Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bernard och Bianca, dubbning

Startat av Igthorn, 31 december 2021 kl. 11:22:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Tycker om första filmen, den är mycket bra. Fast jag gillar I Australien lite mer.  Den har lite bättre handling och karaktärer. 

Anders

Jag minns två specifika scener som klipptes bort. I den ena tar Medusa Pennys nalle, tvingar henne att gå ner i hålet och får henne att gråta. I den andra är Penny på väg att drunkna och ber Medusa att hissa upp henne från hålet, varpå Medusa säger att hon inte tänker hissa upp henne förrän hon hittar diamanten.

Jag gissar på att dessa ursprungligen klipptes bort i den svenska versionen för att de ansåg vara för mörka. Den ena involverar psykisk barnmisshandel medan den andra involverar negligerande mot ett barn i livsfara.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders skrivet 29 maj 2025 kl. 07:05:11Jag minns två specifika scener som klipptes bort. I den ena tar Medusa Pennys nalle, tvingar henne att gå ner i hålet och får henne att gråta. I den andra är Penny på väg att drunkna och ber Medusa att hissa upp henne från hålet, varpå Medusa säger att hon inte tänker hissa upp henne förrän hon hittar diamanten.

Jag gissar på att dessa ursprungligen klipptes bort i den svenska versionen för att de ansåg vara för mörka. Den ena involverar psykisk barnmisshandel medan den andra involverar negligerande mot ett barn i livsfara.
Det är fler scener än så som klipptes bort i Sverige (eller åtminstone delar av scener), enligt vad som framkommit i den här tråden cirka två minuter. Det gjordes säkerligen för att säkerställa en lägre åldersgräns, då regeln att barn under 7 år får se 7-årsfilmer i vuxet sällskap och att barn från 7 år får se 11-årsfilmer i vuxet sällskap ännu inte hade införts på den tiden - på den tiden var alltså åldersgränserna absoluta utan undantag.

Och filmcensuren var ganska hård på den tiden, och ville ofta sätta orimligt höga åldersgränser, så att det nog därför var nödvändigt av Disney att klippa bort de scener som de trodde skulle vara främsta skälen till åldersgränserna...