Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vad tycker ni om Trollkarlen från Oz?

Startat av Gustav Jonsson, 14 september 2021 kl. 17:17:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: gstone skrivet 14 juli 2023 kl. 17:25:30Jag tänker mest på vilken översättning av utryck och fraser dom använder ;)

Mycket i boken och framför allt MGM filmen har ju blivit ikonisk ;)
Jag tänker främst på repliken"i'll get you my kitties and your little dog too"

Vilken är parafraserad i musikalen( för att undvika stämningar av Warner Bros ;D ) och ordet Munchkins.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 juli 2023 kl. 16:36:35Det verkar finnas en till översättning av någon som heter Marie Helleday Ekwurtzel.

https://www.akademibokhandeln.se/bok/trollkarlen-fran-oz/9789175437576
Det ser ut som att Marie Helleday Ekwurtzels version är en nedkortad och förenklad version på lättläst språk, avsedda för yngre barn. Så då rör det sig alltså inte "bara" om en översättning, utan även en bearbetning och nedkortning.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 juli 2023 kl. 16:36:35Jag håller med, det är översättningen som både jag och mina barn är uppväxta med faktiskt.

Jag läste den som barn och de har lyssnat på den då ljudboksversionen med Ingemar Nygren som finns på de flesta ljudboksapparna är från 2005.
Trevligt att 1975 års översättning har fått "leva kvar" på ljudbokstjänsterna, det visste jag inte.

Bland fysiska böcker (av den kompletta boken), och likaså e-böcker, verkar det ju tyvärr bara den senaste versionen av Martin Svensson som fortfarande finns att tillgå och är i tryck.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2023 kl. 19:25:22Bland fysiska böcker (av den kompletta boken), och likaså e-böcker, verkar det ju tyvärr bara den senaste versionen av Martin Svensson som fortfarande finns att tillgå och är i tryck.
Dessbättre finns de 13 uppföljarna som e-böcker i översättning av Sam J. Lundwall.

Viktor

Visste inte att 70-tals översättningen var så ovanlig jag har den som epbu-fil ;D

gstone

Om en vecka är det sverigepremiär för musikalen Wicked göteborgsoperan som är en parallell berättelse till filmen Trollkarlen från Oz :D

Den berättare om vad som verkligen hände i landet Oz långt innan Dorothy kom dit och är berättad från de två häxornas perspektiv.Skärmbild 2023-04-15 215638.png

gstone

Steffan Rudvall

Hamnade i en intressant diskussion med en elev idag hon påstod att det inte är den onda häxan Västan som är skurken utan ingen annan än en Glinda och i sin tur även Dorothy och gänget eftersom att de gör som hon säger...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 december 2024 kl. 18:34:29Hamnade i en intressant diskussion med en elev idag hon påstod att det inte är den onda häxan Västan som är skurken utan ingen annan än en Glinda och i sin tur även Dorothy och gänget eftersom att de gör som hon säger...
Jag avskyr sådana argument.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 december 2024 kl. 18:35:52Jag avskyr sådana argument.
Jag tror att dagens ungdomar är mer insatta i Wicked än Trollkarlen från Oz och det är väl därför de inte ser henne som skurk. I Wicked så är hon ju faktiskt god men missförståd och det är anledningen till att hon sedan blir ond...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 december 2024 kl. 18:47:44Jag tror att dagens ungdomar är mer insatta i Wicked än Trollkarlen från Oz och det är väl därför de inte ser henne som skurk. I Wicked så är hon ju faktiskt god men missförståd och det är anledningen till att hon sedan blir ond...
Man måste kunna särskilja på olika saker, vilket jag säger till alla.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 december 2024 kl. 18:34:29Hamnade i en intressant diskussion med en elev idag hon påstod att det inte är den onda häxan Västan som är skurken utan ingen annan än en Glinda och i sin tur även Dorothy och gänget eftersom att de gör som hon säger...
Det är inte riktigt rätt 

det är väl snare trollkarlen som sänder henne och hennes vänner att döds häxan bara för att han påstår att hon är ond, samt att han är för feg för göra sitt eget smutt arbete.

man kan jämföra trollkarlen som sänder Dorothy och henne vänner att döda häxa till Nixon och hans politiker som sänder ungdomar till Vetniman på 80-talet för att döda befolkningen ni där för han påstå att dom var kummninster.

Det är i mitt tycke trollkarlen som är den riktiga skurken då han även lurar alla att han är en trollkarl.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 december 2024 kl. 18:47:44Jag tror att dagens ungdomar är mer insatta i Wicked än Trollkarlen från Oz och det är väl därför de inte ser henne som skurk. I Wicked så är hon ju faktiskt god men missförståd och det är anledningen till att hon sedan blir ond...
Jag är läst om inspiration bakom boken.Gregory Maguire som såg filmen varje jul på tv , noterade att häxan var den ända i Oz som var öppen och ärlig med sina motivation, vad du ser är bara du får, både trollkarlen och glinda undan håller delar av sanningen , men häxan är rättfram med att hon ville har skurkarna

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 december 2024 kl. 18:50:32Man måste kunna särskilja på olika saker, vilket jag säger till alla.
Jag tror det mer är menat som ett tank experiment 

Ett intressant tänk om senario

men kan ju se på alla historier på olika sätt.

själv säger ju inget att detta faktiskt är fallet med MGM, men man kan liksom leka med i iden och utforska konpect att historier kan ses från olika håll.

gstone

Förhoppningsvis är det inte människor som faktiskt tror att detta är fallet,

det borde vara uppenbart för folk attwicked är en alternativ tolkning.

jaf menar ju

gstone

På dal om det jag tänkte se om Wicked på bio på svenska i helgen

Tror ni att den går på svenska i helgen någonstans i Stockholm eller när liggande områden ?