Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor till administrationen

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2021 kl. 20:45:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 mars 2022 kl. 12:05:13
Om jag får källangivelser och att du vidarebefordrar de aktuella mailen till mig, så att jag kan se svart på vitt att det är verifierade uppgifter, så självklart. :)

Du kan vidarebefordra mailen till min e-postadress (står på Dubbningshemsidans startsida), så uppdaterar jag de aktuella creditlistorna snarast.
Precis - just därför vill jag se de aktuella mailen med egna ögon, så att jag kan vara säker på att det faktiskt stämmer.

Jag borde nog ha frågat Sharon och Joakim/Charlotte vad mer specifikt jag vill veta, t.ex. vilka som spelar vem av respektive mindre roll i respektive produktion, osv.

Nästa gång jag pratar med dem får jag nog försöka portionera ut mina frågor...

gstone

Hur går det med att ta reda på vilka sam spelar Manny, Diego och Sid i  Ice Age: Buck Wilds äventyr   ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2022 kl. 12:59:03
Majoriteten av de dubbningar som Barrefelt Produktion producerade finns det bevarade creditlistor för - det verkar vara lite sämre med vissa kortfilmsdubbningar, men minst 90% av alla deras dubbningar har de bevarat uppgifter för. Jag kan maila Mari-Anne med förfrågningar om det är någon film du är intresserad av, men i många fall finns det förstås inte helt kompletta uppgifter med varje enskild rollfigur.

För Eurotroll har jag äntligen fått tag i en passande person som har tid, ork och kunskap att kunna hjälpa till, så har du önskemål om credits där kan jag kontakta den personen och förhoppningsvis få fram kompletta listor. Som regel brukar de inte ha digitaliserat uppgifter alltför långt bakåt i tiden, men från runt 2005 - 2006 och framåt brukar det oftast finnas. Beroende på hur fullt upp de har kan det ta allt från en timme till över en vecka att få svar, för givetvis måste de prioritera dubbningsverksamheten framför att svara på mail, men personen ifråga verkar i alla fall väldigt trevlig och hjälpsam. :)

De anteckningar och dokumentation som Doreen Denning efterlämnade vid sin död har skänkts till Svenska Filminstitutet, men för att kunna gå igenom dessa måste man vara på plats i Svenska Filminstitutets lokaler i Stockholm. Här finns en lista över de pärmar som de har från Doreen:

https://www.filminstitutet.se/globalassets/migrerade-filer/biblioteket-3/dokument/doreen-dennings-arkiv2.pdf

Sun Studios dubbningar är det dock problem med, och där kan man oftast inte få fram verifierade uppgifter utan tvingas ta till en kombination av röstidentifiering och korrespondens med personer inblandade i dubbningarna. Så har jag fått göra vid några tillfällen, och det är inte direkt optimalt men ibland kan man ändå få fram hyfsat fullständiga uppgifter...

Gamla Media Dubb händer det att Lasse Svensson kan ha bevarat uppgifter från, men chansen är inte så stor. Mediadubb International ska SDI Media formellt sett ha tagit över all dokumentation från, men de lämnar ju tyvärr inte ut uppgifter till andra än sina kunder varför man hamnar i en mindre rolig moment 22-situation... :(

Då kanske det borde vara en enkel match att fixa rollistorna av Pepparkornen, Tinga-Tinga, Havets Stjärna, Djungelgänget, Annedroider och Deckar-Jack?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2022 kl. 11:02:43
Då kanske det borde vara en enkel match att fixa rollistorna av Pepparkornen, Tinga-Tinga, Havets Stjärna, Djungelgänget, Annedroider och Deckar-Jack?
Havets stjärna dubbades av SDI Media, och de lämnar ju tyvärr inte ut uppgifter till andra än sina kunder. Så om inte SVT kan övertalas att kontakta dem och få fram kompletta rollistor som de sen kan lämna ut till oss, så är det nog kört... :(

Pepparkornen, Djungelgänget, Annedroider och Deckar-Jack borde inte vara några problem att få fram från Eurotroll - de borde vara så pass nya så att listor bör finnas digitaliserade och tillgängliga. Så fort jag får svar på mitt senaste mail till min kontakt på Eurotroll, så ska jag fråga om dessa. :)

Tinga Tinga har jag ärligt talat aldrig sett, så jag vet inte vilken studio som gjorde den eller när den hade premiär...? Men om det var Eurotroll och den inte är alltför gammal, så borde den också gå bra.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2022 kl. 13:13:46
Havets stjärna dubbades av SDI Media, och de lämnar ju tyvärr inte ut uppgifter till andra än sina kunder. Så om inte SVT kan övertalas att kontakta dem och få fram kompletta rollistor som de sen kan lämna ut till oss, så är det nog kört... :(

Pepparkornen, Djungelgänget, Annedroider och Deckar-Jack borde inte vara några problem att få fram från Eurotroll - de borde vara så pass nya så att listor bör finnas digitaliserade och tillgängliga. Så fort jag får svar på mitt senaste mail till min kontakt på Eurotroll, så ska jag fråga om dessa. :)

Tinga Tinga har jag ärligt talat aldrig sett, så jag vet inte vilken studio som gjorde den eller när den hade premiär...? Men om det var Eurotroll och den inte är alltför gammal, så borde den också gå bra.

