Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Lika bra att få detta sagt med en gång innan dagen är slut: idag (den 22 april) är det Earth Day!

Disneyfantasten

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 juni 2023 kl. 20:52:17Här är något som jag vill att ALLA (och då menar jag verkligen ALLA) MÅSTE se!;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XbnGaW/okad-flygturbulens-nar-temperaturerna-stiger
Ingen större överraskning, i mina ögon. Å andra sidan tror jag dock att merparten redan följer rekommendationen i artikeln och är fastspända jämt när de sitter på plats - det har ju också flygplanspersonalen rekommenderat via utrop i högtalarna i ganska många år. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2023 kl. 21:48:27Ingen större överraskning, i mina ögon. Å andra sidan tror jag dock att merparten redan följer rekommendationen i artikeln och är fastspända jämt när de sitter på plats - det har ju också flygplanspersonalen rekommenderat via utrop i högtalarna i ganska många år. :)

Fast det blir jobbigt för planpassagerare som behöver gå på toa på planet om turbulens ska inträffa oftare då de måste hålla sig vilket kan bli svårt i längden, plus att det också är just flyg som är "boven".

Henrik Karlsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 juni 2023 kl. 22:45:41Fast det blir jobbigt för planpassagerare som behöver gå på toa på planet om turbulens ska inträffa oftare då de måste hålla sig vilket kan bli svårt i längden, plus att det också är just flyg som är "boven".
Det blir ju extra jobbigt om man ska röka.

Disneyfantasten

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 17 juni 2023 kl. 22:56:08Det blir ju extra jobbigt om man ska röka.

Kan du formulera dig?

Du vet väl om att rökning också är dåligt, både för miljön med alla fimpar som slängs på marken och för hälsan för att det både är farligt för lungorna och gör att man ser ut och låter och känner sig gammal mycket fortare.

Henrik Karlsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 juni 2023 kl. 23:02:02Kan du formulera dig?

Du vet väl om att rökning också är dåligt, både för miljön med alla fimpar som slängs på marken och för hälsan för att det både är farligt för lungorna och gör att man ser ut och låter och känner sig gammal mycket fortare.
Vad är det som är oklart? Man kan ju inte sitta på sin plats och röka det går ju inte.

Disneyfantasten

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 17 juni 2023 kl. 23:08:52Vad är det som är oklart? Man kan ju inte sitta på sin plats och röka det går ju inte.

Fast man SKA ju inte röka överhuvudtaget det är bara dåligt, så det positiva i det är att det isåfall minskar rök-vanan.

Toalettbesök är däremot nödvändiga.

Henrik Karlsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 juni 2023 kl. 23:10:31Fast man SKA ju inte röka överhuvudtaget det är bara dåligt, så det positiva i det är att det isåfall minskar rök-vanan.

Toalettbesök är däremot nödvändiga.
Vad har du med saken att göra? Jag får väl röka om jag vill det är min kropp och min hälsa och du har ingenting med saken att göra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 17 juni 2023 kl. 22:56:08Det blir ju extra jobbigt om man ska röka.
Inget flygbolag har väl tillåtit rökning ombord på flygplan på flera decennier...? Det är ju en ren säkerhetsfråga, så det är ju ganska solklart.

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 17 juni 2023 kl. 23:12:52Vad har du med saken att göra? Jag får väl röka om jag vill det är min kropp och min hälsa och du har ingenting med saken att göra.
Visst får du röka om du vill, men att inte göra det där det är en säkerhetsrisk är en helt annan femma. Om du jobbar på eller besöker ett kärnkraftverk är jag säker på att du inte får röka där heller...

Nästan inga arbetsplatser nuförtiden tillåter ju heller rökning inomhus, och sedan några år tillbaka tillåter ju heller inga restauranger eller caféer det enligt lag.

Med andra ord borde de allra flesta klara sig utan att röka de timmar de befinner sig på ett flygplan - de flesta flyger väl trots allt inte varje vecka, såvida det inte ingår i jobbet...

(Vad jag menar är att de allra flesta inte har sådana jobb att de kan gå ifrån jobbet i tid och otid för att röka, varför de flesta rökare borde ha vant sig vid att kunna klara sig flertalet timmar utan att röka. Ska man resa till andra sidan jordklotet, så att man måste vara ombord på ett plan i över 10 timmar betvivlar jag inte att det kan tänkas bli tufft ändå, men de flesta gör väl inte så långa flygresor alltför ofta.)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 juni 2023 kl. 23:10:31Toalettbesök är däremot nödvändiga.
Absolut, men det är ju faktiskt som regel inte kraftig turbulens så att man inte kan gå på toa.

Blir det alltför kraftig turbulens brukar ju dock toaletterna stänga, och visst har jag varit med om att det kan bli tufft att hålla ut tills de öppnar igen - oftast rör det sig bara om 10 - 15 minuter, men är man extremt kissnödig kan det vara nog så lång tid.

Det är ju dock framförallt vid lite längre resor på några timmar som det kan vara ett problem, för inrikes ser jag till att alltid gå på toan innan så att man inte ska behöva gå på toa ombord på planet (de flesta inrikes flygningar är ju på under två timmar, så det bör de flesta klara utan toabesök).

Disneyfantasten

Disneyfantasten