nyman och Anita Wall stod angivna som Katy respektive Willa.

gstone

Så här skulle min dubbning av Rex och hans vänner se ut.

Rex - Stefan Ljungqvist
Elsa - Emy Storm
Dweep - Allan Edwall
Woog - Peter Harryson
Louie - Linus Wahlgren
Cecilia - Åsa Göransson
Professor Screweyes - Börje Ahlstedt
Kapten Neweyes - Arne Weise
Vorb - Sven Lindberg
Dr Julia Bleeb - Cissi Elwin(som aldrig dubbat förut)
Clownen Stubbs - Hans Lindgren
Buster - Björn Gustafson
Fågelmamma - Anna-Lotta Larsson

gstone

Jag har gjort en lista över dom personer  som jag skulle valt att göra rösterna i Bilar. Några av dom valt har aldrig gjort någon röst i en animerad  film men jag vald dom en då .

Martin Stenmark - blixten

Erland Josephson eller Thommy Berggren (Har aldrig gjord en dubbning förut) eller Per Oscarson  - Doc

Peter Wahlbeck( Har aldrig medverkat i någon dubbning) som Bärgarn

Kattis Ahlström( Har aldrig medverkat i någon dubbning) som Sally

Mendez - Ramone

Jonas Bergström - Luigi

Andreas Rothlin Svensson - Guido

Brasse Brännström -  Fillmore

Magnus Härenstam - Schassen
Birgitte Söndergaard - Flo
Sven Melander - Sheriff

En racerförare i rätt ålder - Kungen
Class Lungmark som Chick Hicks
Björn Waldegård - Björn Rallygård
Johan Torén - Johan Motorén
Gert Fylking - Mack
Bert Karlsson - Managern Bert
Anna Lindmarker - Journalisten Petra Gasolin
Lena Söderblom - Lizzie
Rolf Skoglund - Van
Claire Wikholm - Minna
Adam Alsing - Klink
Anders Timell - Klonk

Åke Ortmark( ny till dubbning)  -Jay Limo( svenska namn kunde vara Åka Motormark)
Dick Eriksson - Rödis

Elias Prenbo

Jag skulle personligen vilja ha Bilar som den är.

Förresten så tycker jag att din dubbning av Rex och Hans Vänner ser ut att vara exakt samma som finns i verkligheten, eller blandar jag ihop det?