Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bluray och DVD

Startat av moviefan, 3 maj 2021 kl. 20:09:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Fina bilder på dvd skivor.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

moviefan

Varför är det många filmtitlar som har släppts på dvd, men inte bluray ?  

Steffan Rudvall

Citat från: moviefan skrivet 12 oktober 2023 kl. 14:49:43Varför är det många filmtitlar som har släppts på dvd, men inte bluray ? 
Så är det med alla format övergångar på VHS finns det mycket som inte har släppts på DVD och på DVD finns det mycket som inte har släppts på Blu-ray.

gstone

Jag skulle gissa att Teenage Mutant Ninja TurtlesMutant Mayhem kommer på Blu Ray i December.

Blir en prefekt julklappas önskning för mig 😃🥰👍

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2023 kl. 15:00:12Så är det med alla format övergångar på VHS finns det mycket som inte har släppts på DVD och på DVD finns det mycket som inte har släppts på Blu-ray.
Fast när det gäller DVD till Blu-ray kan man väl knappast tala om någon riktig formatövergång.

Från VHS till DVD tog det några år, sen var VHS helt borta ur bilden. Så har inte skett med Blu-ray, trots att formatet har funnits i mer än 15 år vid det här laget. Så en eventuell formatövergång borde ha varit överstökad för länge sen.

I stället har vi fått tre format som lever parallellt, om man även räknar med UHD.

DVD vägrar att ge upp, och det ges fortfarande ut en hel del enbart på DVD. Man kan verkligen undra varför.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 oktober 2023 kl. 18:49:31DVD vägrar att ge upp, och det ges fortfarande ut en hel del enbart på DVD. Man kan verkligen undra varför.
Ja, det kan man undra. Jag förstår ju att det medför en kraftig merkostnad om man ska ge ut titlar på både DVD och Blu-Ray - då blir det ju dubbla kostnader för pressning och duplicering - men jag anser att man i dagens läge borde kunna våga ta steget mot enbart Blu-Ray och skippa DVD; i de fall man inte anser att kostnaden för dubbla format är försvarbar.

De som bara har DVD-spelare men inte Blu-Ray-spelare är nog relativt få i dagens läge, och de flesta som aldrig gått över till Blu-Ray har förmodligen slopat DVD också vid det här laget och gått över till digitala hyr- och köpfilmer (vilket förstås är en olycklig trend, men icke desto mindre tyvärr ganska trolig).

Disneyfantasten

Det står ännu inget om när Önskan kommer på DVD/Bluray, men skulle gissa att den kommer under våren som troligast...

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juni 2023 kl. 16:04:43Jo, Taran och den magiska kitteln finns faktiskt på Blu-ray, se nedan!
The Adventures of Ichabod and Mr. Toad och Pank och fågelfri har getts ut tillsammans på Blu-ray i en dubbelutgåva både i USA och Storbritannien. (Båda filmerna på samma skiva.)

Övriga finns på Blu-ray i USA, dock endast via "Disney Movie Club", och där kan man inte handla utan att vara medlem. Man känner igen dem på omslaget som har gul ram. För icke-medlemmar går det att köpa dem i andra hand av säljare på amazon.com eller e-bay, men priserna kan vara väldigt höga.

Saludos Amigos och Tre caballeros finns på Blu-ray från DMC i en dubbelutgåva med båda filmerna på samma skiva.

Spela för mig och Melody Time finns på Blu-ray från DMC i var sin utgåva.

Även Taran och den magiska kitteln finns som DMC-utgåva på Blu-ray!

The_Black_Cauldron_Blu-ray.jpg
Gjorde just en uppsökning...

Saludos Amigos och Tre Caballeros gavs ut 2018.

Make Mine Music och Melody Time gavs ut 2021.

Pank och Fågelfri och Ichabod och Herr Paddas Äventyr gavs ut 2014.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 november 2024 kl. 09:25:52Gjorde just en uppsökning...

Saludos Amigos och Tre Caballeros gavs ut 2018.

Make Mine Music och Melody Time gavs ut 2021.

Pank och Fågelfri och Ichabod och Herr Paddas Äventyr gavs ut 2014.
jag har The Adventures of Ichabod and Mr. Toad och Pank och fågelfri blu rayn

gstone

Jag köpte dessa filmer och musiksaga idag

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 11 december 2024 kl. 17:54:08Jag köpte dessa filmer och musiksaga idag
Var någonstans köpte du dom? Vilken second hand butik?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Studio S har nyligen släppt inte mindre än tio filmer av Hasse & Tage på Blu-ray:

Svenska bilder
Att angöra en brygga
Äppelkriget
Mannen som slutade röka
Ägget är löst!
Släpp fångarne loss – det är vår!
Picassos äventyr
P & B
Falsk som vatten
Sopor

Det var för mig både oväntat och välkommet, nu när de flesta filmbolagen drar ner på den fysiska utgivningen. Alla som klagar på att filmer mest släpps på streaming borde köpa de här filmerna, eller i alla fall så många man har råd med. Om många köper dem sänder det en signal om att vi vill ha våra filmer på Blu-ray, inte bara på streaming!

Sju av dem är textade på både svenska och engelska, vilket gör dem till perfekta presenter till släkt och vänner utomlands. De verkar inte heller vara regionskodade, trots att omslagen bara är märkta med region B.

Tyvärr är menyerna bara på svenska, men det är inte så svårt att förklara var man ska trycka för att välja engelsk text och starta filmen.

Lillefot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 december 2024 kl. 17:22:39Studio S har nyligen släppt inte mindre än tio filmer av Hasse & Tage på Blu-ray:

Svenska bilder
Att angöra en brygga
Äppelkriget
Mannen som slutade röka
Ägget är löst!
Picassos äventyr
P & B
Falsk som vatten
Sopor

Det var för mig både oväntat och välkommet, nu när de flesta filmbolagen drar ner på den fysiska utgivningen. Alla som klagar på att filmer mest släpps på streaming borde köpa de här filmerna, eller i alla fall så många man har råd med. Om många köper dem sänder det en signal om att vi vill ha våra filmer på Blu-ray, inte bara på streaming!

Sju av dem är textade på både svenska och engelska, vilket gör dem till perfekta presenter till släkt och vänner utomlands. De verkar inte heller vara regionskodade, trots att omslagen bara är märkta med region B.

Tyvärr är menyerna bara på svenska, men det är inte så svårt att förklara var man ska trycka för att välja engelsk text och starta filmen.
Det var riktigt trevliga nyheter, ingen av de filmerna kändes som stora kandidater just för Blu-Ray släpp.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 december 2024 kl. 17:22:39Studio S har nyligen släppt inte mindre än tio filmer av Hasse & Tage på Blu-ray:

Svenska bilder
Att angöra en brygga
Äppelkriget
Mannen som slutade röka
Ägget är löst!
Picassos äventyr
P & B
Falsk som vatten
Sopor

Typiskt att inte "I Huvudet på en gammal gubbe" var med, den finns bara på DVD boxen......
- what.