Du behöver inte be om ursäkt, vet själv hur det är att vara (mycket) intresserad av något...
Jag bad om ursäkt för att jag sett folk klaga (ingen nämnd och ingen glömd) klaga på att något ämne blivit diskuterat för mycket på forumet...
Vad gäller ljudkvalitén, så är ljudfilerna hämtade direkt från spelets datorfiler (som är i DXR-format, och fungerar att öppna i Adobe Director om man använder diropener först, dock får vissa filer programmet att krascha), om än konverterade till MP3, så jag tror i alla fall att det bör vara exakt samma ljud som i spelet. Sedan är ju som sagt ljudet från X-ramsan ursprungligen från en LP-skiva från 1960-talet, och det är ju möjligt att de inte restaurerade ljudet innan dess.
Jag tycker som sagt att X-uppläsaren låter väldigt lik Gösta Ekman, då jag sett Jönssonligan ganska mycket under mitt liv, men är ändå inte riktigt säker.
Som sagt så tror jag att Q-uppläsaren inte kommer från 1960-talsskivan, då samma röst även läser upp bokstavsnamnet innan varje ramsa, så det skulle kunna vara någon av de skådespelare som nämns under övriga röster.
Det behöver heller inte vara någon känd person som är uppläsaren, det kan vara/ha varit någon som var inblandad i produktionen - en ljudtekniker, t. ex.
Uppläsaren av Q låter bekant...
Det kan iofs stämma, men det känns konstigt att ha stora skådespelare i nästan alla bokstäver och sedan bara låta en bokstav ha en okänd röst. Iofs finns det kanske inte många skådespelare som har ett X någonstans i namnet, men ändå.