Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 maj 2025 kl. 21:15:46Jag har fortfarande inte sett filmen, men jag har mestadels hört negativt om den från folk här och var, bland annat från recensioner och annat, folk kritiserar den p.g.a. att den är en fotorealistisk försämrad kopia av den tecknade klassikern, det är också den Disney-nyinspelning som mottagits av näst sämst kritik efter Pinocchio.

Mufasa har jag inte heller sett ännu, men jag har hört att många sagt att det är en förbättring gentemot 2019-års film, och att döma av det jag sett tycker jag också att den verkar bättre än 2019-års film.
Lejonkungen har ändå fått relativt bra kritik av svenska filmrecensenter - ett snitt på 3,4 av 5 måste ändå ses som över genomsnittet, och förvånansvärt bra för den här sortens filmer. Dessutom förvånansvärt många fyror, som ändå är ett väldigt högt betyg (motsvarar alltså 8 av 10 på Dubbningshemsidans betygsskala), och en femma:
https://www.kritiker.se/film/lejonkungen/

Mufasa: Lejonkungen har däremot fått sämre kritik, den ligger bara på ett snitt på 2,7 av 5:
https://www.kritiker.se/film/mufasa-lejonkungen/

Inte direkt dåligt, men under tre får väl heller inte ses som jättebra... Mufasa har heller inte fått en enda fyra, utan som bäst trea.

(Nu är det dock inte exakt samma tidningar som recenserat båda filmerna, och heller förstås inte samma recensenter - så det kan förstås bli något missvisande om man stirrar sig blint på jämförelser i betyg mellan olika filmer. Dessutom finns det förmodligen fler tidningar och webbplatser som recenserat filmerna ifråga som inte finns representerade på Kritiker.se, vilket kan påverka snittbetyget - personalen på den sajten har exempelvis vägrat att lägga till Dubbningshemsidan... :()

Citat från: Adam Larsson skrivet 25 maj 2025 kl. 23:13:15Inte jämfört med original filmen det är ju en blek kopia det kommer man inte ifrån
Jag tycker nog att 2019 års film är ungefär jämförbar med originalfilmen. Bättre i vissa aspekter och sämre i vissa aspekter, men överlag ingen avgörande skillnad; mer än att man förstås alltid har större nostalgiska känslor för klassikern...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 maj 2025 kl. 21:15:46Jag har fortfarande inte sett filmen, men jag har mestadels hört negativt om den från folk här och var, bland annat från recensioner och annat, folk kritiserar den p.g.a. att den är en fotorealistisk försämrad kopia av den tecknade klassikern, det är också den Disney-nyinspelning som mottagits av näst sämst kritik efter Pinocchio.

Mufasa har jag inte heller sett ännu, men jag har hört att många sagt att det är en förbättring gentemot 2019-års film, och att döma av det jag sett tycker jag också att den verkar bättre än 2019-års film.

Det har visserligen sagts positivt av många med till exempel Djungelboken, Berättelsen om Askungen och Lilo och Stitch, men annars har det mestadels varit klagande hos de flesta Disney-nyinspelningar, Pinocchio är som sagt den som mottagits av sämst kritik på grund av sin omåttligt barnsliga ton, har fortfarande inte sett den filmen och har inga planer på att göra det inom den närmsta framtiden.

Personligen tycker jag att de enda "riktigt bra" är de två Dalmatiner-filmerna med Glenn Close (även om jag fortfarande tycker bäst om den tecknade).

