Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: MOA skrivet  2 mars 2021 kl. 21:31:18
Vem e Eddie?

En kompis på gymnasiet.

Han gillade gamla barnprogram och gamla artister.

Han är också autistiske.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Hur såg den preliminära rollistan för Fern Gully - Den sista regnskogen ut ?

Fanns det andra fall för Pips Magi Lune , Ralph , Tony , Ash, ,Stump och Root ?

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  1 mars 2021 kl. 23:04:18
Det är rätt knepigt ibland att tyda vad hon har skrivit och i vilket skede av en produktion en del av dokumenten skrivits men jag har tagit hjälp av ett par forskarkollegor och gjort en grundlig överblick och tidslinje för en del av filmerna bla Bernard och Bianca.
Finns två typer av listor, en när hon har suttit och tittat på filmen i original första gången och antecknat sina första intryck över de potentiella röster hon tänkte kanske skulle passa in på svenska.
Den andra typen är schemalistor  över vilka skådespelare som verkligen blivit kontaktade och bokade till att komma in för röstprov.

Så det är frågan vad folk tycker är mest intressant att få veta?

Göra man fortfarande sådan här preliminära rollistor för dubbningar idag ?

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2021 kl. 23:57:47
Hur såg den preliminära rollistan för Fern Gully - Den sista regnskogen ut ?

Fanns det andra fall för Pips Magi Lune , Ralph , Tony , Ash, ,Stump och Root ?

Christa: 1.Lisa Nilsson*. 2.Lizette Pålsson* 3.Lena Endre*. Ann-Sofie Kylin*. Grynet Mollvig*. Görel Crona*. Åsa Bjerkerot*. Cia Berg*.

Zak: 1.Tommy Nilsson* Thorsten Flinck*.

Batty Koda: Gösta Ekman*. Lennie Norman*. Johan Rabaeus*. Stellan Skarsgård*. Philip Zandén*. Brasse Brännström*. Steve Kratz* Peter Haber*.

Pips:   Pontus Gustafsson* Benny Haag*.

Magi Lune: Meg Westergren*. Inga Landgré*. Margareth Weivers*. Stina Ekblad*.

Hexxus: Max won Sydow. Ernst Günther*. Svante Thuresson*. Torsten Wahlund*. Sten Ljunggren*.

four Beetle Boys: Claes Månsson. Johan Ulveson. Peter Dalle. Lennart R. Svensson.

potential singers: Agnetha Fältskog. Lisa Nilsson. Tommy Nilsson Dr Alban(Batty song).

Disneyfantasten

Jag kommer strax att lämna svar på vad jag tycker/tror om skådespelares insatser och eventuella insatser...

I övrigt får jag nog säga att det var intressant att Brasse Brännström faktiskt provspelat i både Bernard och Bianca, Ferngully och Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot...

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 01:19:55
För Peter och draken Elliott finns bra en förslagslista, där det står antecknat att vissa är bokade för prov. (den dubbades nästan samtidigt som Bernard och Bianca )

Pete: Richard Asker. Mats Åhlfeldt. Niklas Rygert.

Nora (sång): Lill Lindfors. Anni-Frid Lyngstad. Lena Ericsson.
Nora (tal): Helena Brodin. Monica Nordquist.

Lampie: 1.Hans Lindgren. 2.John Harryson. Stig Grybe.

Dr. Terminus: 1.Carl-Åke Eriksson*. Bert-Åke Varg. Jan Malmsjö. (Janne Carlsson)

Lena Gogan: 1.Meta Velander*. 2.Maud Hyttenberg*.

Hoagy: Jan Nygren*. John Harryson*.

Mats Åhlfeldt tycker jag var jättebra som Peter, Niklas Rygert tror jag också hade varit bra!

Helena Brodin/Lena Ericsson tycker jag var jättebra som Nora, Monica Nordquist/Lill Lindfors tror jag också hade varit bra! (jag vet att Anni-Frid Lyngstad spelade Magi i Ferngully Den Sista Regnskogen, en film jag sett på svenska i sin helhet under hösten 2017 och som jag tycker är mycket bra, tyvärr har jag dock inte alla röster i färskt minne så jag kan inte uttala mig om hur hon hade varit som Nora)

John Harryson tycker jag var jättebra som Lampie, Hans Lindgren och Stig Grybe tror jag också hade varit bra!

