Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor till administrationen

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2021 kl. 20:45:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 februari 2022 kl. 20:39:49
Har du tagit tredje sprutan ännu?
Nej, tyvärr inte - eftersom man måste vara symptomfri när man tar vaccinet, så har jag ännu inte kunnat boka tid för tredje sprutan. Men jag har självklart för avsikt att göra det så fort jag är symptomfri och någorlunda återställd. :)

Tills dess borde jag dock ha ett hyfsat skydd av två sprutor tillsammans med genomgången infektion i Covid-19, så man åtminstone inte bör bli lika sjuk om man skulle insjukna igen inom den närmaste tiden.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2022 kl. 20:47:38
Nej, tyvärr inte - eftersom man måste vara symptomfri när man tar vaccinet, så har jag ännu inte kunnat boka tid för tredje sprutan. Men jag har självklart för avsikt att göra det så fort jag är symptomfri och någorlunda återställd. :)

Tills dess borde jag dock ha ett hyfsat skydd av två sprutor tillsammans med genomgången infektion i Covid-19, så man åtminstone inte bör bli lika sjuk om man skulle insjukna igen inom den närmaste tiden.
På tal om den tredje sprutan har dom ens börjat med den fjärde dosen än?

Disneyfantasten

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 februari 2022 kl. 20:51:31

Det är nog alldeles för tidigt för det just nu...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 februari 2022 kl. 20:51:31
Ja, för alla som är över 80 år samt de som bor på äldreboenden eller har hemtjänst. Det lär dock vara ett bra tag kvar innan något av det stämmer in på mig... ;)

Sen kommer ju säkerligen alla behöva en fjärde dos förr eller senare, men för yngre åldrar är min spontana gissning att det kommer att dröja till i höst. Hursomhelst finns det bättre trådar att diskutera sådant i.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2022 kl. 12:44:25
Mitt enda problem med PM är att jag får för många... ;)

Skämt åsido så får jag väldigt mycket PM - uppemot ett dussin om dagen är ingen ovanlighet - så särskilt nu när jag fortfarande är halvkrasslig hinner jag ofta inte med att läsa eller svara på alla samma dag. Då jag bara orkar sitta vid datorn kortare stunder då och då, så hinner jag helt enkelt inte svara på allt; utan det kan ta några dagar innan jag hunnit beta av allt och kommer ikapp... :'(

Då får vi hoppas att alla dessa PM till största delen är erbjudanden om att bidra med pengar till Dubbningshemsidans driftskostnader, och inte önskemål om kopior på filmer och tv-avsnitt ur Daniels samlingar! ;)

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 februari 2022 kl. 07:45:04
Då får vi hoppas att alla dessa PM till största delen är erbjudanden om att bidra med pengar till Dubbningshemsidans driftskostnader, och inte önskemål om kopior på filmer och tv-avsnitt ur Daniels samlingar! ;)
Får inte hemsidan inkomst intäkt från reklamerna på dubbningshemsidan forum?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 februari 2022 kl. 07:45:04
Om det ändå vore så väl... ;)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 februari 2022 kl. 07:53:36
Får inte hemsidan inkomst intäkt från reklamerna på dubbningshemsidan forum?
Ja, visst får Dubbningshemsidan vissa intäkter från reklam på sajten - men tyvärr inte tillräckligt för att täcka utgifterna. :(

Till viss del är det nog en pandemieffekt, då annonser inte verkar ge lika mycket intäkter som förut - antagligen till följd av att vissa branscher inte längre annonserar så mycket överlag (vare sig här eller på annat håll), som då leder till mindre tryck på budgivningen av annonser (Googles annonssystem bygger på budgivning, där alla som vill annonsera lägger bud på hur mycket pengar de vill lägga ut och den som lagt det högsta budet vid varje enskilt tillfälle syns på annonserna).