Bland de som gjorts i modernare tid (d.v.s. sedan 2010-talet), skulle jag personligen säga att Berättelsen om Askungen är ganska bra, och att Dumbo är helt okej, då dessa inte känns som direkta upprepningar utan mer som sina egna grejer, såg Snövit på bio och den var ovanligt lyckad, inte i närheten av lika bra som den tecknade, men bättre än många andra Disney-nyinspelningar i modern tid, då den inte känns som någon direkt upprepning till den tecknade utan lämnar rum till att vara sin egna grej istället för att kopiera allting från den tecknade.
om du ska uttala dig om Disney-nyinspelningar kräver jag faktiskt att du ser dom själv annars kan du inte rikigt säga något ;)

så jag uppmanar dig att se Mufasa, Lilo och Stitch(2025) etc !
Okej Pinocchio(2022) kan du nog hoppa över  ;D ;D
men resten :)

jag rekommenderar att du ser Lilla Sjöjungfrun (2023) , Mufasa och  Lilo och Stitch(2025), då jag tycker dom tre är överlägset dom bästa av dessa
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 maj 2025 kl. 23:21:33Jag tycker nog att 2019 års film är ungefär jämförbar med originalfilmen. Bättre i vissa aspekter och sämre i vissa aspekter, men överlag ingen avgörande skillnad; mer än att man förstås alltid har större nostalgiska känslor för klassikern...
Alla är förstås olika, men personligen tycker jag inte att någon Disney-nyinspelning i modern tid är ens i närheten av jämförbar med den tecknade, och Lejonkungen tillhör bland de tydligaste exemplena på detta skulle jag säga, då nästan inget ändras, visst man får veta varför Nala rymde från Lejonriket i rebooten, men allt annat skulle jag säga är bättre i den tecknade, som känns mycket mer levande, magisk och tidslös än rebooten.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 maj 2025 kl. 23:21:33Jag tycker nog att 2019 års film är ungefär jämförbar med originalfilmen. Bättre i vissa aspekter och sämre i vissa aspekter, men överlag ingen avgörande skillnad; mer än att man förstås alltid har större nostalgiska känslor för klassikern...
jag är benägen att hålla med  Daniel Hofverberg här :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 maj 2025 kl. 10:27:02Alla är förstås olika, men personligen tycker jag inte att någon Disney-nyinspelning i modern tid är ens i närheten av jämförbar med den tecknade, och Lejonkungen tillhör bland de tydligaste exemplena på detta skulle jag säga, då nästan inget ändras, visst man får veta varför Nala rymde från Lejonriket i rebooten, men allt annat skulle jag säga är bättre i den tecknade, som känns mycket mer levande, magisk och tidslös än rebooten.
en del envisa och blindas av nostalgi ::)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2025 kl. 10:33:14en del envisa och blindas av nostalgi ::)
Inte riktigt, jag tycker exempelvis att Nils Hallberg som gjorde Jeppe i originaldubbningen av Pongo och De 101 Dalmatinerna passar bättre i den rollen än Michael Börstell som gjorde rollen i omdubbningen av samma film, sen tycker jag även att Steve Kratz tolkning som Tiger är bättre än Peter Wanngrens tolkning av den karaktären.

Bland mer moderna exempel så tycker jag väldigt mycket om Wonka (2023), men då jag aldrig sett Willy Wonka och Chokladfabriken (1971) i sin helhet så kan jag inte säga huruvida den är eller inte är bättre än den.

Men även om jag hade sett 2019-års Lejonkungen utan att ha sett den från 1994 så skulle jag antagligen fortfarande tycka att den från 2019 är allt annat än bra.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2025 kl. 10:33:14en del envisa och blindas av nostalgi ::)
Inte alls, jag tycker till exempel att Ayla Kabaca är den bästa som
gjort Magica De Hex, att Andreas Nilsson är den bästa som gjort Alexander Lukas, detta trots att de fick rollerna senare, sen tycker jag att Pontus Gustafsson kommer upp i ungefär Stig Grubes nivå som Oppfinnar-Jocke, samma med Mikaela Tidermark Nelson som Anki.

Disneyfantasten

Tysligen så testade Sterling Holloway för Sixten i Robin Hood, intressant nog dubbades den karaktären av Hans Lindgren, precis som med Roquefort som den förstnämnda också var röst till.

Sterling Holloway testade förresten också för Ugglan i Bernard och Bianca.

John Fielder fick i slutändan rollerna som både Sixten och Ugglan.