Jan Malmsjö var jättebra som Dr Terminus, möjligen kanske Bert-Åke Varg hade varit bra också (Carl-Åke Eriksson har jag tyvärr ingen koll på då han är helt ny för mig och det kommer att ta ett tag för mig att gå in i honom, Janne "Loffe" Carlsson vet jag medverkade i Anastasia 1997 som enda dubbning där han spelade Vladimir och han var även med som "synlig" skådespelare i bl.a. Karlsson På Taket, tyvärr hag jag inte hans röst i färskt minne från någon av dessa filmer, senast jag såg Anastasia i sin helhet var 2017)

Jag gillar Mona Andersson som Lena Gogan, senast jag såg filmen Peter och Draken Elliot i sin helhet var 2017, så jag minns inte hur insatsen lät och kan inte heller uttala mig om Meta Velander hade varit i rollen och Maud Hyttenberg har mig veterligen aldrig dubbat överhuvudtaget och jag har ingen koll på hur hon låter...

Jag vill minnas att Stig Grybe var riktigt bra som Hoagy, möjligen hade Jan Nygren och John Harryson också kunnat göra bra insatser...

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 00:45:23
Jag har slagit ihop båda listorna som finns över Bernard och Bianca. Ni får säga till om det är något ni inte förstår eller jag måste ändra.

Bernard: Håkan Serner*. (Jan Sjödin). (Brasse Brännström). Nils Eklund*. Sven Lindberg*.

Bianca: Margareta Sjödin*. Grynet Molvig. Meg Westergren. (Doreen Denning övertygade dock Disney ganska fort om att Bianca skulle ha samma röst som Duchess, viket de höll med om)

Madame Medusa: Elisabeth Söderström. Margaretha Krook. Marianne Stjernqvist. Kjerstin Dellert*. Meta Velander*. Maud Hansson*.

Mr. Snoops: Sven Lindberg.  Jan Nygren*.

Penny: Malin Graffman. (Nadja Sandberg.) Pernilla Glaser*. Adelie Hatz*.

Orville: Hans Lindgren. (Ingvar Kjellson.)

Rufus: Olof Thunberg. (Arne Källerud.)

Ordförande: Åke Lagergren. (Ingvar Kjellson.)

T.V. hallåman: Jonas Bergström. Gunnar Ernblad.

Ellie-May: Kerstin Dunér. Meg Westergren

sång solist: Lena Ericsson (Lena var Doreen Dennings första och enda val, det var Disney själva som kom med förslaget på Wenche Myre eftersom hon haft stora framgångar med filmens sånger i Danmark och Tyskland)

(*) Dessa skickades det definitivt slutgiltiga röstprov på till Disney.
De understrukna figurerna var dem som behövde godkännas av Disney.
De namn som skrivits inom parentes var Doreen Dennings sätt att skriva (kanske men inte säkert).

Jag gillar Hans Lindgren som Bernard, men tyvärr tror jag inte att varesig Håkan Serner, Jan Sjödin, Brasse Brännström, Nils Eklund eller Sven Lindberg hade passat särskilt bra i rollen...

(däremot tror jag att Håkan hade passat som Mullvaden, att Jan, Brasse och Sven hade passat som Kaninen samt att Nils Eklund hade passat som Sköldpaddan)

Margareta Sjödin tycker jag var bra som Bianca, jag tror även att Meg Westergren hade kunnat göra en bra insats, tyvärr har jag ingen koll på Grynet Molvig då hon är ny för mig, det kommer ta ett tag innan jag går in i henne, så jag kan inte uttala mig om hur hon hade varit som Bianca...

Gällande Madame Medusa, den enda erfarenhet jag har av Margaretha Krooks röst är Eema i Dinosaurier och tyvärr tror jag inte att hon hade passat som Medusa i det röstläget, Kjerstin Dellert vet jag spelade Bidrottningen i Katy, en film jag såg på svenska på YouTube ifjol, tyvärr har jag inte hennes röst i färskt minne och kan därför inte uttala mig om hur hon hade varit i rollen, Maud Hansson tror jag tyvärr inte hade passat och jag vet att hon spelade Magdalena i omdubbningen av Törnrosa (en riktigt bra insats förresten) och pigan Lina i Emil-filmerna, Elisabeth Söderström och Marianne Stjernvik vet jag tyvärr inte hur de låter och kan därför inte uttala mig om hur de hade varit som Medusa, dessa två är dessutom nya för mig så det kommer ta ett tag för mig att gå in i dem, Meta Velander som gör rollen i den riktiga dubbningen gör en godkänd insats men jag hade hellre valt Eva Rydberg...

