Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Röstbyten

Startat av MOA, 31 mars 2021 kl. 12:48:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2025 kl. 00:20:25Har du något konkret exempel, så att vi har något att utgå ifrån?
I Skönheten och Odjuret (2017) spelar Andreas Rothlin Svensson LeFou på svenska mem vid sång är det Lucas Krüger som spelar LeFou men när Andreas Rothlin Svensson spelade trollkarlen i Wicked så gjort han sin egen sång

(det är värt att notera att i del 2 av Wicked har trollkarlen en mycket längre mer komplex sång så vi får se hur det blir då
del 2 är ju baserad på akt 2 )

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2025 kl. 00:37:47Låt höra. :)
I Skönheten och Odjuret (2017) spelar Andreas Rothlin Svensson LeFou på svenska mem vid sång är det Lucas Krüger som spelar LeFou men när Andreas Rothlin Svensson spelade trollkarlen i Wicked så gjort han sin egen sång.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 juni 2025 kl. 00:38:40I Skönheten och Odjuret (2017) spelar Andreas Rothlin Svensson LeFou på svenska mem vid sång är det Lucas Krüger som spelar LeFou men när Andreas Rothlin Svensson spelade trollkarlen i Wicked så gjort han sin egen sång

(det är värt att notera att i del 2 av Wicked har trollkarlen en mycket längre mer komplex sång så vi får se hur det blir då

Det har ju faktiskt gått nästan 8 år mellan de dubbningarna, så Andreas Rothlin Svensson har kanske fått bättre sångröst sedan dess...?

De brukar säga att några månaders lektioner hos en sångpedagog kan göra en högst påtaglig skillnad för sångrösten, så om hans sångröst inte var så bra 2017 och han velat förbättra den, så har han ju haft alla chanser i världen att hinna det under de gångna 7 - 8 åren.

För att ta ett konkret exempel hade Tove Styrke ingen alltför bra sångröst när hon var med i Idol 2009 - hon sjöng hyfsat, och kompenserade sina brister genom ett snyggt scenspråk och artisteri, men sångrösten i sig var ärligt talat inte alltför bra; och det var flertalet andra det året som sjöng bättre än henne. Men bara ett år senare hade hon lyckats få en riktigt bra sångröst, och under senare år är hennes sångröst som natt och dag jämfört med rösten hösten 2009 (jag har inte sett hennes senaste prestation i musikalen Lazarus på Göta Lejon nu i höstas, men jag skulle bli mycket förvånad om hon inte var bra där).

Andreas Rothlin Svensson har ju under senare år medverkat i musikaler, bland annat i Tolvskillingsoperan på Dramaten 2023, så rimligtvis borde han ha en riktigt bra sångröst idag. Hur sångrösten var 2017 vet jag inte, utan det här är bara en spekulation, men om den var bristfällig 2017 har han alltså haft all tid i världen att förbättra sångrösten tills idag.

Nu överdriver de säkert lite, då de liksom inte är helt opartiska i frågan, men sångpedagoger själva brukar ofta framhäva att nästan alla kan lära sig sjunga bra med lektioner...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2025 kl. 02:00:19Andreas Rothlin Svensson har ju under senare år medverkat i musikaler, bland annat i Tolvskillingsoperan på Dramaten 2023, så rimligtvis borde han ha en riktigt bra sångröst idag. Hur sångrösten var 2017 vet jag inte, utan det här är bara en spekulation, men om den var bristfällig 2017 har han alltså haft all tid i världen att förbättra sångrösten tills idag.
Jag vet 

jag såg den produktionen

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2025 kl. 02:00:19För att ta ett konkret exempel hade Tove Styrke ingen alltför bra sångröst när hon var med i Idol 2009 - hon sjöng hyfsat, och kompenserade sina brister genom ett snyggt scenspråk och artisteri, men sångrösten i sig var ärligt talat inte alltför bra; och det var flertalet andra det året som sjöng bättre än henne. Men bara ett år senare hade hon lyckats få en riktigt bra sångröst, och under senare år är hennes sångröst som natt och dag jämfört med rösten hösten 2009 (jag har inte sett hennes senaste prestation i musikalen Lazarus på Göta Lejon nu i höstas, men jag skulle bli mycket förvånad om hon inte var bra där).
Jag så den produktionen med !

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 juni 2025 kl. 07:00:44Jag så den produktionen med !
Trevligt - jag hade gärna velat se den, men Stockholm är tyvärr alldeles för långt bort. Jag förmodar att Tove Styrke var bra?

Citat från: gstone skrivet 19 juni 2025 kl. 07:00:15Jag vet

jag såg den produktionen
Jag förutsätter att Andreas hade bra sångröst där? Man borde ju knappast få rollen i en musikal annars...

Oskar

Citat från: gstone skrivet 19 juni 2025 kl. 00:38:40I Skönheten och Odjuret (2017) spelar Andreas Rothlin Svensson LeFou på svenska mem vid sång är det Lucas Krüger som spelar LeFou men när Andreas Rothlin Svensson spelade trollkarlen i Wicked så gjort han sin egen sång

i odjuret och skönheten från 2017 kanske hade tv olika röster en för dialog och en för sång på lefou.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2025 kl. 08:29:21Trevligt - jag hade gärna velat se den, men Stockholm är tyvärr alldeles för långt bort. Jag förmodar att Tove Styrke var bra?

gudomlig röst :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2025 kl. 08:29:21Jag förutsätter att Andreas hade bra sångröst där? Man borde ju knappast få rollen i en musikal annars...
ja
var lite oväntat att dramaten satte upp en musikal men skådespelarna sjöng bra trots att Dramaten främst är en tal teater
Andreas Rothlin Svensson hade kanske flashigaste rollen,

men Danilo Bejarano som Mackie Kniven hade den mest  betydande  rollen .

Anders fick dock showa off mer
det är på sätt och vis som skillnad mellan anden och Aladdin i disney filmen
Aladdin är central karaktären men anden får göra mest roliga saker som publiken mest kommer ihåg efteråt