Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: Rufus skrivet 10 mars 2025 kl. 07:44:04Även Electric banana band ingår i rocktajm, och det har aldrig varit bortklippt.
Det är bara en Electric Banana Band som varit bortklippt tidigare, Då är det ball med Rock'n'Roll som är med i avsnitt 7. Den som egentligen ska vara med i avsnitt 5, Lasse Banan, är i den nya versionen med i avsnitt 7. Det är kanske inte så jättestor nyhet att man kastade om ordningen på flera av avsnitten i den nya versionen, särskilt avsnitt 7.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 mars 2025 kl. 08:09:35Det är bara en Electric Banana Band som varit bortklippt tidigare, Då är det ball med Rock'n'Roll som är med i avsnitt 7. Den som egentligen ska vara med i avsnitt 5, Lasse Banan, är i den nya versionen med i avsnitt 7. Det är kanske inte så jättestor nyhet att man kastade om ordningen på flera av avsnitten i den nya versionen, särskilt avsnitt 7.
Varför har de kastat om vad som ingår i respektive avsnitt i samband med omredigeringen på 1990-talet...? Är det bara för att få en jämnare speltid på varje avsnitt, ifall det var olika mycket tid som lades åt Filmtajm mellan olika avsnitt ursprungligen; eller finns det någon annan logik i omkastningarna?

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 mars 2025 kl. 21:07:31Det som dock förvånar mig är att jag inte kände till att det även innehöll Rock-tajm med utländska artister. Filmtajm är ju tidigare känt att ha varit bortklippt, men inte materialet med utländska artister :(
Det visste faktiskt inte jag heller, men det är väl gissningsvis av rättighetsskäl.

Alltid lär man sig något nytt... :)

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  6 mars 2025 kl. 19:29:36Avsnitten är ju AI-uppskalade också så inte direkt optimalt. Men ändå stort tack till Daniel som gjort dem tillgängliga!
@Daniel Hofverberg Hur är det med detta?

Är avsnitten AI-uppskalade eller inte?

Vet du något om detta?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 mars 2025 kl. 09:39:52@Daniel Hofverberg Hur är det med detta?

Är avsnitten AI-uppskalade eller inte?

Vet du något om detta?
Jag ser ingen anledning varför det skulle vara uppskalat, då ju avsnitten är i 720x576 pixels; som är standard för SD-video i PAL.

Däremot skulle det kunna tänkas vara restaurerat, filtrerat och/eller stabiliserat i efterhand - det kan jag som sagt inte svara på, då personen jag fick filerna av (en man som samlade på svenska filmer och TV-serier) gick bort för ett par år sedan, så att jag inte har någon att fråga längre... Så, för att ta till ett gammalt talesätt: Your guess is as good as mine. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 mars 2025 kl. 09:52:37Jag ser ingen anledning varför det skulle vara uppskalat, då ju avsnitten är i 720x576 pixels; som är standard för SD-video i PAL.

Däremot skulle det kunna tänkas vara restaurerat, filtrerat och/eller stabiliserat i efterhand - det kan jag som sagt inte svara på, då personen jag fick filerna av (en man som samlade på svenska filmer och TV-serier) gick bort för ett par år sedan, så att jag inte har någon att fråga längre... Så, för att ta till ett gammalt talesätt: Your guess is as good as mine. :)
Ja, precis. Uppskalade är de i alla fall inte, men möjligen kan de vara behandlade digitalt på något annat sätt. Om så är fallet tror jag knappast att det har med AI att göra. Det finns massor av metoder för att behandla film och bilder på olika sätt som inte inbegriper AI. Hur länge sen var det du fick avsnitten?

AI har blivit dagens fluga, så till den grad att man rutinmässigt skyller på AI för allt som ser lite skumt ut.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 mars 2025 kl. 10:36:41Ja, precis. Uppskalade är de i alla fall inte, men möjligen kan de vara behandlade digitalt på något annat sätt. Om så är fallet tror jag knappast att det har med AI att göra. Det finns massor av metoder för att behandla film och bilder på olika sätt som inte inbegriper AI. Hur länge sen var det du fick avsnitten?

AI har blivit dagens fluga, så till den grad att man rutinmässigt skyller på AI för allt som ser lite skumt ut.
Jag vet inte exakt, men med tanke på att mannen ifråga varit död i närmare två år; så måste det ha varit mer än så i alla fall. Kanske kan jag se på datumstämplarna på filerna på datorn när jag kommer hem från jobbet, även om sådana förstås inte nödvändigtvis säger hela sanningen.

Så det är knappast AI som varit inblandad, då AI inte var särskilt stort för 2 - 3 år sedan - det fanns kanske, men troligen inte som gemene man hade tillgång till.

Som du säger verkar det vara mer regel än undantag idag att man skyller allt mellan himmel och jord på AI, vare sig det finns belägg för det eller inte. Att bilder skulle vara AI-behandlade påstår ju exempelvis folk på daglig basis, medan det förmodligen är minst lika vanligt att de "bara" är retuscherade i Photoshop eller dylika program i mer eller mindre hög grad.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 mars 2025 kl. 11:01:07Som du säger verkar det vara mer regel än undantag idag att man skyller allt mellan himmel och jord på AI, vare sig det finns belägg för det eller inte. Att bilder skulle vara AI-behandlade påstår ju exempelvis folk på daglig basis, medan det förmodligen är minst lika vanligt att de "bara" är retuscherade i Photoshop eller dylika program i mer eller mindre hög grad.
Nu när vi ändå pratar om AI och bilder.

