Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 augusti 2023 kl. 21:42:10Hur mycket kostar en superbuss jämfört med vanlig Volvo el-ledbuss?
Om vi delar 707 250 000 miljoner på 41 så blir det 17 250 000 miljoner per superbuss. En Volvo el-ledbuss kostar i jämförelse "bara" runt 7 miljoner.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 augusti 2023 kl. 21:39:50Jag har förstås ingenting emot att man försöker hjälpa miljön med att byta till elbussar mitt problem är bara bussarna de väljer. Behövs verkligen 24 meter långa superbussar på samma linjer som har klarat sig med vanliga ledbussar i flera år? Jag tycker att man kunde ha investerat i fler Volvo el-ledbussar av samma modell som man redan har som dessutom är betydligt billigare än dessa superbussar.
Precis min åsikt! Gärna elbussar för miljön, men det behöver inte vara superbussar som vänder upp och ner på hela trafikmiljön.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 augusti 2023 kl. 21:46:52Precis min åsikt! Gärna elbussar för miljön, men det behöver inte vara superbussar som vänder upp och ner på hela trafikmiljön.
Det är inte heller så praktiskt för själva trafiken jag har ibland sett dessa superbussar fastna i svängar och då behöver dem bärgas för att chauffören på grund av längden helt enkelt inte kan få ut dem.

Goliat

Kittet de pratade om på svt.se för några dagar sedan som de provade på i något land verkar bra. Det var enkel lösning som konverterade bensinbilar till elbilar. Så hade man en äldre bensinbil kunde man konvertera den billigt, alternativt köpa en begagnad bensinbil och konvertera, billigare än att köpa en ny elbil samt begagnad elbil.

Disneyfantasten

Citat från: Goliat skrivet  2 september 2023 kl. 17:33:23Kittet de pratade om på svt.se för några dagar sedan som de provade på i något land verkar bra. Det var enkel lösning som konverterade bensinbilar till elbilar. Så hade man en äldre bensinbil kunde man konvertera den billigt, alternativt köpa en begagnad bensinbil och konvertera, billigare än att köpa en ny elbil samt begagnad elbil.

Det låter som ett framsteg.

Goliat

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 september 2023 kl. 17:55:59Det låter som ett framsteg.
Vår Gröna Planet, se den också, de återskapar förstörda marker genom att få barn att leka med slangbellor, de gör små bollar med frön i som de får sprätta iväg med slangbella och det har gett resultat.

Men de visar både ont och gott men man blir glad i slutändan och ger lite hopp.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  2 september 2023 kl. 17:33:23Kittet de pratade om på svt.se för några dagar sedan som de provade på i något land verkar bra. Det var enkel lösning som konverterade bensinbilar till elbilar. Så hade man en äldre bensinbil kunde man konvertera den billigt, alternativt köpa en begagnad bensinbil och konvertera, billigare än att köpa en ny elbil samt begagnad elbil.
Låter intressant, men hur ska det egentligen fungera i praktiken? Jag menar, då måste det ju in med batteri och dylikt; och så måste bensinmotorn kopplas ur på något sätt.

Och vad kostar ett sådant kitt?

Har du en länk till inslaget på SVT Play?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 september 2023 kl. 20:43:02Låter intressant, men hur ska det egentligen fungera i praktiken? Jag menar, då måste det ju in med batteri och dylikt; och så måste bensinmotorn kopplas ur på något sätt.

Och vad kostar ett sådant kitt?

Har du en länk till inslaget på SVT Play?
14 900 Euro.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-omvandlas-gamla-bensinbilar-till-att-bli-elektriska-far-ett-nytt-hjarta

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 september 2023 kl. 21:34:5314 900 Euro.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-omvandlas-gamla-bensinbilar-till-att-bli-elektriska-far-ett-nytt-hjarta
Tack för länken. 177000 svenska kronor var minsann inte gratis, men om det verkligen fungerar bra är det ju i och för sig mycket billigare än en ny elbil - säkerligen bättre för miljön också, i och med att tillverkningen av nya elbilar resulterar i väldigt mycket koldioxidutsläpp.

Men ingår allting som behövs då, inklusive batteri och allt...? Jag blir lite fundersam i och med ordvalet "grundpriset" (eller "baspriset" i textningen av videoinslaget), då det i mina ögon antyder att det kan bli dyrare än så...

Frågan är ju också hur det fungerar med garanti och liknande? Om man köper en ny elbil får man ju trots allt garanti på både bilen och batteriet, men får man motsvarande garanti med en sådan här ombyggnad...? Det framgår tyvärr inte av inslaget, och det gör ju stor skillnad då 177000 kronor är väldigt mycket pengar utan en ordentlig garanti.
(Inte för att särskilt många lär ha råd att köpa nya elbilar i dessa tider med nuvarande ekonomiska kris, men ändock...)

Är man lite cyniskt lagd kan man ju undra varför man inte hört talats om detta förut, och varför det bara tycks finnas i Frankrike - men det får väl tiden utvisa; om det verkligen fungerar bra utan problem lär det väl snart spridas till fler länder...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2023 kl. 01:40:23Tack för länken. 177000 svenska kronor var minsann inte gratis, men om det verkligen fungerar bra är det ju i och för sig mycket billigare än en ny elbil - säkerligen bättre för miljön också, i och med att tillverkningen av nya elbilar resulterar i väldigt mycket koldioxidutsläpp.