Jag är inte så säker på Sven Lindberg som Herr Snoops, Jan Nygren gjorde en godkänd insats men jag hade hellre valt Helge Skoog...

Jag gillar Pernilla Glaser som Penny, jag tror att Malin Graffman också hade gjort en bra insats, Nadja Sandberg och Adelie Hatz är så nya för mig att jag inte har någon koll på dem, kommer nog ta ett tag för mig att gå in i dem...

Tyvärr tror jag inte att varesig Hans Lindgren eller Ingvar Kjellson hade passat som Orville, Lars Amble är däremot helt suverän i denna roll...

Jag gillar Olof Thunberg som Rufus, tyvärr tror jag inte att Arne Källerud hade passat särskilt bra i rollen...

(däremot tror jag att Arne hade passat som Sköldpaddan)

Åke Lagergren var bra som Ordförarmusen, jag tror att Ingvar Kjellson också hade varit det...

TV-hallåmannen: Gunnar känns lite malplacerad i rollen, Jonas Bergström gjorde en godkänd tolkning, men jag hade hellre valt Tomas Bolme...

Jag gillar Wenche Myhre som solisten, Lena Ericsson tror jag också hade varit bra...

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 02:12:15
Micke och Molle

Big Mama: Brita Borg*.

Molle (valp): Carl Borén* (Mini-Funkare).

Micke (rävunge): Niklas Rygert* (Mini-Funkare).

Molle/Micke (vuxen): Tommy Körberg*. Johannes Brost*. Kjell Bergqvist*.

Änkan Tweed: Karin Miller*.

Jägaren: Jan Nygren*. Nils Eklund*.

Tjifen: John Harryson. (behövde inte testa)

Bombom: Bert-Åke Varg*. Anders Linder*.

Sparven Dinky: Hans Lindgren*. Jan Sjödin*.

Piggsvin: Charlie Elvegård (behövde inte testa)

Grävling: Olof Thunberg (behövde inte testa)

Rävflickan Vixie: Anna-Lotta Larsson*. Birgitta Larsson*.

Jag gillar Tommy Körberg och Johannes Brost som Micke och Molle, Kjell Bergqvist hade också kunnat fungera som båda, dock inte i samma produktion...

Hans Lindgren är mycket bra som Dinky, men jag tror tyvärr inte att Jan Sjödin hade passat rollen...

Bert-Åke Varg är mycket bra som Bombom, tyvärr minns jag inte hur Anders Linder lät i Vintergatan och kan därför inte uttala mig om hur han hade varit som Bombom...

Anna-Lotta Larsson är mycket bra som Vixey, det tror jag även att Birgitta Larsson hade varit...

Jag gillar Jan Nygren som Amos Slade, Nils Eklund hade nog gjort en skaplig tolkning...

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 01:51:57
Listorna för Snövit är det som är de luddigaste att förstå sig på.

Snövit: Anna-Lotta Larsson*. Birgitta Larsson*. Louise Werner. Iwa Sörensen*.

Drottningen/Häxan: Margaretha Krook*. Lil Terselius*. Maud Hyttenberg*. (Ulla-Britt Norrman, endast påtänk som häxa i kombination med någon annan.)

Kloker: John Harryson*. Sven Lindberg.

Butter: Olof Thunberg*. Hans Alfredson*.

Glader: Hans Lindgren*.

Blyger: Bert-Åke Varg*. Mille Schmidt*.

Prosit: Nils Eklund. (Charlie Elvegård.)

Trötter: Stig Grybe*. Olof Lundström.

Jägaren: Jan Nygren (testade även för dvärg)

Prinsen: Jonas Bergström i kombination med sång av Staffan Rydén. Bruno Wintzell*. Tommy Körberg*.

Spegelns Ande: Gösta Prüzelius. (Olof Thunberg.)