Så tänkte jag på en trailer till den nya serien Stenbeck som ska gå på SVT.

Efter trailern, eller slutet så ser man honom med en hund och kameror, den såg garanterad AI-genererad ut, då jag tyckte slutet av trailern inte riktigt såg så bra ut.

Detta är bilden som ser mycket verkligare ut, men såklart inte verklig.

Men slutet av trailern ser ju AI-genererad ut, som kan jag tycka är lite onödigt om nu så är fallet, då AI används till allt princip, som ersätter mycket jobb som människor likaväl skulle kunna göra istället.

Och AI är ju inte helt felfria som visades i ett klipp man kan kolla på här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/sa-anvands-ai-inom-slaktforskning-se-nar-fotot-vacks-till-liv
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Rufus

Har ni lagt märke till att textningen i introt skiljer sig mellan olika avsnitt? Det är lite otydligt vad kören sjunger och ibland textas det som "polaren Banarne" och ibland "coola bananer".

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 11 mars 2025 kl. 06:00:18Har ni lagt märke till att textningen i introt skiljer sig mellan olika avsnitt? Det är lite otydligt vad kören sjunger och ibland textas det som "polaren Banarne" och ibland "coola bananer".
Det är ju lite anmärkningsvärt att inte textarna kunnat ha större samsyn mellan varandra, när de nu uppenbarligen inte har fått någon information från produktionsbolaget om dialog och sångtexter...

Själv tycker jag dock att det är ganska tydligt att kören sjunger "Polar'n Banarne". Jag kan förstås ha fel, men det är min bestämda ståndpunkt.

BPS

Citat från: Rufus skrivet 11 mars 2025 kl. 06:00:18Har ni lagt märke till att textningen i introt skiljer sig mellan olika avsnitt? Det är lite otydligt vad kören sjunger och ibland textas det som "polaren Banarne" och ibland "coola bananer".
På vissa av SVT Play avsnitten är körsongen inte texad överhuvudtaget på andra står det coola bananer. Det mjuka undertexterna stämmer dock där står det uteslutande "Polarn Banarne"

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2025 kl. 08:30:52Själv tycker jag dock att det är ganska tydligt att kören sjunger "Polar'n Banarne". Jag kan förstås ha fel, men det är min bestämda ståndpunkt.
När Electric Banana Band brukar framföra låten live (och de sjunger Polarn Banarne) så brukar Banarne peka på sig själv (och Trazan och bandet på honom) för att det ska vara tydligt vem som avses. 

Monsieur Hulot

Frågeställningar uppstår ju kring varför man kastat om ordningen på sketcherna i avsnitten. Det kan vara så (känner en farbror som jobbat inom TV-branschen som berättat detta), att när man klipper om någonting är det viktigt att försöka göra så att det inte syns att det är klippt. Om man enbart skulle klippa bort Filmtajm och Rocktajm med utländska artister skulle ett avsnitt bli för långt och ett annat för kort. Så då säger sig nog kanske självt att man måste klippa om för en (precis som Daniel är inne på) jämnare speltid.

Exempelvis är avsnitt 1 och 5 utan Filmtajm och Rocktajm 37 minuter, medan avsnitt 7 blev 22 minuter (och där klipptes Electric Banana Band bort). Förmodligen för att det skulle bli en jämnare speltid fick flera inslag från avsnitt 5 brytas loss och klippas in i avsnitt 7 som utan dessa hade blivit alldeles för kort.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 11 mars 2025 kl. 13:11:22När Electric Banana Band brukar framföra låten live (och de sjunger Polarn Banarne) så brukar Banarne peka på sig själv (och Trazan och bandet på honom) för att det ska vara tydligt vem som avses.
Jag har inte haft möjlighet att se Electric Banana Band live (vet inte ens om de någonsin spelat i Skellefteå med omnejd...?), men då råder det ju i alla fall ingen tvekan om att jag hörde rätt - tack för klarläggandet. :)

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2025 kl. 14:11:47Jag har inte haft möjlighet att se Electric Banana Band live (vet inte ens om de någonsin spelat i Skellefteå med omnejd...?), men då råder det ju i alla fall ingen tvekan om att jag hörde rätt - tack för klarläggandet. :)
De var i Skellefteå förra sommaren på Work Together-festivalen 7-9 juni.

https://www.youtube.com/watch?v=bmCt_G1_F4Y&list=PLyL090kcDLM7VaAE5OUlxFGwaa0azUvUg

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 11 mars 2025 kl. 14:51:14De var i Skellefteå förra sommaren på Work Together-festivalen 7-9 juni.

https://www.youtube.com/watch?v=bmCt_G1_F4Y&list=PLyL090kcDLM7VaAE5OUlxFGwaa0azUvUg
Just precis, ja - jag hade tänkt gå på Work Together-festivalen ifjol (då även Cimberly Wanyonyi skulle vara där), men var tyvärr sjuk hela den veckan... :(