Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som du gillar i roller som andra inte gillar

Startat av Mathilda Gustafsson, 11 mars 2021 kl. 20:38:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  6 april 2025 kl. 19:19:31Jan var ju också röst till Gaston , Baloo  Dr. Facilier och Borgmästare Lionheart
låter han alkoholiserad då med ?
Jag tycker hans Baloo låter ganska bra.
Gaston är helt ok av vad jag hört.

Jag utryckte mig lite dumt om Aristocats självklart så kan man inte klandra de andra inblandade som bara gör sitt jobb.
Förutom då kanske Kirsten Saabye och Håkon Iversen som var ansvariga producenter för just sången.

Jag tror dock att en väldigt lite minoritet tycker att Paul Åge Johannessen O'Malley låter bra.
Det är på samma nivå som det holländska bandet DeRaggendeManne som sjunger för j@w1Igt.....

Även synd att den norska originaldubben gått förlorad med tanke på att Arve Opsahl medverkade i den, Arve var även känd i Sverige för sin sketcher med bland annat Carl-Gustaf Lindstedt.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 april 2025 kl. 20:25:44Jag tycker hans Baloo låter ganska bra.
Gaston är helt ok av vad jag hört.

Jag utryckte mig lite dumt om Aristocats självklart så kan man inte klandra de andra inblandade som bara gör sitt jobb.
Förutom då kanske Kirsten Saabye och Håkon Iversen som var ansvariga producenter för just sången.

Jag tror dock att en väldigt lite minoritet tycker att Paul Åge Johannessen O'Malley låter bra.
Det är på samma nivå som det holländska bandet DeRaggendeManne som sjunger för j@w1Igt.....

Även synd att den norska originaldubben gått förlorad med tanke på att Arve Opsahl medverkade i den, Arve var även känd i Sverige för sin sketcher med bland annat Carl-Gustaf Lindstedt.
https://norske-dubber.fandom.com/no/wiki/Arve_Opsahl?so=search
Arve har dessutom inte dubbat så mycket och 4 av dubbningarna inklusive Aristocats är förlorade tyvärr.
Däremot har jag förhoppningsvis nu hitta en norsk kopia av Dunderklumpen när den är digitaliserad så ska jag fråga om jag får lov att dela den till BPS för uppladdning 🙂.

Den Slemmet Trollmannen kan man inte kalla lost då det finns en överprisad Video 2000 kassett av filmen på Eventyrhuset men inget jag kommer köpa då jag inte kan digitalisera video 2000.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 april 2025 kl. 20:25:44.

det ät trist när originaldubben gått förlorade är ju en del av kultur arvet
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  6 april 2025 kl. 20:58:34det ät trist när originaldubben gått förlorade är ju en del av kultur arvet
Yes, tyvärr blir det så med saker som endast blivit biovisade...

Anders

Skulle nog säga Bo Maniette som Asterix, då andra ofta kritiserar honom i den rollen och säger att bara Bert-Åke Vargs Asterix är bra. Jag gillar så klart Bert-Åke också, men jag gillar även Bosse där. Gallernas hjälte, som är den enda filmen där han gör rösten till karaktären, är min personliga favorit av Asterix-filmerna och den jag såg först av alla.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Citat från: Anders skrivet 21 maj 2025 kl. 13:53:03Skulle nog säga Bo Maniette som Asterix, då andra ofta kritiserar honom i den rollen och säger att bara Bert-Åke Vargs Asterix är bra. Jag gillar så klart Bert-Åke också, men jag gillar även Bosse där. Gallernas hjälte, som är den enda filmen där han gör rösten till karaktären, är min personliga favorit av Asterix-filmerna och den jag såg först av alla.
Gillar också Bo & ser inget fel med honom, gillar alla röster i den filmen. Bra dubbning

Anders

Citat från: MOA skrivet 21 maj 2025 kl. 14:03:22Gillar också Bo & ser inget fel med honom, gillar alla röster i den filmen. Bra dubbning
Ja, jag förstår inte alls varför folk klagar på Bosses Asterix. Jag tycker absolut inte att det är något fel på den. Det handlar nog om att Bert-Åke helt enkelt har gjort Asterix i fler filmer (samt på kassettbanden) och att de flesta därför bara är mer vana vid hans röst.

Det här må vara en kontroversiell åsikt, men ska jag vara ärlig så tycker jag att Bo är mer passande i rollen. Han får ju honom att låta som en medelålders man och gör honom även liten i rösten. Asterix ska ju föreställa vara i 30-/40-års åldern, och Bert-Åke får honom att låta betydligt äldre än så.

MOA

Citat från: Anders skrivet 21 maj 2025 kl. 14:45:35Ja, jag förstår inte alls varför folk klagar på Bosses Asterix. Jag tycker absolut inte att det är något fel på den. Det handlar nog om att Bert-Åke helt enkelt har gjort Asterix i fler filmer (samt på kassettbanden) och att de flesta därför bara är mer vana vid hans röst.

Det här må vara en kontroversiell åsikt, men ska jag vara ärlig så tycker jag att Bo är mer passande i rollen. Han får ju honom att låta som en medelålders man och gör honom även liten i rösten. Asterix ska ju föreställa vara i 30-/40-års åldern, och Bert-Åke får honom att låta betydligt äldre än så.
Lika kontroversiell som jag & Long John Baldry men det hatar amerikanarna mig för

Anders

Sedan vet jag inte hur pass impopulär den här åsikten är, då det känns som en näst intill 50/50-grej, men jag föredrar även Johan Wahlström i rollen som Shredder över Kenneth Milldoff. Johan gör honom mer rytande, ilsknare och vassare i rösten, vilket känns mer lämpligt för karaktären, medan Kenneth får honom att låta mer rundlagd och hes, ungefär som att han har ätit en black board-krita. Jag vet inte om Kenneth faktiskt är mer populär i rollen, men hans tolkning prisas i alla fall mycket oftare vad jag kan se.

MOA

Citat från: Anders skrivet 21 maj 2025 kl. 15:11:58Sedan vet jag inte hur pass impopulär den här åsikten är, då det känns som en näst intill 50/50-grej, men jag föredrar även Johan Wahlström i rollen som Shredder över Kenneth Milldoff. Johan gör honom mer rytande, ilsknare och vassare i rösten, vilket känns mer lämpligt för karaktären, medan Kenneth får honom att låta mer rundlagd och hes, ungefär som att han har ätit en black board-krita. Jag vet inte om Kenneth faktiskt är mer populär i rollen, men hans tolkning prisas i alla fall mycket oftare vad jag kan se.
Vill tro att Johan är mer populär men har hört mer av Kenneth så jag måste säga honom