Faxlåda har jag aldrig ens hört talats om, men visst används fax fortfarande här och var. Bland myndigheter och en del större företag är det inte
så ovanligt, även fast faxen för all del numera för en tynande tillvaro...
Men fram till 2018 var det lag på att alla svenska myndigheter måste tillhandahålla faxnummer och möjlighet att nå dem per fax, så därför är det förstås fortfarande en hel del myndigheter som gör det; även om vissa tagit bort faxen sedan lagen avskaffades. Men många myndigheter lär antagligen inte kasta bort fullt fungerande faxmaskiner, utan i de fall dessa fortfarande fungerar så används de antagligen i många fall fortfarande - men när faxmaskiner slutar fungera lär nog ytterst få skaffa nya. Bland företag börjar det dock bli betydligt mer ovanligt, även om det där också förekommer i vissa fall.
För företag gissar jag att det i dagens läge främst är användbart med fax om man har behov av att regelbundet skriva under kontrakt/avtal eller dylikt och skicka mellan exempelvis olika kontor och/eller till och från kunder. Där är det trots allt enklare att skriva under ett papper och skicka tillbaka med fax, hellre än att skriva ut ett avtal på papper med skrivare, signera papperet med penna, scanna in det underskrivna papperet med en scanner och sen skicka iväg det med e-post. Just det har jag behövt göra på jobbet ett par gånger (där vi inte längre har fax), och det tar ganska mycket längre tid...
Så för exempelvis advokatbyråer och andra som har att göra med skrivna kontrakt regelbundet, så lär de i en hel del fall förmodligen fortfarande använda fax för att spara tid. Men för övriga företag är det nog väldigt ovanligt idag.
Det var för övrigt inte
så många år sedan Dubbningshemsidan tillhandahöll ett faxnummer, med hjälp av en digital tjänst som vidarebefordrade fax till e-post. Då fick jag också fax nån gång då och då, men när samma tjänst började kosta pengar istället för att vara gratis så tackade jag för mig och sade upp faxnumret.