Ja,
Lady och Lufsen är ett lite udda fall, då filmen tecknades och producerades i två olika format 1955 - en version i Cinemascope och en version i normalbild (4:3, 1,37:1), för att kunna visas på biografer som inte var ombyggda för att klara av Cinemascope. När filmen började spelas in var det nämligen inte många biografer som klarade av det då helt nya Cinemascope, men när filmen väl var färdigproducerad och fick premiär hade de flesta biografer hunnit byggas om för den nya tekniken; varför den äkta normalbildsversionen bara kom till begränsad användning.
I normalbildsversionen har man alltså bl.a. flyttat rollfigurer närmare varandra i bild för att kunna synas samtidigt, ibland animerat extra yta upp- och nedtill jämfört med Cinemascope-versionen, o.s.v.
Men såvitt jag vet finns det ingen VHS- eller DVD-utgåva världen över som har den äkta normalbildsversionen, utan
alla VHS- och DVD-utgåvor i 4:3 är istället en Pan & Scan-version beskuren från Cinemascope-versionen. Det innefattar alltså tyvärr också alla svenska utgåvor som inte är i 2,55:1.

Såvitt jag förstår är det
bara en amerikansk Laserdisc-utgåva från 1990-talet som innehåller den äkta normalbildsversionen från 1955, medan alla andra förekomster av 4:3-versioner på hemmaformat världen över är i Pan & Scan.
Varför kan man verkligen fråga sig, då ju den äkta normalbildsversionen definitivt är att föredra framför beskuren bild; så varför inte använda den versionen istället för att lägga ner tid på att framställa en "konstgjord" 4:3-version...?
Det innebär alltså att alla svenska VHS-utgåvor (mig veterligen en utgiven 1990 och en från 1997) samt 2000 års DVD-utgåva (DVD-utgåvan som Warner Home Video gav ut och som helt saknade bonusmaterial) är i Pan & Scan, d.v.s. beskuren till 4:3 från Cinemascope-versionen. Alla senare DVD-utgåvor från 2006 och framåt samt alla Blu-Ray-utgåvor har den äkta och fullständiga Cinemascope-versionen, d.v.s. Widescreen med proportionerna 2,55:1.