Men ingår allting som behövs då, inklusive batteri och allt...? Jag blir lite fundersam i och med ordvalet "grundpriset" (eller "baspriset" i textningen av videoinslaget), då det i mina ögon antyder att det kan bli dyrare än så...

Frågan är ju också hur det fungerar med garanti och liknande? Om man köper en ny elbil får man ju trots allt garanti på både bilen och batteriet, men får man motsvarande garanti med en sådan här ombyggnad...? Det framgår tyvärr inte av inslaget, och det gör ju stor skillnad då 177000 kronor är väldigt mycket pengar utan en ordentlig garanti.
(Inte för att särskilt många lär ha råd att köpa nya elbilar i dessa tider med nuvarande ekonomiska kris, men ändock...)

Är man lite cyniskt lagd kan man ju undra varför man inte hört talats om detta förut, och varför det bara tycks finnas i Frankrike - men det får väl tiden utvisa; om det verkligen fungerar bra utan problem lär det väl snart spridas till fler länder...
Ja, reportaget väcker utan tvekan fler frågor än det besvarar. Men det är absolut en god och intressant tanke att bygga om gamla bilar till eldrift.

Själv skulle jag vilja veta hur stort batteripaket man får, och bilens räckvidd och energiförbrukning (kwh/mil) efter ombyggnad?

Tydligen kan man få ett statligt bidrag på 6000 euro i Frankrike för att göra en sån ombyggnad, och då blir priset genast mycket mera attraktivt.

Sen tror jag inte man ska översätta priset i euro rakt upp och ner till svenska kronor med dagens växelkurs. Det skulle betyda att allt materialet måste importeras för våra svaga svenska kronor. Men den största och dyraste komponenten i ett sånt ombyggnadskit måste vara batterierna, och där pågår det flera projekt för att tillverka dem här i Sverige till betydligt lägre kostnad än att importera dem.

Det behövs nog statliga bidrag också, här liksom i Frankrike. Där anser jag att det var ett stort misstag av den nuvarande regeringen att slopa elbilsstödet från en dag till nästa. Bidragen behövs under ytterligare några år framåt, tills bilindustrin har lärt sig tillverka elbilar till samma eller lägre kostnad som bensin- och dieselbilar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 september 2023 kl. 06:15:00Själv skulle jag vilja veta hur stort batteripaket man får, och bilens räckvidd och energiförbrukning (kwh/mil) efter ombyggnad?
Ja, det är en väldigt bra fråga - det kan ju göra enormt stor skillnad i sammanhanget.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 september 2023 kl. 06:15:00Det behövs nog statliga bidrag också, här liksom i Frankrike. Där anser jag att det var ett stort misstag av den nuvarande regeringen att slopa elbilsstödet från en dag till nästa. Bidragen behövs under ytterligare några år framåt, tills bilindustrin har lärt sig tillverka elbilar till samma eller lägre kostnad som bensin- och dieselbilar.
Ja, där håller jag fullständigt med. I dessa tuffa ekonomiska tider kan jag förvisso ha viss förståelse för att man väljer att slopa elbilsstödet, när pengar behövs på annat håll, men det minsta man kan begära borde vara några månaders framförhållning så att alla som funderat på att köpa elbil får en rimlig chans att hinna det innan stödet tas bort. Trots allt brukar ju alla andra regeringsbeslut träda i kraft först några månader framåt i tiden (eller ännu mer), så att här ta bort det från en dag till nästa är fullständigt oacceptabelt. Det känns uppenbart att beslutet togs just för att ingen skulle hinna nyttja stödet, för att spara in så mycket pengar som möjligt...

Men som sagt, det kommer behövas bidrag även framöver tills dess att elbilar ligger på samma prisnivå som bensinbilar.

Sen skulle det också desperat behövas statliga bidrag även för utbyggnad av laddmöjligheter vid bostäder, för som det är just nu är det ju i stort sett bara de som bor i villa som kan ladda hemma; medan många som bor i bostadsrätter och nästan alla som bor i hyresrätter saknar sådana möjligheter - och utan möjlighet att ladda hemma fallerar hela konceptet med elbilar...

Gustav Jonsson

När jag var liten var det ingen som åkte med tåg alla flög eller körde bil järnvägen var döende men tack vare den globala uppvärmningen har man börjat åka tåg nu igen

Steffan Rudvall

I Malmö har man nu bestämt att man vill bygga en stor och modern bussdepå för den kommande elektrifierade bussflottan nu när flera linjer konverteras till elbuss. Marken den ska byggas på är 7,5 hektar så det blir ingen liten depå.

https://www.sydsvenskan.se/2023-11-20/akermark-soder-om-malmo-ska-bli-hem-at-200-elbussar

https://www.mynewsdesk.com/se/malmo/pressreleases/ny-bussdepaa-moejliggoer-klimatsatsning-paa-elbussar-i-malmoe-3248969

Disneyfantasten