Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Författare Ämne: Lucky Luke västerns tuffaste cowboy/Lucky Luke rensar stan 2 dubbningar?  (läst 240 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffan Rudvall

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 9 001
  • Kön: Man
    • Visa profil
Lucky Luke rensar stan även känt som Lucky Luke västerns tuffaste cowboy och Daisy Town har visats på TV1000 alltså antar jag att det även finns en omdubbning av denna...

https://smdb.kb.se/catalog/id/000019355

Detta kan möjligtvis vara positivt då det i originaldubbningen bara är Olof Buckard som gör alla röster. Förutom då sångerskan i saloonen.
« Senast ändrad: 29 maj 2021 kl. 14:37:58 av Steffan Rudvall »
Vila i frid kära Gunnar och tack för alla fantastiska insatser samt alla underbar minnen du gett oss!

Utloggad Adam Larsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 254
    • Visa profil
Lucky Luke rensar stan även känt som Lucky Luke västerns tuffaste cowboy och Daisy Town har visats på TV1000 alltså antar jag att det även finns en omdubbning av denna...

https://smdb.kb.se/catalog/id/000019355

Detta kan möjligtvis vara positivt då det i originaldubbningen bara är Olof Buckard som gör alla röster. Förutom då sångerskan i saloonen.
Jag hoppas nästan på att det faktiskt finns en omdubbning för jag vill så gärna se filmen med individuella röster istället för att en person ska göra alla och Media Dubb/Eurotrolls röster är ju väldigt bra.
Pikachu, använd åskstöt!

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 11 514
    • Visa profil
Inte nödvändigtvis. Det vanligaste var trots allt att TV1000 köpte in befintliga bio- eller VHS-dubbningar av långfilmer, även om det absolut fanns undantag. Det är heller inte omöjligt att de sände filmen i textad originalversion, vilket också förekom hyfsat ofta på både TV1000 och FilmNet.

Just nu kan jag tyvärr inte kolla upp detta närmare, då biblioteken i Skellefteå är stängda fram tills september på grund av flytt till det nya Kulturhuset (som inte är färdigbyggt än) - men i september borde jag kunna beställa studiekopior från Svensk Mediedatabas för att kunna lyssna på TV1000s sändningar. Deras referensband var som regel under all kritik, men det borde vara tillräckligt för att kunna höra om det är samma dubbning eller en ny dubbning i alla fall - med lite tur kanske det också fanns utsatt dubbcredits. :)

Det hjälper förstås inte för att faktiskt få tag i dubbningen, om det nu är en annan dubbning än den biovisade, men det är ju mycket vunnet bara att veta det så man vet om man ska lägga ner någon tid och energi på att försöka få tag i dubbningen eller om det bara finns en dubb.

Jag hoppas nästan på att det faktiskt finns en omdubbning för jag vill så gärna se filmen med individuella röster istället för att en person ska göra alla och Media Dubb/Eurotrolls röster är ju väldigt bra.
Visst är Media Dubbs röster för Lucky Luke riktigt bra, men jag tycker faktiskt att originaldubben fungerar över förväntan. Olof Buckard var en fantastisk imitatör, och var så skicklig att det var nästintill omöjligt att höra att det bara var en enda skådespelare med (förutom vid sånger). Jag blev själv chockad över dubbcreditsen när jag såg dem under eftertexterna, efter att först ha sett (och hört) hela filmen...

Utloggad Steffan Rudvall

• Hjältemedlem
    • Visa profil
Inte nödvändigtvis. Det vanligaste var trots allt att TV1000 köpte in befintliga bio- eller VHS-dubbningar av långfilmer, även om det absolut fanns undantag. Det är heller inte omöjligt att de sände filmen i textad originalversion, vilket också förekom hyfsat ofta på både TV1000 och FilmNet.

Just nu kan jag tyvärr inte kolla upp detta närmare, då biblioteken i Skellefteå är stängda fram tills september på grund av flytt till det nya Kulturhuset (som inte är färdigbyggt än) - men i september borde jag kunna beställa studiekopior från Svensk Mediedatabas för att kunna lyssna på TV1000s sändningar. Deras referensband var som regel under all kritik, men det borde vara tillräckligt för att kunna höra om det är samma dubbning eller en ny dubbning i alla fall - med lite tur kanske det också fanns utsatt dubbcredits. :)
Jag baserar denna teori på att vi i ämnet Bröderna Dalton hämnd 2 dubbningarna? kom fram till att det finns en omdubbning av Bröderna Daltons hämnd och vi hittade den även på Youtube och den verkar ha gjorts för TV1000. Så även Lucky Luke rensar stan/Lucky Luke västerns tuffaste cowboy borde ha fått en omdubbning gjord för TV1000.
Vila i frid kära Gunnar och tack för alla fantastiska insatser samt alla underbar minnen du gett oss!

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 10 819
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
gjorts för TV1000. Så även Lucky Luke rensar stan/Lucky Luke västerns tuffaste cowboy borde ha fått en omdubbning gjord för TV1000.

En med fler än en röst ?

Utloggad Steffan Rudvall

• Hjältemedlem
    • Visa profil
En med fler än en röst ?
Ja, antagligen med Media Dubb/Eurotrolls röster precis som Bröderna Daltons hämnd.