Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Författare Ämne: MANNEN FRÅN BUTTON WILLOW röster ?  (läst 297 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 10 819
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
MANNEN FRÅN BUTTON WILLOW röster ?
« skrivet: 24 april 2021 kl. 22:56:41 »
Vilka är dom svenska rösterna i MANNEN FRÅN BUTTON WILLOW ?

Här finns en vhs som ska var på svenka !

https://enniosmoviecave.com/butiken/index.php?route=product/product&path=142_1&product_id=1228

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 11 514
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: MANNEN FRÅN BUTTON WILLOW röster ?
« Svar #1 skrivet: 25 april 2021 kl. 02:47:08 »
Jag måste medge att jag inte ens visste om att den hade dubbats till svenska...

Tyvärr saknas den filmen i min samling, men jag ska se om jag lyckas få tag i den via exempelvis Tradera, loppisar, second hand-affärer, o.s.v. Just nu är det ju inte direkt läge för någonting annat än Tradera (och där finns den inte just nu), då man ju gärna undviker butiker man inte måste besöka medan smittspridningen är så här hög. Men när smittspridningen minskar ska jag leta på second hand-affärer om jag kan hitta åt den. Annars kanske den dyker upp på någon loppis till sommaren, under förutsättning att det faktiskt kan och kommer att arrangeras sådana den här sommaren (vilket det knappt blev något av i Sverige förra sommaren, då den dåvarande 50-personersgränsen innefattade loppisar). :)

Om jag inte lyckas få tag i filmen innan hösten, så ska jag undersöka filmen via Kungliga Bibliotekets studiekopia och titta på filmen på biblioteket i Skellefteå för att se om det står utsatt dubbcredits eller om jag känner igen rösterna - men Skellefteå stadsbibliotek stänger nu på fredag, och öppnar inte förrän i september, så därför är det tyvärr inte möjligt förrän tidigast i mitten av september... :(

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 527
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #2 skrivet: 25 april 2021 kl. 07:44:14 »
Intressant. Faktum är att filmbolaget som jag en gång i tiden var delägare i distribuerade den filmen på bio och 16mm i slutet på sjuttiotalet. Sverigepremiären var på biografen Rio i Ystad som vi ägde. Troligen gav vi också ut filmen på video när vi började med det omkring 1980, men det minns jag inte så tydligt.

Då var den svenska titeln Örnmannen och piraterna, och filmen var textad, inte dubbad. Att dubba film var alldeles för dyrt för ett litet filmbolag som vårt.

Gstones länk går till Ennios Movie Cave som tydligen är en webbutik där man kan köpa filmen. Dessutom finns ett exemplar till salu hos Boavideo:
https://osc.boavideo.com/product_info.php?products_id=3744

Det märkliga är att det är samma omslag bortsett från att det ena anger svenskt tal medan det andra anger svensk text. Gav man verkligen ut två versioner?

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #3 skrivet: 25 april 2021 kl. 08:51:35 »
Annons i Dagens Nyheter 7 oktober 1978:

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 11 514
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 25 april 2021 kl. 20:38:19 »
Det märkliga är att det är samma omslag bortsett från att det ena anger svenskt tal medan det andra anger svensk text. Gav man verkligen ut två versioner?
Precis det jag också undrar. Uppenbarligen var ju filmen inte dubbad på bio, så har de verkligen kostat på en tidig dubbning för hyr-VHS - och samtidigt även gett ut en version med nästan samma omslag men med svensk text...?

Det är inte omöjligt att det kan vara felaktigt, så att filmen faktiskt inte har dubbats. Trots allt finns det en del VHS-utgåvor av Den långa flykten (Watership Down) från 1978 där omslaget uppger "Svenskt tal", men som i själva verket innehåller engelskt tal med svensk text. Det är inte omöjligt att det är något liknande här...