Jan Sjödin (testade för dvärg)

Birgitta Larsson tror jag hade varit i samma nivå som Anna-Lotta Larsson som gjorde en ganska bra insats...

Jag gillar John Harryson som Kloker, tyvärr tror jag inte att Sven Lindberg hade passat rollen, däremot som Prosit...

Jag gillar Olof Thunberg som Butter, Hasse Alfredsson tror jag hade varit skapligt bra...

Jag tror tyvärr inte att Bert-Åke Varg hade passat som Blyger, Mille Schmidt gjorde en helt okej insats, men jag hade hellre valt Charlie Elvegård i den rollen, han gjorde förövrigt rollen i musiksagan Snövit och Den Magiska Stenen och även om jag ännu inte hört musiksagan så är jag övertygad om att Charlie är den bästa svenska rösten till Blyger...

Jag gillar Bert-Åke Varg som Prosit men jag tror tyvärr inte att varesig Nils Eklund eller Charlie Elvegård hade passat rollen, däremot tror jag att Nils hade passat som Kloker och att Charlie hade passat som Blyger...

Jag gillar Stig Grybe som Trötter och tror även att Olof Lundström hade passat...

Jan Nygren var bra som Jägaren, bland Dvärgarna tror jag han hade passat bäst som Butter, de andra tror jag inte han hade passat...

Bruno Wintzell var bra som Prinsen, jag tror även att Jonas Bergström och Tommy Körberg hade gjort bra insatser...

Både Gösta och Olof tror jag hade passat som Magiska Spegeln, bäst tror jag att Björn Gedda hade varit tätt följd av Stefan Ljungqvist och Torsten Wahlund...

Bland Dvärgarna tror jag att Jan Sjödin hade passat bäst som Prosit (som han faktiskt sjöng åt i omdubbningen), de andra tror jag inte han hade passat till...

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 03:10:12
Mästerdetektiven Basil Mus

Basil: Philip Zandén*.  Nils Eklund*. Frej Lindqvist*. (Ingvar Kjellson.) (Stellan Skarsgård.)

Råttigan: Carl-Åke Eriksson*. Jan Malmsjö*. Hans Josefsson*. (Stefan Ljungqvist.) (Allan Edwall.) (Roger Pontare.) (Thomas Bolme) (Michael Sergerström) (Tommy Nilsson)

Skrället: Allan Svensson*. Lasse Pettersson*.

Olivia: Cecilia Schiöld*. Lisa Dumoulin. Emma Bergman. Lisa Lekman.

Dawson: Bertil Norström*. Anders Nyström*.

Flaversham: (Anders Nyström.) Nils Eklund. (Bertil Norström.) (Stellan Skarsgård.) (Åke Lagergren.)

Mrs. Judson: Karin Miller. Margreth Weivers.

Bartolomeus: Pontus Gustafsson. Mille Schmidt

Drottning Musioria: Meta Velander. Margreth Weivers.

Bad Maid: Monica Dominique. (Mona Seilitz.)

Lady Mouse: Catharina Alinder. (Doreen Denning.) Inga-Lill Andersson.

Barsångerskan: Carina Carlsson. Lill Lindfors. Lena Maria Gårdenäs. Lena Jansson.

Thug Guards: Jan Sjödin. Jörgen Düberg. Stephan Karlsén. Carl-Johan Rehbinder.

Jag gillar Frej Lindqvist som Basil Mus, Philip Zandén hade nog varit skaplig, men tyvärr tror jag inte att varesig Nils Eklund eller Ingvar Kjellson hade passat, Stellan Skarsgård har jag glömt hur han låter så jag får kolla upp det... (däremot tror jag att Ingvar hade passat som Flaversham i vilken också Nils Eklund är mycket bra)

Hans Josefsson är fantastisk som Råttigan, det tror jag även att Stefan Ljungqvist hade varit, tyvärr tror jag inte att varesig Allan Edwall, Thomas Bolme eller Tommy Nilsson hade passat...

Jag gillar som sagt Nils Eklund som Flaversham och tror även att Anders Nyström och Åke Lagergren hade varit bra...

Jag gillar Karin Miller som Mrs Judson och tror även att Margreth Weivers hade varit bra...

Jag gillar Monica Dominique som Barservitrisen och tror även att Mona Seilitz hade varit bra...

