Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Astrid Lindgren filmer

Startat av Mathilda Gustafsson, 25 juni 2021 kl. 13:55:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran

Föredrar ni filmversionerna eller serieversionerna?

BPS

Citat från: Göran skrivet 20 juni 2025 kl. 17:33:41Föredrar ni filmversionerna eller serieversionerna?
Jag skulle nog säga att jag föredrar serieversionen av Emil i Lönneberga där så har man lagt till scener och flera av de visar relationen mellan Emil och hans pappa på ett sätt som filmerna inte gör. Det finns någon scen där de leker vill jag minnas och sen även en scen där Emil hjälper Anton på gården och kanske fler där till. I filmerna skriker ju bara pappan hela tiden...

MOA

Citat från: BPS skrivet 20 juni 2025 kl. 17:42:43Jag skulle nog säga att jag föredrar serieversionen av Emil i Lönneberga där så har man lagt till scener och flera av de visar relationen mellan Emil och hans pappa på ett sätt som filmerna inte gör. Det finns någon scen där de leker vill jag minnas och sen även en scen där Emil hjälper Anton på gården och kanske fler där till. I filmerna skriker ju bara pappan hela tiden...
Förgrymmade unge! Allan Edwall gillade inte Anton

TonyTonka

I stället för att skapa en ny tråd skriver jag här, i Pippi Långstrump-avsnittet (serien från 1969 alltså) där de handlar och dricker sockerdricka börjar ju trädet prata med en mansröst på slutet, är det bara jag som tycker att rösten påminner en aning om Gunnar Ernblad? (Bifogar ljudklipp för referens)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Citat från: TonyTonka skrivet 20 juni 2025 kl. 19:39:34I stället för att skapa en ny tråd skriver jag här, i Pippi Långstrump-avsnittet (serien från 1969 alltså) där de handlar och dricker sockerdricka börjar ju trädet prata med en mansröst på slutet, är det bara jag som tycker att rösten påminner en aning om Gunnar Ernblad? (Bifogar ljudklipp för referens)
Hör ingen direkt likhet själv, den låter mindre raspig än vad Gunnar gjorde. Även om detta var ganska tidigt jämfört de flesta av de roller han har spelat.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

BPS

Citat från: TonyTonka skrivet 20 juni 2025 kl. 19:39:34I stället för att skapa en ny tråd skriver jag här, i Pippi Långstrump-avsnittet (serien från 1969 alltså) där de handlar och dricker sockerdricka börjar ju trädet prata med en mansröst på slutet, är det bara jag som tycker att rösten påminner en aning om Gunnar Ernblad? (Bifogar ljudklipp för referens)
Jag har alltid föreställt mig att det är Fredrik Ohlsson...

MOA

Citat från: BPS skrivet 20 juni 2025 kl. 19:47:13Jag har alltid föreställt mig att det är Fredrik Ohlsson...
Står det någonstans, hör att det inte är Gunnar Ernblad, Fredrik är mycket mer logiskt

BPS

Citat från: MOA skrivet 20 juni 2025 kl. 22:01:20Står det någonstans, hör att det inte är Gunnar Ernblad, Fredrik är mycket mer logiskt
Det är något som jag alltid antagit även som barn.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 20 juni 2025 kl. 19:47:13Jag har alltid föreställt mig att det är Fredrik Ohlsson...
Det låter helt klart betydligt mer likt Fredrik Ohlsson än Gunnar Ernblad i alla fall.

Steffan Rudvall

Är det inte Gösta Prüzelius?

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 juni 2025 kl. 22:47:12Är det inte Gösta Prüzelius?
Kan mycket väl vara så, han gjorde ju Dunder-Karlssons (Hans Clarin)s röst också.

TonyTonka

Citat från: Göran skrivet 20 juni 2025 kl. 17:33:41Föredrar ni filmversionerna eller serieversionerna?
Inte för att jag sett den, men jag skulle vara intresserad av att se tv-serieversionen av Karlsson på taket, den ska tydligen innehålla fler scener än filmen från 1974, bland annat en scen där Karlsson snor en plånbok av en taxichaufför spelad av Bert-Åke Varg, och där han snattar visselpipan han har i filmen från ett varuhus där en dam spelad av Maud Hansson (Lina i Emil i Lönneberga) jobbar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 juni 2025 kl. 22:47:12Är det inte Gösta Prüzelius?
Jag hade inte själv tänkt tanken, men nu när du säger det håller jag med att det finns en likhet med Gösta Prüzelius röst.