Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tintin (Insamlingstråd)

Startat av Goliat, 27 januari 2021 kl. 15:01:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Tintin skrivet 13 augusti 2024 kl. 10:21:34I bioversionen av Solens tempel (som vi kan se tack vare @Ovanliga dubbningar) har de tagit bort några verser ur Zorrinos Sång Till Natten (därav ovan). Jag köpte CD-skivan i somras och där finns alla verser med.

Ljudet från CD-skivan stämmer inte överens med filmen, men när jag ökade hastigheten så synkade båda spåren upp. Även ljudeffekter (under sången) ligger med på CD-skivan, så hela sången spelades in för filmen men jag tror att man tog bort verserna för att göra det mer stämningsfullt.

Det är tur att hela sången finns bevarad på skiva (med så bra ljudkvalitet). På det andra spåret Zorrinos Och Maitas Sång verkar det hänt något med ljudbanden under åren eftersom ljudet tillfälligt försvinner och spårindelningen inte stämmer.

Skivan i övrigt är cirka 30 minuter kortare än filmversionen och utspelar sig som ett vanligt Tintin-äventyr på skiva eller band med tillagd beskrivande dialog av Jacob Hård (troligen i samband med att skivan kom 1971). I vissa scener märker man att ME-spåret är flyttat jämfört mot filmen. Sångerna är de enda orörda.
Du får gärna dela med dig av den så jag kan synka om den.

Tintin

Citat från: Goliat skrivet 14 augusti 2024 kl. 12:38:02Du får gärna dela med dig av den så jag kan synka om den.
Absolut.

Jag har redan gjort det (för att prova om det gick) men behållt filmen som den är, förutom det jag redan nämnt om Zorrinos tack efter att Tintin skjutit ormen (som saknas i bioversionen men som finns med i omdubbningen 1981).

Jag rippade hela CD-skivan i samband med att jag fick hem den, då den hade en del repor (men spelbar). Det finns ett snäppljud i början av sången, men jag tror inte att det har med ovan att göra utan snarare återutgivningen av skivan på CD (lite budgetkänsla).

Goliat

Ska försöka lägga ner lite energi på det här igen, inte mycket som saknas! Tack alla som hjälpt till! :D

DingoPictures2005

Citat från: Goliat skrivet 14 augusti 2024 kl. 12:38:02Du får gärna dela med dig av den så jag kan synka om den.
Jag tänker bara säga det här, det är lite jobb förgäves att synka då det lär bli nedtaget.

@BPS Kan bekräfta detta då det hände med Bambi som var synkad till D+ bild.

Få personer kommer också leta torrents på deepweb, dvs olistade privata trackers där du måste vara halv kriminell eller få inbjudan för att komma in.

Tintin kanske inte är lika hårt som Disney ingen aning.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 februari 2025 kl. 11:31:50Jag tänker bara säga det här, det är lite jobb förgäves att synka då det lär bli nedtaget.

@BPS Kan bekräfta detta då det hände med Bambi som var synkad till D+ bild.

Få personer kommer också leta torrents på deepweb, dvs olistade privata trackers där du måste vara halv kriminell eller få inbjudan för att komma in.

Lägger du saker på öppna torrent trackers så är problemet att ingen vågar använda sig av dem, då ip grabbers och liknande scam grejer är inbäddade i flera av dessa webbsidorna.

Så yes lite av en lost cause att synka som visa medlemmar pysslar med när det bara kommer göra att upphovsmännen blir mer pushiga att få ner materialet från Archive.org.

Goliat

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 februari 2025 kl. 11:31:50Jag tänker bara säga det här, det är lite jobb förgäves att synka då det lär bli nedtaget.

@BPS Kan bekräfta detta då det hände med Bambi som var synkad till D+ bild.

Inget är för gäves när det handlar om bevara för eftervärlden. Dock vill jag tillägga att jag aldrig delar eller sprider vidare. Dock får de som hjälpt till tillgång till det dem hjälpt till med, sedan vart de gör med filerna kan dock inte jag styra över, det är på deras samvete.

A

Citat från: Goliat skrivet  3 februari 2025 kl. 17:30:12Inget är för gäves när det handlar om bevara för eftervärlden. Dock vill jag tillägga att jag aldrig delar eller sprider vidare. Dock får de som hjälpt till tillgång till det dem hjälpt till med, sedan vart de gör med filerna kan dock inte jag styra över, det är på deras samvete.
Dina synkningar finns väl på BPS konto?

Goliat

Citat från: A skrivet  3 februari 2025 kl. 17:31:29Dina synkningar finns väl på BPS konto?
Det stämmer men det är inte jag som laddat upp dem.

DingoPictures2005

Citat från: Goliat skrivet  3 februari 2025 kl. 17:30:12Inget är för gäves när det handlar om bevara för eftervärlden. Dock vill jag tillägga att jag aldrig delar eller sprider vidare. Dock får de som hjälpt till tillgång till det dem hjälpt till med, sedan vart de gör med filerna kan dock inte jag styra över, det är på deras samvete.
Jo det är ganska förgäves att synka Peter Pan för att lägga ut på SuperBits som någon gjorde.
Den låg där i typ 1-3 år och folk trodde den var lost media.
Inte ens 1% av personer i Sverige har tillgång till SuperBits, fick hjälp av en användare i Danmark att ladda ned från SuperBits under 1 års tid, innan jag fick en invite av en discord kontakt.
En person i en discord blev helt överlycklig när jag delade Peter Pan när min danska kontakt grävt upp den då den var som förlorad på trackern.

