Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lost Media

Startat av MOA, 17 mars 2021 kl. 20:18:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 juni 2024 kl. 16:53:52https://easyupload.io/t81ycs
Här är Pinocchio iallafall
@BPS Kan du försöka lägga upp denna på Archive?
Så den kan nå ut till fler.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 juni 2024 kl. 12:31:27@BPS Kan du försöka lägga upp denna på Archive?
Så den kan nå ut till fler.
Det ska vi nog kunna fixa...

https://archive.org/details/pinocchio-1941-swe

MOA

Hur mycket Lost Media har vi när det kommer till Youtube? Jag tror jag har några exempel

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  5 juni 2024 kl. 14:00:42Hur mycket Lost Media har vi när det kommer till Youtube? Jag tror jag har några exempel
Vad menar du...? Om något verkligen är lost i ordets rätta mening borde det ju rimligtvis inte finnas på YouTube heller; då är det ju per definition inte lost...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juni 2024 kl. 17:09:38Vad menar du...? Om något verkligen är lost i ordets rätta mening borde det ju rimligtvis inte finnas på YouTube heller; då är det ju per definition inte lost...
Yes, det är det jag menar. Om det blivit borttaget av en eller annan anledning

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  5 juni 2024 kl. 17:31:29Yes, det är det jag menar. Om det blivit borttaget av en eller annan anledning
Men om inte filmrullarna eller masterbanden finns bevarade i världen, så kan de ju heller aldrig ha funnits på YouTube...? ???

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juni 2024 kl. 19:19:51Men om inte filmrullarna eller masterbanden finns bevarade i världen, så kan de ju heller aldrig ha funnits på YouTube...? ???
Lost Media kan ju tolkas på olika sätt här menar hon att Youtube videos blir nedtagna men att man själv har laddat ner den. Jag själv anser dock inte att Youtube uppladdningar är Lost Media. För har det kunnat laddas upp på Youtube måste den ju finnas på annat håll.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 juni 2024 kl. 19:22:39Lost Media kan ju tolkas på olika sätt här menar hon att Youtube videos blir nedtagna men att man själv har laddat ner den. Jag själv anser dock inte att Youtube uppladdningar är Lost Media. För har det kunnat laddas upp på Youtube måste den ju finnas på annat håll.
Nu är jag osäker på om detta är lost men jag såg en video där en kille försökte spela ett Family Guy spel som kraschade hela tiden. Videon var på svenska & han blev tvungen & starta om spelet 5 gånger, webbläsarn hängde sig eller något. Är det någon som vet vad jag snackar om?

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 juni 2024 kl. 19:22:39Lost Media kan ju tolkas på olika sätt här menar hon att Youtube videos blir nedtagna men att man själv har laddat ner den. Jag själv anser dock inte att Youtube uppladdningar är Lost Media. För har det kunnat laddas upp på Youtube måste den ju finnas på annat håll.
Kan ju va skit som folk lagt upp och sedan tagit bort, som inte finns nedladdade.
Själv la jag ut mycket skit på YouTube när jag var typ 10 år gammal som Mamma & Pappa tog bort, då dom tyckte det var olämpligt att jag la ut saker när jag var så liten, och då dessa skitvideos inte finns sparat på någon av mina hårddiskar och då dom troligtvis inte blev nedladdade så kan dom definieras som lost.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 juni 2024 kl. 00:15:05Kan ju va skit som folk lagt upp och sedan tagit bort, som inte finns nedladdade.
Själv la jag ut mycket skit på YouTube när jag var typ 10 år gammal som Mamma & Pappa tog bort, då dom tyckte det var olämpligt att jag la ut saker när jag var så liten, och då dessa skitvideos inte finns sparat på någon av mina hårddiskar och då dom troligtvis inte blev nedladdade så kan dom definieras som lost.
Dock så tycker jag personligen att lost är saker som inte blivit hittade.
Typ Askungens originaldubb som inte finns bevarad någonstans och som troligen ingen någonsin kommer kunna se.
Säger troligen då mirakel kan ske men i fallet med Askungen så är jag säker på att det inte kommer ske.
Om någon biokopia blev stulen på 50-talet så har säkert någon dåre slängt den när personen som snodde kopian ifråga gått bort.
Det är nästan omöjligt att någon som är gammal nog att ha stulit en kopia skulle vara i livet idag och vi alla vet hur jävl@ slösaktiga vi svenskar tyvärr är☹️.

Visserligen kan borttagna yt videos räknas som lost men typ allt från större kanaler finns garanterat nedladdadat och bevarat av någon.
Finns många, skitvideos som det jag la ut som 10 åring, som är lost men det är också ren dynga som ingen vill se och som ingen bryr sig om att se.

TBT_STR_QR

För media som har publicerats av företag, skulle jag föredra att använda ordet abandoned istället för lost.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 juni 2024 kl. 00:15:05Kan ju va skit som folk lagt upp och sedan tagit bort, som inte finns nedladdade.
Jag tog bort mina gamla videor för att jag var så cringig, jag har dom sparade på en hårddisk men vill nog inte ladda upp dom. Andra ligger uppe på mitt arkiv

MOA

För nästan 10 år sedan såg jag en video där någon hade gjort en Strem parodi på Pippi. Strem är när man upprepar en del i en video om & om igen, här är en jag gjorde på Family Guy:

https://www.youtube.com/watch?v=Kf3WjkUgzNI&t=1s
Minns inte vad kanalen hetter eller när videon togs bort, detta kan tagits bort för att det var så dåligt

Will Siv

https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/filmarkivet/filmarkivet/forlorade-ljudfilmer/

Visste inte att så många var förlorade och 1 så sent som 1979  :o

(fast det står inte huruvida filmen är helt lost eller bara ofullständig)
- what.