Före pandemin kunde Dubbningshemsidan ändå med knapp marginal gå med vinst, men utöver pandemins effekter på annonsintäkter har jag ju också tvingats flytta sajten då mitt dåvarande webbhotell lades ned hösten 2020 på grund av pandemin. Då valde jag ju att övergå från traditionella webbhotell till så kallad VPS (egen virtuell server, vilket innebär att en fysisk server i en serverhall delas in i flera virtuella servrar som kan styras och kontrolleras oberoende av varandra. Det ger många fördelar, då jag får kontroll över allting och kan installera allt jag behöver, istället för att behöva gå omvägar vid programmeringen då webbhotellet inte haft rätt stöd eller mjukvara - plus då att Dubbningshemsidan numera är fysiskt placerad i Norden (närmare bestämt i Helsingfors, Finland), vilket är en fördel både för GDPR och för prestandan. Men smakar det så kostar det...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2022 kl. 20:21:53
Jag är fortfarande väldigt krasslig, och orkar därför inte så mycket. Men några få av dem som verkar relativt lätt att skriva av kan jag ordna snart, medan resten får lov att vänta. :)

Förlåt om jag är nyfiken men vilka av dem är lättare för dig än övriga?  :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2022 kl. 20:21:53
Jag är fortfarande väldigt krasslig, och orkar därför inte så mycket. Men några få av dem som verkar relativt lätt att skriva av kan jag ordna snart, medan resten får lov att vänta. :)

Här är några som jag tror är lätta för dig att fixa;

Tillägg till Den Otroliga Vandringen (1993);

>Hope = Ida Nolemo

>Jamie = Johan Halldén

>Peter = Robert Andersson

(källa till infon: https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=17925#cast )

Tekniker: Anders Öjebo, Daniel Bergfalk

Inspelad i KM Studio juni 1993

(källa till creditsen: VHS-utgåvan)

Tillägg till Djungel George (1997);

Musikregi: Anders Öjebo, Monica Forsberg

Tekniker: Daniel Bergfalk, Anders Öjebo, Thomas Banestål

(källa till creditsen: VHS-utgåvan)

Scoobydoofan1

Hej Daniel eftersom hemsidan heter dubbningshemsidan och det handlar för det mesta om Skandinavien borde inte det vara lämpligt att försöka få in andra ifrån Norge och Danmark också? Så att dubbningshemsidan har användare från alla 3 nordiska länder. Eller? Kanske också 2 sidor för norsk och dansk dubbning om det kan fungera. Ju mer det är ju bättre det är.

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 februari 2022 kl. 16:45:59
Hej Daniel eftersom hemsidan heter dubbningshemsidan och det handlar för det mesta om Skandinavien borde inte det vara lämpligt att försöka få in andra ifrån Norge och Danmark också? Så att dubbningshemsidan har användare från alla 3 nordiska länder. Eller? Kanske också 2 sidor för norsk och dansk dubbning om det kan fungera. Ju mer det är ju bättre det är.
Det har vi redan ett projekt för. Oklart vad som hände med det dock.
Houba !

Scoobydoofan1

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 28 februari 2022 kl. 17:58:31
Det har vi redan ett projekt för. Oklart vad som hände med det dock.
Hoppas projektet är fortfarande på gång och att vi får in flera från Danmark och Norge. Det är ännu mer kul att kommunicera med dom från grannländerna.

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 februari 2022 kl. 18:18:54
Hoppas projektet är fortfarande på gång och att vi får in flera från Danmark och Norge. Det är ännu mer kul att kommunicera med dom från grannländerna.
Det hoppas verkligen jag med :)
Här är för övrigt länk till projektstråden: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12473.0
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 februari 2022 kl. 16:45:59
Tyvärr har allting dragit ut på tiden, men min ambition är att Norske stemmer og credits (som det preliminära arbetsnamnet är) ska kunna lanseras under mars eller april månad. :)

Det som återstår är en programmeringsteknisk lösning för att kunna stödja fler än ett språk på Svenska röster och credits, som är svårt att avgöra hur lång tid det kan ta. Dessutom behöver jag hjälp av TrondM eller annan norsktalande person att översätta några meningar med inledande text på den sidan till norska. Plus då förstås arbetet med att skriva in referenserna till alla creditlistorna i MySQL-databasen, vilket också lär ta en stund.

När den norska avdelningen är publicerad är nästa mål en danskspråkig avdelning. Där har jag i stort sett inga creditlistor i dagsläget, så det behöver någon hjälpa till med då min tid inte riktigt räcker till. :) Fördelen är att det inte behövs något mer arbete med programmeringen, utan samma tekniska lösning som för norska ska fungera för danska också.

Ett tredje steg är en finskspråkig avdelning, som har lägre prioritet för mig och där jag i så fall kommer behöva hjälp av någon finskspråkig person att översätta en del nödvändiga texter och strängar; plus hjälp att sammanställa creditlistor.

Om norrmän eller danskar är intresserade av att skriva recensioner av filmer och/eller dubbningar på Dubbningshemsidan vore det också uppskattat, och där tar jag tacksamt emot frivilliga.

Disneyfantasten