Svensk Mediedatabas (Kungliga Biblioteket) verkar i alla fall bara ha en utgåva av filmen, utgiven av Video Tape Center 1981, och där finns ingen notis om vare sig svenskt tal eller svensk text... ???
https://smdb.kb.se/catalog/id/001373624

Jag har i alla fall köpt filmen nu från Ennios Movie Cave, så får vi se hur det ligger till när filmen kommer. :) Den som lever får se...
« Senast ändrad: 26 april 2021 kl. 10:19:01 av Daniel Hofverberg »

Utloggad MOA

• Spelfantast
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 629
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
    • MOAVideoGamer
« Svar #5 skrivet: 25 april 2021 kl. 21:32:55 »
Precis det jag också undrar. Uppenbarligen var ju filmen inte dubbad på bio, så har de verkligen kostat på en tidig dubbning för hyr-VHS - och samtidigt även gett ut en version med nästan samma omslag men med svensk text...?

Det är inte omöjligt att det kan vara felaktigt, så att filmen faktiskt inte har dubbats. Trots allt finns det en del VHS-utgåvor av Den stora flykten (Watership Down) från 1978 där omslaget uppger "Svenskt tal", men som i själva verket innehåller engelskt tal med svensk text. Det är inte omöjligt att det är något liknande här...

Svensk Mediedatabas (Kungliga Biblioteket) verkar i alla fall bara ha en utgåva av filmen, utgiven av Video Tape Center 1981, och där finns ingen notis om vare sig svenskt tal eller svensk text... ???

Jag har i alla fall köpt filmen nu från Ennios Movie Cave, så får vi se hur det ligger till när filmen kommer. :) Den som lever får se...
Heter den int Den Långa Flykten?

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 25 april 2021 kl. 22:39:11 »

Det är inte omöjligt att det kan vara felaktigt, så att filmen faktiskt inte har dubbats. Trots allt finns det en del VHS-utgåvor av Den stora flykten (Watership Down) från 1978 där omslaget uppger "Svenskt tal", men som i själva verket innehåller engelskt tal med svensk text. Det är inte omöjligt att det är något liknande här...

Pappa köpte filmer från Ennios Movie Cavei fi ebruari som alla hjärtans dag present till mig,dom har fortfarande inte kommit :'(

Så jag skulle inte hålla andan :(

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #7 skrivet: 26 april 2021 kl. 07:50:35 »
Pappa köpte filmer från Ennios Movie Cavei fi ebruari som alla hjärtans dag present till mig,dom har fortfarande inte kommit :'(

Så jag skulle inte hålla andan :(

Om det har gått mer än två månader sen beställningen från en webbutik i Sverige, och varorna fortfarande inte har kommit, skulle jag inte tveka att ringa dem.

Två månader kan vara acceptabelt med ytpost från t.ex. USA eller Asien, men inom Sverige ska det inte ta mer än några dagar, eller allra högst två veckor. Tar det längre tid än så beror det antingen på att varorna inte är skickade eller att posten har slarvat bort paketet.

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 26 april 2021 kl. 13:41:42 »
Om det har gått mer än två månader sen beställningen från en webbutik i Sverige, och varorna fortfarande inte har kommit, skulle jag inte tveka att ringa dem.

Två månader kan vara acceptabelt med ytpost från t.ex. USA eller Asien, men inom Sverige ska det inte ta mer än några dagar, eller allra högst två veckor. Tar det längre tid än så beror det antingen på att varorna inte är skickade eller att posten har slarvat bort paketet.

Vad ska jag göra ?

Inloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 462
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 26 april 2021 kl. 13:57:52 »

Är posten så bra i Sverige?

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #10 skrivet: 26 april 2021 kl. 16:23:56 »
Vad ska jag göra ?

Det är väl bara att ringa eller maila till Ennios Movie Cave och efterlysa ditt paket. Både telefonnummer och mailadress står på deras hemsida.

Kanske har de glömt bort att skicka dina filmer, och i så fall behöver de en påminnelse. Det kan ju också vara så att betalningen från din pappa av någon anledning inte har kommit fram.

Om de har skickat varorna bör de kunna tala om vilket datum och ge dig ett kollinummer som du kan använda för att spåra paketet på Postnords eller Schenkers hemsida.

De skriver så här på hemsidan: "Vi skickar varan inom 24 tim. från vi mottagit betalning . Normal leveranstid till lokal utlämningsställe 1-5 arbetsdagar."

Mot den bakgrunden måste något ha gått fel om du fortfarande inte har fått dina varor efter mer än två månader.