Tinga-Tinga dubbades definitivt av Eurotroll, det minns jag tydligt eftersom loggan dyker upp under eftertexterna!  :)

(jag som hade för mig att Havets Stjärna dubbades av Eurotroll)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2022 kl. 13:20:43
Tinga-Tinga dubbades definitivt av Eurotroll, det minns jag tydligt eftersom loggan dyker upp under eftertexterna!  :)
Okej, då ska jag fråga om den också. :)

Jag kommer dock att dela upp de här serierna i minst två mail och vänta lite mellan gångerna, då jag inte vill att den stackars medarbetaren ska bli överarbetad av att plocka fram uppgifter åt mig - de har ju trots allt ett jobb att sköta som måste komma i första hand... Därför brukar jag försöka att inte fråga efter fler än två eller tre titlar åt gången, och sen vänta tills jag fått svar om dessa.

Just nu väntar jag fortfarande på att få svar på mitt senaste mail, som jag skickade för ungefär en och en halv vecka sedan, och som hen inte har svarat på än. Får jag inget svar om några dagar, så gör jag ett nytt försök att maila. Så ett par av de här serierna kan jag alltså i bästa fall maila och fråga om inom några dagar eller en vecka.

Disneyfantasten

Fråga; hur gör jag för att få svar på frågor till personer som inte längre är i livet? (Gunnar Svensson, Gunnar Lunden-Welden, Mona Seilitz, John Harryson, Hans Lindgren, Guy De La Berg, Fillie Lyckow, Kenneth Milldoff, Stig Grybe, Björn Granath, Johannes Brost, Charlie Elvegård, Jan Nygren, Olof Thunberg, Maude Cantoreggi Pedersen, Jan Sjödin, Bo Christer Hjelte, Svante Thuresson, Gunnar Ernblad, Liza Öhman, med flera.) För de kan garanterat inte svara på mina frågor.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 mars 2022 kl. 11:44:44
Fråga; hur gör jag för att få svar på frågor till personer som inte längre är i livet? (Gunnar Svensson, Gunnar Lunden-Welden, Mona Seilitz, John Harryson, Hans Lindgren, Guy De La Berg, Fillie Lyckow, Kenneth Milldoff, Stig Grybe, Björn Granath, Johannes Brost, Charlie Elvegård, Jan Nygren, Olof Thunberg, Maude Cantoreggi Pedersen, Jan Sjödin, Bo Christer Hjelte, Svante Thuresson, Gunnar Ernblad, Liza Öhman, med flera.) För de kan garanterat inte svara på mina frågor.

Kan du inte lämna dom i fred äns när dom är döda !! >:(

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 mars 2022 kl. 14:10:10
Kan du inte lämna dom i fred äns när dom är döda!

Håll dig utanför det här, det angår inte dig! (och sluta med dina arghuvuden)

Om du inte gillar mina efterforskningar kan du lika gärna hålla dig ur vägen, jag är trött på att du ska lägga dig i mina saker bara för att irritera dig och klaga, hur många gånger ska jag behöva säga till dig att hålla dig i skinnet!

Daniel Hofverberg

Det är väl teoretiskt möjligt att vissa skådespelare kan ha efterlämnat anteckningar och dokumentation, som i så fall anhöriga i bästa fall kan ha sparat. I så fall är det väl större chans med de mer rutinerade dubbarna, såsom Kenneth Milldoff m.fl., medan det är mindre troligt att de som i första hand blivit känd för annat skulle ha brytt sig om att anteckna något om besök i dubbningsstudior.

Men att veta exakt vilka anhöriga som kan ha sparat sådant och hur man får tag i dem är nog ärligt talat svårt eller omöjligt, då man ju inte vill kontakta anhöriga på måfå för så känsliga ärenden. Är det dessutom personer som inte avlidit relativt nyligen är nog sannolikheten liten att anhöriga skulle ha brytt sig om att spara anteckningar.

Dessbättre har väl Christian Hedlund redan varit i kontakt med anhöriga till Gunnar Ernblad, så att hans anteckningar förhoppningsvis bevaras - men i övriga fall är nog risken ganska stor att eventuella anteckningar redan har försvunnit, då man vid städning av dödsbon ofta brukar kasta bort för mycket än för lite... :(

Så om du inte känner någon nära anhörig till någon av de nämnda skådespelarna, så att du artigt kan fråga utan att riskera att någon tar illa upp, så tror jag tyvärr inte att du kommer kunna få svar på dina frågor... :'(