Jag gillar Inga-Lill Andersson som Muskvinnan och tror även att Doreen Denning hade varit bra...

Jag gillar Meta Velander som Musdrottningen och tror även att Margreth Weivers hade varit bra...

Både Jörgen Düberg, Stephan Karlsén och Carl-Johan Rehbinder var bra som Råttigans Gangstrar vilket jag även tror att Jan Sjödin hade varit...

Pontus Gustafsson tror jag hade varit i samma nivå som Mille Schmidt som gjorde en godkänd tolkning av Bartolomeus, dock hade jag hellre castat båda som Gangstrar och valt Johan Ulveson som Bartolomeus...

Jag gillar Carina Carlsson som Barsångerskan och Lill Lindfors hade också varit mycket bra...

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 14:09:17
Bernard och Bianca i Australien

Bernard: Hans Lindgren*.

Bianca: Margareta Sjödin*.

McLeach: Sten Ljunggren*. Allan Svensson*. Lennart Hjulström*.

Wilbur: Allan Svensson*. Claes Månsson*. Steve Kratz*. Lennart R. Svensson*.

Jake: Staffan Hallerstam*. Pontus Gustafsson*. Claes Månsson*. Johan Ulvesson*.

Cody: Mattias Johansson*. Trolle Carlsson*. Oliver Loftén*. David Boati*. Henrik Schmidt*.

Frank: Sven Erik Vikström*. Johan Ulvesson*.

Krebbs: Bo Bergstrand*. Jan Sjödin*.

Doktorn: Carl Billquist*. Stig Ossian Ericson*.

Ordförande: Åke Lagergren*.

Jag gillar Allan Svensson och han är bättre än jag tror att Sten Ljunggren hade varit...

Steve Kratz är jättebra som Wilbur, vilket jag tror att Claes Månsson hade varit, Allan Svensson tror jag tyvärr inte hade passat och Lennart R. Svensson har jag glömt hur han låter men vet att han bl.a. medverkar i Svanprinsessan och Fablernas Värld...

Jag är nöjd med Staffan Hallerstam som Jake, men Pontus Gustafsson hade också varit bra, de andra tror jag inte hade passat...

Tyvärr tror jag inte att Jan Sjödin som Krebbs eller Johan Ulveson som Frank hade passat...

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 14:49:19
Skönheten och Odjuret var en väldigt ovanlig casting process, då röstproverna inte skedde i studion och "provdubbade" utan istället skickades det andra ljud och bild upptagningar från bla scenföreställningar och skivinspelningar.
Det var även ett krav från Disney att i just den här produktionen skulle det för ovanlighetens skull prioriteras sångare som kunde skådespela och inte tvärtom som det hade varit tidigare där förhoppningsvis skådespelare kunde sjunga eller kombineras med sångare. Detta krav kom senare att bli en regel i alla Disneys filmer.

De rollar som endast hade talad dialog fick Doreen Denning fria händer att rollsätta.

Belle: Sofia Källgren*. Carolina Sandgrer*.

Gaston: Loa Falkman*. Hans Josefsson*. (Michael Samuelsson*. sickades med som bonus, egentligen inte tänk för någon särskild roll, men för att han hade haft stora framgångar i The Phantom of the Opera på Oscars)

Beast: Tommy Körberg*.

Lumiere: Jan malmsjö*.

Narrator: Erland Josephson*. Max von Sydow*.  (båda blev godkända så Doreen Denning fick välja)

Mrs. Potts: Meta Velander*. Berit Hallen*.

Lefou Claes Malmberg*.

Nu ser jag Hans Josefsson som överlägsen men kan inte utesluta att Loa Falkman också hade varit bra...

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2021 kl. 20:29:32
Jag är nöjd med alla val som blrv !

Jag hade personligen valt Torsten Wahlund som Berättaren (precis som i musiksagan) och Stefan Ljungqvist som Dr Mörk men annars är jag nöjd...

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2021 kl. 20:35:22
Jag är nöjd med alla som fick rollerna

Jag hade personligen valt Charlie Elvegård som Blyger och Björn Gedda som Magiska Spegeln men annars är jag nöjd...

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2021 kl. 20:36:26
Jag tror att Sven Lindberg hade varit bäst

Nja, han känns helt malplacerad i rollen...  :-\