Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 mars 2024 kl. 18:12:17Enligt Joakim Jennefors provspelade han för Aladdin.
Känns som han skulle passat bra i rollen, men Peters insats till karaktären är idag ikonisk och väldigt bra.

På tal om Aladdin så provspelade även Steve Kratz för Anden.
Något han bekräftat i intervjun nedan.
https://youtu.be/F6oMAryjAwo?feature=shared

DingoPictures2005

https://youtu.be/xeK_0crz2AQ?si=rlOYxAmQFEBSwY2a&t=180
Jerka nämner att han hade testat att dubba i intervjun men att det inte gick bra.
Undrar vad Jerka röstprovade till? Som han inte fick.
@Oscar Isaksson 

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juli 2024 kl. 22:31:35https://youtu.be/xeK_0crz2AQ?si=rlOYxAmQFEBSwY2a&t=180
Jerka nämner att han hade testat att dubba i intervjun men att det inte gick bra.
@Oscar Isaksson
Får vi nog aldrig reda på nu om ingen information finns

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 18 juli 2024 kl. 23:31:45Får vi nog aldrig reda på nu om ingen information finns
Osis vet allt (nästan).
Som Jerka säger i interjuven så låter det som att han testade dubba men att han inte kunde.

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juli 2024 kl. 22:31:35https://youtu.be/xeK_0crz2AQ?si=rlOYxAmQFEBSwY2a&t=180
@Oscar Isaksson
Tror jag ska ha ett årtal när Jerry Williams provdubbade, det var i alla fall hos Sonet och Doreen Denning var med på ett litet hörn. Det var nog inte så seriöst utan mer att se om han klarade av det.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 juli 2024 kl. 12:36:55Tror jag ska ha ett årtal när Jerry Williams provdubbade, det var i alla fall hos Sonet och Doreen Denning var med på ett litet hörn. Det var nog inte så seriöst utan mer att se om han klarade av det.
Utan att veta säkert skulle jag gissa att det kanske gäller Dodger i Oliver och Gänget, den filmen är en stor musikal och där var Doreen Denning & Sonet inblandade, Jerry var en musikalartist vilket Tommy Nilsson också är.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2024 kl. 15:07:33Utan att veta säkert skulle jag gissa att det kanske gäller Dodger i Oliver och Gänget, den filmen är en stor musikal och där var Doreen Denning & Sonet inblandade, Jerry var en musikalartist vilket Tommy Nilsson också är.
Nu när du säger det så tror jag också det.

Oscar Isaksson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 april 2023 kl. 13:01:09Här är några skådespelare som skickades på röstprov för Den lilla sjöjungfrun:

FLOUNDER: Magnus Sahlberg
Joshua Petsonk
CARLOTTA:Lena-Pia Bernhardsson
SEBASTIAN:Les Carlton
Johan Schinkler
Krister St. Hill
MESSENGER:Peter Dalle

Utöver det vet jag att Vendela Duclos tillfrågades som Doreen Dennings förstahandsval, men tackade nej för hon inte kände sig redo att dubba.
Jag ska göra ett tillägg.
Krister St. Hill var den som först blev godkänd som Sebastian och ska ha varit en fullkomlig fullträff i röstlikhet. Han hann spela in några dagar men Doreen Denning fick inte honom dit hon ville i rolltolkningen, särskilt i de komiska inslagen.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 juli 2024 kl. 17:05:31Jag ska göra ett tillägg.
Krister St. Hill var den som först blev godkänd som Sebastian och ska ha varit en fullkomlig fullträff i röstlikhet. Han hann spela in några dagar men Doreen Denning fick inte honom dit hon ville i rolltolkningen, särskilt i de komiska inslagen.
GUD vad coolt att veta :D :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

I Webhallens välgörenhetsstream nämner Matilda Smedius testade för Glinda i Wicked.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 juli 2024 kl. 17:05:31Jag ska göra ett tillägg.
Jag tycker det är väldigt elakt mot Per Myrberg att han blev underkänd som Sebastian.
Då jag hört att han älskade rollen.
Tyvärr så blev hela hans roll i första filmen slaktad av att Sissel pratar någon Norswengliska.......

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 december 2024 kl. 11:06:13Jag tycker det är väldigt elakt mot Per Myrberg att han blev underkänd som Sebastian.
Tyvärr så blev hela hans roll i första filmen slaktad av att Sissel pratar någon Norswengliska.......
Det är inte säkert om Per Myrberg verkligen blev underkänd eller inte, TV-serien spelades in i Karlskoga och han var inte bosatt i Karlskoga så det hade definitivt varit tidskrävande och kostat skjortan att anlita alla skådespelare från filmen att reprisera sina roller. (Åsa Bjerkerot var dock med i serien, hon anlitades ändå till på den tiden "nya" dubbningar för Mimmi Pigg "på Disneys begäran")

Förresten så tycker jag inte alls att Sissel var dålig, visst kan man höra hintar av hennes norska här och var, men något särskilt stort problem är det inte, även om jag i motsats till de flesta är ännu mer förtjust i Johanna Ljungbergs, Myrra Malmbergs och Lizette Pålssons insatser.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 december 2024 kl. 11:06:13Jag tycker det är väldigt elakt mot Per Myrberg att han blev underkänd som Sebastian.
Tror inte att Per blev underkänd, man kan ha flera godkända samtidigt som är Per-Erik Hallin och Andreas Nilsson.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 15 december 2024 kl. 11:47:22Tror inte att Per blev underkänd, man kan ha flera godkända samtidigt som är Per-Erik Hallin och Andreas Nilsson.
Mikael Samuelsson, Peter Rangmar och Jan Rippe var fortfarande godkända av Disney som Jafar, Timon och Pumbaa men hade inte tid då dubbningarna genomfördes.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 15 december 2024 kl. 11:47:22Tror inte att Per blev underkänd, man kan ha flera godkända samtidigt som är Per-Erik Hallin och Andreas Nilsson.
Men Per dubbade ju Atlantis hos KM 2001 och sedan uppföljaren 2003.
Då åkte han till Karlskoga för att dubba.

Den tredje filmen blev ju också dubbad i Stockholm och inte Karlskoga.

Därför tror jag att Per blev underkänd.