Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

De nämner ju originalbanden, men kanske finns det någon slags videokopia VHS eller Beta någonstans...

Anders M Olsson

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 december 2024 kl. 16:42:06De nämner ju originalbanden, men kanske finns det någon slags videokopia VHS eller Beta någonstans...
Frågan är vem som har kopian av serien och var den finns?

Arbetskopian ska finnas kvar men frågan är om dessa är digitaliserade eller ens finns kvar.

Är det någon som kan ta reda på det, som har någon kontakt med någon arkiverare?
@Daniel Hofverberg hade ju kontakt med KB förut angående det, men vad skulle dom svara idag?

Även funderar jag på om @Ovanliga dubbningar kan ta reda på mer angående det då hon har en vänina som har en vänina som jobbar på SVT.

Vi måste väl kunna förstå hur det ligger till med det, då det skulle vara med all rätt att veta det, då varken SVT själva eller någon annan verkar ha gått ut med hur det verkligen ligger till.

Varför skulle SVT säga att bara 1 avsnitt finns bevarat när artiklen säger att arbetskopior finns, har isåfall dessa förstörts och isåfall när?

Ja många frågor men någon kan vi väl beta av med hjälp av folk som vet.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Ovanliga dubbningar

Citat från: Jonas9881 skrivet 18 december 2024 kl. 17:06:44Även funderar jag på om @Ovanliga dubbningar kan ta reda på mer angående det då hon har en vänina som har en vänina som jobbar på SVT.
Jag kan höra mig för, och se om jag kan luska fram något. :)

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 december 2024 kl. 16:44:12Det har skrivits ganska mycket om saken i den här tråden:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=13933.0
Vhs kom till Sverige 1980.
Och vcr spelare hade nog inte folk i någon större utsträckning.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 december 2024 kl. 13:23:07Vhs kom till Sverige 1980.
Nej, 1978. Se bifogad annons från den 25 november 1978.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 december 2024 kl. 18:36:17Nej, 1978. Se bifogad annons från den 25 november 1978.
Varför omnämns Sylvania förresten?
Det är väl Walmart's märke för elektronik om jag inte missminner mig och märket har aldrig sålts i Sverige.

Magnavox är ju också Philips med ett annat namn som Philips använde i Usa på grund av Philco (Elektronik märke som ägdes av bilföretaget Ford) och Philips sålde ju och marknadsförde Video 2000.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 december 2024 kl. 18:43:55Varför omnämns Sylvania förresten?
Det är väl Walmart's märke för elektronik om jag inte missminner mig och märket har aldrig sålts i Sverige.

Magnavox är ju också Philips med ett annat namn som Philips använde i Usa på grund av Philco (Elektronik märke som ägdes av bilföretaget Ford) och Philips sålde ju och marknadsförde Video 2000.
Och yes Sylvania är typ samma skit som Lumatron.....

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 december 2024 kl. 18:43:55Varför omnämns Sylvania förresten?
Det omnämns bara i uppräkningen av ett antal företag som har antagit VHS-standarden. Det behöver inte betyda att alla företagen i listan finns representerade i Sverige.

Längst ner i annonsen står vilka leverantörer som i initialskedet kunde erbjuda VHS-spelare på den svenska marknaden.

Rufus

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 december 2024 kl. 16:44:12Det har skrivits ganska mycket om saken i den här tråden:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=13933.0

Japp, någon moderator får gärna sammanfoga dessa två trådar.

Men trevligt att denna sak som jag brinner för, uppmärksammas igen. Jag är så pass gammal att jag har sett både Trazan Apansson från 1976 och Trazan & Banarne från 1980, och jag vill absolut se dessa igen och hela avsnitt med filmtajm och dyl.

Trazan & Banarne utan filmtajm är lätt att få tag på (brukar finnas på t ex SVTs Öppet arkiv). Men ej stympade avsnitt dvs med filmtajm och rocktajm etc, är extremt svåra.

Av Trazan Apansson finns ett och ett halvt avsnitt bevarade hos SVT, enligt SVT (Jag har själv frågat), och sen har vi de här arbetskopiorna eller privata kopiorna på VHS, som vi hoppas finns nånstans

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 23 december 2024 kl. 07:25:59Trazan & Banarne utan filmtajm är lätt att få tag på (brukar finnas på t ex SVTs Öppet arkiv). Men ej stympade avsnitt dvs med filmtajm och rocktajm etc, är extremt svåra.

Av Trazan Apansson finns ett och ett halvt avsnitt bevarade hos SVT, enligt SVT (Jag har själv frågat), och sen har vi de här arbetskopiorna eller privata kopiorna på VHS, som vi hoppas finns nånstans
Jag är ganska säker på att jag har spelat in alla avsnitt av Trazan & Banarne från SVT, kompletta med Filmtajm. Jag är osäker om jag har digitaliserat dessa eller inte, men kan kolla efter jul - just nu är det så mycket att stå i. :)

Sen tror jag att jag ska ha det enda i sin helhet bevarade (?) avsnittet av Trazan Apansson, som jag tror ska inkludera filmer och allt; men där är jag inte riktigt lika säker.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2024 kl. 09:30:26Jag är ganska säker på att jag har spelat in alla avsnitt av Trazan & Banarne från SVT, kompletta med Filmtajm. Jag är osäker om jag har digitaliserat dessa eller inte, men kan kolla efter jul - just nu är det så mycket att stå i. :)
Detta är jag mycket intresserad av! Hoppas att du digitaliserar och/eller delar med dig. Och jag har faktiskt för mig att jag har varit på dig även tidigare om detta.  ;) :) Det vore jättekul om det blir av.

Men förövrigt önskar jag förstås en God Jul!

PS. Trazan Apansson-avsnittet (det hela) har jag redan. Det är inte jätteovanligt längre, och en version utan filmtajm och dyl finns att se eller hämta hem här: https://www.youtube.com/watch?v=jAe9ONGEx0M&t=427s&ab_channel=Introkungarna

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 23 december 2024 kl. 09:49:28Detta är jag mycket intresserad av! Hoppas att du digitaliserar och/eller delar med dig. Och jag har faktiskt för mig att jag har varit på dig även tidigare om detta.  ;) :) Det vore jättekul om det blir av.
Självklart delar jag med mig av det. Under mellandagarna ska jag försöka leta och se vad jag har, och har jag redan digitaliserat allt så laddar jag upp det till Archive då. Om det inte redan är digitaliserat, så kommer det dröja längre; då jag inte kommer åt VHS-bandaren medan julgranen är framme (den är undangömd bakom julgranen just nu). :)

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2024 kl. 11:30:28Självklart delar jag med mig av det. Under mellandagarna ska jag försöka leta och se vad jag har, och har jag redan digitaliserat allt så laddar jag upp det till Archive då. Om det inte redan är digitaliserat, så kommer det dröja längre; då jag inte kommer åt VHS-bandaren medan julgranen är framme (den är undangömd bakom julgranen just nu). :)

Hej! Hur gick det med detta?

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet  2 februari 2025 kl. 13:57:35Hej! Hur gick det med detta?
Tyvärr hann jag inte leta innan Göteborgs filmfestival började, då jag haft släktingar på besök och annat. Filmfestivalen tar slut imorgon, så då ska jag ta och leta. :)