Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gunnar Ernblad 1946-2021

Startat av Steffan Rudvall, 5 oktober 2021 kl. 09:41:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: Lillefot skrivet  8 oktober 2022 kl. 16:10:57Kanske fel att bumpa den här tråden, men jag tänkte dela med mig av något som är relevant:

Idag besökte jag Gunnars gravplats, på norra begravningsplatsen i Solna. Det var stillsamt väder, solen sken men trots det kändes det ändå en aning kyligt.

När jag väl fann graven, som var rödbrun, så var det enda jag ville göra var att sitta mitt emot den och gå igenom alla tankar. Att just här vilar en av Sveriges duktigaste röstskådespelare, som bidrog starkt till flera barns uppväxt på 80, 90 och 2000-talet, tagen ifrån oss det föregående året på grund av en förjäklig sjukdom. Och även om jag aldrig tog chansen att få möta honom face to face som några andra av oss fick göra, så utstrålade han mycket glädje och intresse för sitt yrke när han visade sig.

Utöver det gick jag mentalt igenom de roller han gestaltat. Det känns verkligen som att de kopplingar i verkligheten man har till sin barndom, sakta men säkert tynar bort.

Det blev en bra lång stund vid graven, som kändes längre än vad den varade medans känslorna strömmade ur en, om än stillsamt. Jag hoppas verkligen att hans grav får stå fredfullt på sin plats, för all framtid. :'(

Väldigt fin som sagt.  ;) :D

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 april 2022 kl. 22:50:45Huruvida Gunnar pratat om det någon annanstans vet jag inte, men han berättade i alla fall det för mig för några år sedan - att han hade provspelat för I-or och hade hoppats och trott att han skulle få rollen, men blev underkänd av Disney i USA; så att han fick nöja sig med att "bara" översätta...

Det hade verkligen varit intressant att få höra hur Gunnar lät som I-or... Jag tror hursomhelst inte att han hade kunnat vara lika bra som John Harryson, så där och då var det nog bättre att han blev underkänd, men däremot kan jag tänka mig att Gunnar mycket väl kan ha klarat av rollen minst lika bra som Benke Skogholt.

Ursäkta sent svar men idag såg jag avsnittet "Rabbit In The Window" och där medverkar faktiskt Gunnar Ernblad!

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2022 kl. 20:19:38Han var jättebra som Albert.
Det är svårt att hitta ny röst till albert.

Erik Friman

Jag upptäckte från HBO Max där Gunnar Ernblad senast gjorde hunden Spike från serien Tom & Jerry in New York, producerad av HBO Max, som troligen var senaste han dubbade tills han dog. Gunnar medverkade i säsong 1 medans i säsong 2 ersattes han av någon, som påminner ungefär samma person som gör Butch, den svarta katten. Säsong 1 kom den 1 juli 2021 och säsong 2 den 18 november 2021.

Elios

Citat från: Erik Friman skrivet 17 januari 2023 kl. 09:03:49Jag upptäckte från HBO Max där Gunnar Ernblad senast gjorde hunden Spike från serien Tom & Jerry in New York, producerad av HBO Max, som troligen var senaste han dubbade tills han dog. Gunnar medverkade i säsong 1 medans i säsong 2 ersattes han av någon, som påminner ungefär samma person som gör Butch, den svarta katten. Säsong 1 kom den 1 juli 2021 och säsong 2 den 18 november 2021.
Ja det var ändå bra han hann dubba den ändå.  :D :-[

Skokaka

Citat från: Erik Friman skrivet 17 januari 2023 kl. 09:03:49Jag upptäckte från HBO Max där Gunnar Ernblad senast gjorde hunden Spike från serien Tom & Jerry in New York, producerad av HBO Max, som troligen var senaste han dubbade tills han dog. Gunnar medverkade i säsong 1 medans i säsong 2 ersattes han av någon, som påminner ungefär samma person som gör Butch, den svarta katten. Säsong 1 kom den 1 juli 2021 och säsong 2 den 18 november 2021.
Så han var med i serien? Trevligt att höra. :D

Jag tror att Peter Sjöquist är Butch, han har ju spelat honom förut...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 14 februari 2023 kl. 18:03:25Fin ny hyllning.
Hade han gått bort idag hade jag gjort den sådär.
Gamla hyllningen blir 2 år i November

Lillefot

Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 14 februari 2023 kl. 20:46:30;) Som sagt, det var väldigt fint av dig.
Kan nån gissa var låten kommer ifrån?
Säger bara att de e en cover

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 14 februari 2023 kl. 21:35:15Kan nån gissa var låten kommer ifrån?
Säger bara att de e en cover
Det låter lite som Lilla Dot...

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 februari 2023 kl. 21:41:32Det låter lite som Lilla Dot...
Nu kommer jag använda låten när nån dör eller annat sorgligt händer

Disneyfantasten

Det är lika bra jag skriver detta redan nu.

Erika sa att hans debutdubbning var den finska spelfilmen Anna, och här står när filmen hade Svensk premiär;

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4871

Undrar dock när den dubbningen spelades in, kanske samtidigt som denna;

https://www.youtube.com/watch?v=4bVX8nG_oDc

När det gäller hans inhopp som Alan-i-Dalen i den korta musiksagan av Robin Hood med autentiskt filmljud i övrigt, så skulle jag gissa att den antagligen spelades in 1983 eftersom Rolf Bengtsson gick bort 1976 och han gjorde tuppens röst i den längre musiksagan som antagligen spelades in samma år som filmen dubbades, nämligen 1974;

https://www.youtube.com/watch?v=1FPMOGYVZv0

Förresten så medverkade Gunnar i filmdubbningen, bland walla, alltså att han smälte in bland hurra-ropen.