Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Animation

Startat av moviefan, 25 juli 2021 kl. 21:32:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Stämmer det att på Disney, så är det en animatör på varge karaktär, tex, en animerar Simba, en på Nala osv ?  Jag gillar mest dessa handanimerade filmerna, de är så fint gjorda. Har ni testat att animera egen film, någongång ? 

https://www.youtube.com/watch?v=nQOSW4RHVoY

Jag har gjort egen test animation själv. Jag har tagit mycket inspiration av bla Don Bluth. 

Lilla My

Citat från: moviefan skrivet 25 juli 2021 kl. 21:32:25
Stämmer det att på Disney, så är det en animatör på varge karaktär, tex, en animerar Simba, en på Nala osv ?

Det var sant att förut under Disney att en viss animerare (oftast med mycket erfarenhet) fick vara överman på en viss karaktär, och göra en hel del av grundanimationen. Sedan hade denna person män under sig som gjorde in betweens och andra scener, och han hade ansvar att se till så dessa följde hans ritningar och riktlinjer för hur karaktären skulle röra sig och agera.

Med det sagt var det även vanligt att animerare back in the day kunde jobba på hela scener själva, men det var mer vanligt på 50-talet och före. Under "the golden era" på 90-talet var detta inte lika vanligt, speciellt då det då fanns fler animerare som kunde turas om.

Numera när det mesta är datorstyrt är det mycket enklare att följa mallar och karaktärsanvisningar och skicka uppgifter mellan animerare, så skulle tro att det är större variation nu än det har varit.

Citat från: moviefan skrivet 25 juli 2021 kl. 21:32:25
Har ni testat att animera egen film, någongång ?

Hela tiden! Är ett stort intresse för mig :) Dessa är dock gamla;

https://www.youtube.com/watch?v=hgsPIGfe8H0

Jobbar just nu på en animerad gif;

moviefan

Citat från: Lilla My skrivet 26 juli 2021 kl. 01:04:10
Det var sant att förut under Disney att en viss animerare (oftast med mycket erfarenhet) fick vara överman på en viss karaktär, och göra en hel del av grundanimationen. Sedan hade denna person män under sig som gjorde in betweens och andra scener, och han hade ansvar att se till så dessa följde hans ritningar och riktlinjer för hur karaktären skulle röra sig och agera.

Med det sagt var det även vanligt att animerare back in the day kunde jobba på hela scener själva, men det var mer vanligt på 50-talet och före. Under "the golden era" på 90-talet var detta inte lika vanligt, speciellt då det då fanns fler animerare som kunde turas om.

Numera när det mesta är datorstyrt är det mycket enklare att följa mallar och karaktärsanvisningar och skicka uppgifter mellan animerare, så skulle tro att det är större variation nu än det har varit.

Intressant, snygga animationer du gjort.  :D

MOA

Hur gjorde du dom?

Mathilda Gustafsson

Jag trodde faktiskt att du hette My.

MOA

Lilla My

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 juli 2021 kl. 20:17:12
Jag trodde faktiskt att du hette My.

Heter My i mellannamn, döpt efter Lilla My. Så brukar använda det som användarnamn ibland :)

Will Siv

Citat från: Lilla My skrivet 26 juli 2021 kl. 01:04:10Det var sant att förut under Disney att en viss animerare (oftast med mycket erfarenhet) fick vara överman på en viss karaktär, och göra en hel del av grundanimationen. Sedan hade denna person män under sig som gjorde in betweens och andra scener, och han hade ansvar att se till så dessa följde hans ritningar och riktlinjer för hur karaktären skulle röra sig och agera.

*Animatör

Skriver här för att hitta tråden sen (hittade den precis)

Snyggt gjort förresten!
- what.

Lilla My

Citat från: Will Siv skrivet  1 juli 2026 kl. 10:14:40*Animatör

Du har rättat mig i tre olika trådar nu, alla med inlägg som är över fem år gamla.

Nu kommer jag fortsätta säga animerare bara för att störa dig personligen.

MOA

Citat från: Lilla My skrivet  8 juli 2026 kl. 20:02:24Du har rättat mig i tre olika trådar nu, alla med inlägg som är över fem år gamla.

LoL Will, nu får du skylla dig själv

Will Siv

Citat från: MOA skrivet  8 juli 2026 kl. 20:32:13LoL Will, nu får du skylla dig själv
För att Lilla My säger fel och kallar alla som rättar hen korkade  ???

Bara för att usas president beter sig så där så kan man inte göra det själv

Citat från: Lilla My skrivet  8 juli 2026 kl. 20:02:24Du har rättat mig i tre olika trådar nu, alla med inlägg som är över fem år gamla.

Du brydde dig inte ens om att jag komplimerade det du har visat här (till skillnad från vad dom gör i AI skräp-tråden) + du svarade på det här efter en vecka

Kanske du kunde fortsätta med det här istället för att kalla andra mentalt efter******* , jag tror knappast du vill sjunka till dRumps nivå
- what.

MOA

Lilla My har ingen balle & inte jag heller, vi är fittor istället men det visste ni redan om

Lilla My

Citat från: Will Siv skrivet  8 juli 2026 kl. 21:56:02
Vad har Trump med något att göra?
När kallade jag dig korkad?
När kallade jag dig mentalt efter?

Vilken jävla tanke-vurpa här.

Hett tips; Bara för att du ger komplimanger betyder inte det att personen du ger komplimanger till måste ge något tillbaka. Det är inte så komplimanger fungerar.

EDIT: Och varför blir inlägg osynliga random..? Är det personen själv som gömmer sitt inlägg, eller är det något form av ai-anti-spam skit som fått eget liv? Eller är det bara i mitt hörn och något skräp som Chrome har?

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  9 juli 2026 kl. 01:16:40EDIT: Och varför blir inlägg osynliga random..? Är det personen själv som gömmer sitt inlägg, eller är det något form av ai-anti-spam skit som fått eget liv? Eller är det bara i mitt hörn och något skräp som Chrome har?
Det enda antispam-skydd som finns här är en kontroll mot kända IP-adresser och e-postadresser för spammare mot StopForumSpam-databasen. Om något matchar det, så får man besked om det när inlägget försöker postas. Det skyddet är säkert inte perfekt, men är det bästa jag kunnat hitta åt för att reducera mängden spam nu när gäster kan skriva inlägg. Mig veterligen finns inga algoritmer där, utan bara matchning mot deras databas med IP-adresser, e-postadresser och användarnamn.

I övrigt kan personer som skriver inlägg radera dem, och så kan jag och Erika ta bort inlägg om de är olämpliga och/eller personangrepp. Men inlägg kan inte döljas i ordets rätta mening, utan antingen raderas de eller också finns de kvar. Slumpmässigt bör det hursomhelst inte ske...

Anders M Olsson

Citat från: Will Siv skrivet  8 juli 2026 kl. 21:56:02För att Lilla My säger fel och kallar alla som rättar hen korkade  ???

Bara för att usas president beter sig så där så kan man inte göra det själv
Du brydde dig inte ens om att jag komplimerade det du har visat här (till skillnad från vad dom gör i AI skräp-tråden) + du svarade på det här efter en vecka

Kanske du kunde fortsätta med det här istället för att kalla andra mentalt efter******* , jag tror knappast du vill sjunka till dRumps nivå
Om du tycker att det är så viktigt att rätta andra kan du ju börja med att skriva rätt själv och sätta punkt efter dina meningar. För övrigt är "komplimera" inget ord som finns. Det heter "komplimentera".