Det är nästintil omöjligt att komma in där också, du behöver spårningskuponer, ha seedat torrents och all möjlig skit för att komma in något ingen normal människa någonsin kommer lägga ned tid för att komma in på.
Yes jag tror att minst 1% av svenskar känner till sidan men det löser ju inget då du knappt kan komma in även när de har sign ups.

Lägger du därimot upp saker på typ Archive.org så kan alla personer som glädjas åt det, glädjas åt det, men lägger du ut synkat så kan både jag och @BPS intyga att det kommer tas ned.

Synkad grejer på SuperBits är ju typ mer svårtillgängligt än Disney's arkivkopior som enligt @Daniel Hofverberg ska finnas.

DingoPictures2005

Och ja, SuperBits är en riktig pissida till att börja med och saker där even if you like it or not, svårtillgänliga som fan.

BPS

Det beror ju på vad det är också, det är inte så enkelt som synkat och osynkat.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  3 februari 2025 kl. 18:21:59Det beror ju på vad det är också, det är inte så enkelt som synkat och osynkat.
Varför har Snövit fått vara uppe då och typ allt Daniel lagt ut?

Även min VHS digitalisering av Dumbo du la upp ligger kvar.

Bambi som var synkad till D+ var dock borta nästan på direkten.

Ovanliga dubbningar

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 februari 2025 kl. 19:59:40Varför har Snövit fått vara uppe då och typ allt Daniel lagt ut?

Även min VHS digitalisering av Dumbo du la upp ligger kvar.

Bambi som var synkad till D+ var dock borta nästan på direkten.
Ja, vem förstår sig på Disneys logik? Min Snövit och de sju dvärgarna ligger som sagt kvar än, medan Taran och den magiska kitteln togs bort efter ganska lång tid. Alice i Underlandet togs bort efter bara ett par dagar, och där fick inte ens en sliten VHS-ripp ligga kvar utan togs bort efter mindre än ett dygn.

Än så länge verkar dock min taktik med förspel plus att inte sätta ut orginaltitel utan bara svensk titel ha hjälpt, då ingenting där jag gjort så har tagits bort än. Men det blir förstås svårare i dom fall som orginaltitel och svensk titel är samma.

DingoPictures2005

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 13 februari 2025 kl. 11:28:07Ja, vem förstår sig på Disneys logik? Min Snövit och de sju dvärgarna ligger som sagt kvar än, medan Taran och den magiska kitteln togs bort efter ganska lång tid. Alice i Underlandet togs bort efter bara ett par dagar, och där fick inte ens en sliten VHS-ripp ligga kvar utan togs bort efter mindre än ett dygn.

Än så länge verkar dock min taktik med förspel plus att inte sätta ut orginaltitel utan bara svensk titel ha hjälpt, då ingenting där jag gjort så har tagits bort än. Men det blir förstås svårare i dom fall som orginaltitel och svensk titel är samma.
Då kanske bara det som hittas tas ned?
Tycker också Disney borde kunna erbjuda det som de vill få ned istället för att klaga över saker de själva inte erbjuder.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 13 augusti 2024 kl. 10:21:34I bioversionen av Solens tempel (som vi kan se tack vare @Ovanliga dubbningar) har de tagit bort några verser ur Zorrinos Sång Till Natten (därav ovan). Jag köpte CD-skivan i somras och där finns alla verser med.

Ljudet från CD-skivan stämmer inte överens med filmen, men när jag ökade hastigheten så synkade båda spåren upp. Även ljudeffekter (under sången) ligger med på CD-skivan, så hela sången spelades in för filmen men jag tror att man tog bort verserna för att göra det mer stämningsfullt.

Det är tur att hela sången finns bevarad på skiva (med så bra ljudkvalitet). På det andra spåret Zorrinos Och Maitas Sång verkar det hänt något med ljudbanden under åren eftersom ljudet tillfälligt försvinner och spårindelningen inte stämmer.

Skivan i övrigt är cirka 30 minuter kortare än filmversionen och utspelar sig som ett vanligt Tintin-äventyr på skiva eller band med tillagd beskrivande dialog av Jacob Hård (troligen i samband med att skivan kom 1971). I vissa scener märker man att ME-spåret är flyttat jämfört mot filmen. Sångerna är de enda orörda.
I versionen som ligger på Internet Archive saknas det även en replik från Zorrino när han blir räddad av Tintin från en orm i djungeln. Förmodligen har repliken gått förlorad och är nog kanske anledningen till att filmen inte kunnat släppas på DVD i Sverige med den gamla versionen (dvs den med Jacob Hård). Med andra ord - ingen av de svenska versionerna finns i helhet :( . Den gamla versionen är så nära en komplett version det går att komma.