Och även om någon mot förmodan skulle ha bevarat anteckningar, så är det nog knappast troligt att de har antecknat mycket mer än vilken film/serie de medverkat i, hos vilken dubbningsstudio och när - i bästa fall även vilken rollfigur de spelat, men knappast fler uppgifter än så. Jag har exempelvis haft en hel del kontakt med Andreas Nilsson, och inte ens han hade särskilt utförliga anteckningar om sina dubbningsinsatser - han hade antecknat ganska noggrant i början, men sen blev det mindre och mindre med åren så att han senare inte ens haft full koll på vilka filmer/serier han medverkat i. Då är ju han ändå oerhört erfaren i dubbningsbranschen, så att mindre erfarna personer skulle ha antecknat särskilt mycket förefaller osannolikt. Och har de inte antecknat särskilt mycket när de levde, så spelar det ju liksom ingen roll om eventuell dokumentation finns bevarad av anhöriga efter deras bortgång...

gstone

Vilka är Gunnar Svensson och Gunnar Lunden-Welden ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 mars 2022 kl. 17:12:12
Vilka är Gunnar Svensson och Gunnar Lunden-Welden ?

Gunnar Svensson är mannen som står för "Musikalisk ledning" i 1982-års omdubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna, 1983-års originaldubbning av Musse Piggs Julsaga, samt Mästerdetektiven Basil Mus.

(eventuellt kan han också ha varit det i Micke och Molle, men jag vill gärna ha säkra källor)

Gunnar Lunden-Welden är mannen som står för "Musikalisk ledning" i 1979-års omdubbning av Törnrosa, där kören "Gunnar Lunden-Weldens kör" medverkar.

Jag hade tänkt att utröna körmedlemmarna i körerna i dessa filmer, men nu när båda Gunnar-na tyvärr är döda sedan länge så är frågan vem som annars kan svara på denna gåta...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2022 kl. 16:08:13
Det är väl teoretiskt möjligt att vissa skådespelare kan ha efterlämnat anteckningar och dokumentation, som i så fall anhöriga i bästa fall kan ha sparat. I så fall är det väl större chans med de mer rutinerade dubbarna, såsom Kenneth Milldoff m.fl., medan det är mindre troligt att de som i första hand blivit känd för annat skulle ha brytt sig om att anteckna något om besök i dubbningsstudior.

Men att veta exakt vilka anhöriga som kan ha sparat sådant och hur man får tag i dem är nog ärligt talat svårt eller omöjligt, då man ju inte vill kontakta anhöriga på måfå för så känsliga ärenden. Är det dessutom personer som inte avlidit relativt nyligen är nog sannolikheten liten att anhöriga skulle ha brytt sig om att spara anteckningar.

Dessbättre har väl Christian Hedlund redan varit i kontakt med anhöriga till Gunnar Ernblad, så att hans anteckningar förhoppningsvis bevaras - men i övriga fall är nog risken ganska stor att eventuella anteckningar redan har försvunnit, då man vid städning av dödsbon ofta brukar kasta bort för mycket än för lite... :(

Så om du inte känner någon nära anhörig till någon av de nämnda skådespelarna, så att du artigt kan fråga utan att riskera att någon tar illa upp, så tror jag tyvärr inte att du kommer kunna få svar på dina frågor... :'(

Och även om någon mot förmodan skulle ha bevarat anteckningar, så är det nog knappast troligt att de har antecknat mycket mer än vilken film/serie de medverkat i, hos vilken dubbningsstudio och när - i bästa fall även vilken rollfigur de spelat, men knappast fler uppgifter än så. Jag har exempelvis haft en hel del kontakt med Andreas Nilsson, och inte ens han hade särskilt utförliga anteckningar om sina dubbningsinsatser - han hade antecknat ganska noggrant i början, men sen blev det mindre och mindre med åren så att han senare inte ens haft full koll på vilka filmer/serier han medverkat i. Då är ju han ändå oerhört erfaren i dubbningsbranschen, så att mindre erfarna personer skulle ha antecknat särskilt mycket förefaller osannolikt. Och har de inte antecknat särskilt mycket när de levde, så spelar det ju liksom ingen roll om eventuell dokumentation finns bevarad av anhöriga efter deras bortgång...

Det är väl klart att jag är artig mot dem, det är ju superviktigt att vara det!  ;)

gstone

Vad exact villl du veta från dom ?

Några expmel

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 mars 2022 kl. 19:02:04
Vad exact villl du veta från dom ?

Några expmel

En hel del, men några exempel;

- Svante Thuresson och Jan Sjödin om de är körmedlemmar i Snövättarna

- John Harryson om varför han slutade som Joakim Von Anka (alltså innan han gick bort)

- Hans Lindgren om varför han inte spelade Hertigen i Askungen 2 Drömmen Slår In samt om han har något minne om någon planerad omdubbning av Djungelboken*

- Gunnar Ernblad om varför han inte spelade Albert i långfilmen

- Stig Grybe om han har något minne av någon planerad omdubbning av Djungelboken*

- Gösta Prüzelius om han har något minne om någon planerad omdubbning av Djungelboken*

*i dessa fall lär bara personerna själva ha vetat så jag kan nog glömma att fråga dem, Olof Thunberg har iallafall själv bekräftat det flera år innan han gick bort.

- Doreen Denning angående tillägg till flera utav hennes dubbningar