Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Omröstning

Favoriten är...?

Rumpelstilzchen (1940)
0 (0%)
Rumpelstilzchen (1955)
0 (0%)
Das Zaubermännchen (1960)
0 (0%)
Rumpelstilzchen (1962)
0 (0%)
Faerie Tale Theatre: Rumpelstilskin (1982)
0 (0%)
Rumpelstiltskin (1985)
0 (0%)
Rumpelstiltskin (1987)
0 (0%)
Rumplcimprcampr (1997)
0 (0%)
Rumpelstilzchen (2007)
0 (0%)
Rumpelstilzchen (2009)
1 (100%)
Annan, nämligen...
0 (0%)

Antal personer som röstat: 1

Författare Ämne: Den bästa filmatiseringen av Rumpelstiltskin?  (läst 228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Erika

• Global moderator
  • Antal inlägg: 2 282
    • Visa profil
Den bästa filmatiseringen av Rumpelstiltskin?
« skrivet: 5 april 2021 kl. 14:14:59 »
Av dessa är Rumpelstilzchen (2009) är min favorit då den är ganska kul på sina ställen och sevärd samt kanske den bästa Sechs auf einen Streich-filmen. Det enda minuset är titelpersonen själv då denne spelar över på ett tröttsamt sätt... 

Utloggad MOA

• Spelfantast
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 850
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
    • MOAVideoGamer
SV: Den bästa filmatiseringen av Rumpelstiltskin?
« Svar #1 skrivet: 5 april 2021 kl. 15:24:07 »
Känner faktiskt int till detta

Inloggad Erika

• Global moderator
  • Antal inlägg: 2 282
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 5 april 2021 kl. 16:12:28 »
Känner faktiskt int till detta

Säker på det? Det är en ganska känd saga insamlad av bl. a. bröderna Grimm, kallas ibland på svenska för bl. a. Bullerskaft, Bulleribasius och Päronskaft. Den tyska varianten är utan tvekan mest känd (och därmed den som blivit film i första hand/förekommer som referens), men det finns varianter från andra länder - från Sverige, har vi t. ex. varianten Flickan som spann guld av långhalm.

Utloggad MOA

• Spelfantast
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 850
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
    • MOAVideoGamer
« Svar #3 skrivet: 5 april 2021 kl. 16:14:23 »
Säker på det? Det är en ganska känd saga insamlad av bl. a. bröderna Grimm, kallas ibland på svenska för bl. a. Bullerskaft, Bulleribasius och Päronskaft. Den tyska varianten är utan tvekan mest känd (och därmed den som blivit film i första hand/förekommer som referens), men det finns varianter från andra länder - från Sverige, har vi t. ex. varianten Flickan som spann guld av långhalm.
Nä jag e nog för ung

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 658
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #4 skrivet: 5 april 2021 kl. 16:23:27 »
Sagan känner jag mycket väl till, men jag kan inte påminna mig att jag har sett en enda filmatisering av den.

Första gången jag kom i kontakt med figuren Rumpelstiltskin var i det relativt tidiga datorspelet King's Quest.

Rumpelstiltskin (a.k.a. "mr Gold") är även en ganska framträdande figur i TV-serien Once Upon a Time. Men där har man fantiserat ganska fritt kring nästan alla kända och okända sagofigurer, så det kan knappast räknas som en filmatisering av sagan.
https://www.imdb.com/title/tt1843230/
« Senast ändrad: 5 april 2021 kl. 17:00:15 av Anders M Olsson »