Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Röstlistor till filmer och tv-serier

Startat av TonyTonka, 18 februari 2022 kl. 18:11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2024 kl. 01:42:25Mycket intressant. Men är inte Disney också kommersiellt...?

Jag menar, de har ju knappast gett bort VHS-filmerna gratis... ;)
Det var ju ingen lite artikel om det och han verkade rått så nöjd,

Ja det är ju inte som om han inte gjorde saker för Disney, men tror du inte att det var lite för att han och Monica Forsberg tycke om att jobba ihop (har hört det från de på KM). De var var ju även bla fältartister ihop och hade med varandra att göra under åren i olika sammanhang.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 januari 2024 kl. 02:04:16Har kollat i mina knappa kopior och renskrivit vad som går att läsa sig till, sen märker jag att jag måste kolla om hela materialet på nytt när jag är tillbaka i Stockholm för att kunna ge mer svar. För som ni ser så står det inte alltid vad personen var inne och testade för i schemat, även att det skickades röstprovsklipp från tidigare dubbningar
Så här långt går att läsa:

Winnie the Pooh - Tor Isedal (från A Day for Eeyore)
Tigger - Anders Beckman (från A Day for Eeyore)
Owl - Åke Lagergren (från A Day for Eeyore)
Gopher - Hans Lindgren (från Blustery Day)
Rabbit - Hans Lindgren (klipp*)

förtydligar att dessa var inne i studion:

Per-Erik Hallin
Jörgen Lantz - Piglet
Hans Lindgren - Goofy
John Harryson
Gunnel Fred
Charlie Elvegård
Stephan Karlsén
Åsa Bjerkerot
Karin Miller
Görel Crona - Daisy Duck
Samuel Elers-Svensson - Christoffer Robin
Andreas Nilsson*
Suzanne Reuter - Minnie Mouse
Carl Billquist - Owl + Tigger

På en annan lapp står det ganska intetsägande nerklottrat som måste utredas vidare:

Daisy Duck - Gunilla Norling

(*står något antecknat men för otydligt skrivet att kunna läsa ut vad det gällde)
Förlåt mig men denna anteckning kan även få ett inlägg i denna tråd;  :) 

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.0

gstone

Vilka är dom svenska rösterna i Den Magiska Julnatten ?

( Fråga i denna tråd eftersom den bör ha gets ut även på VHS)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 20 januari 2024 kl. 23:44:42Vilka är dom svenska rösterna i Den Magiska Julnatten ?

( Fråga i denna tråd eftersom den bör ha gets ut även på VHS)
Åtminstone Olli Markenros och Mikaél Roupe medverkar i den från min observation, så det är troligt att det är Sun Studio Köpenhamn som stod bakom dubbningen.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

gstone

Citat från: Lillefot skrivet 21 januari 2024 kl. 00:10:42Åtminstone Olli Markenros och Mikaél Roupe medverkar i den från min observation, så det är troligt att det är Sun Studio Köpenhamn som stod bakom dubbningen.
Tack för att du är hjälpsam  :)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 21 januari 2024 kl. 00:18:18Tack för att du är hjälpsam  :)
Jag tycker mig även höra att Gizela Rasch och Lena Ericsson är med så den gamla Sun Studio Köpenhamn ensemblen helt enkelt...

gstone

Kan jag fråga om Tecknade pärlor - Tecknade favoriter från Hanna-Barbera här ?

Eller är det endast en DVD release ?

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 21 januari 2024 kl. 12:08:56Kan jag fråga om Tecknade pärlor - Tecknade favoriter från Hanna-Barbera här ?

Eller är det endast en DVD release ?
Den finns på både VHS och DVD, det finns väl dock redan svar om vilka dubbningar som används i tråden med samma namn.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 januari 2024 kl. 12:27:00Den finns på både VHS och DVD, det finns väl dock redan svar om vilka dubbningar som används i tråden med samma namn.
Jag vet vilka dubbningar som används ;)

Men jag vill veta vilka skådespelare som är i dessa dubbningar ;)

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2024 kl. 13:18:44Jag skulle gärna vilja veta dom svenska rösterna i TOTTE TUBA som släppets på VHS med svenskt tal av Transfer
Vilka är rösterna i den filmen ?

Såg den svenska dubben idag på KB och skrev ner vad jag hörde:

The NarratorSture Ström
Tubby the Tuba(känner inte igen)
Pee-Wee the PiccoloStaffan Hallerstam
Mrs. ElephantBeatrice Järås
The HeraldGunnar Ernblad
The Great PepperinoSture Ström
CelesteLouise Raeder
The FrogGunnar Ernblad
The Haughty ViolinBeatrice Järås
Miss SqueekLouise Raeder

Ovanstående i övriga roller.

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  5 februari 2024 kl. 21:43:46Såg den svenska dubben idag på KB och skrev ner vad jag hörde:

The NarratorSture Ström
The HeraldGunnar Ernblad
CelesteLouise Raeder
The FrogGunnar Ernblad
Miss SqueekLouise Raeder

Videobolaget va?Undrar hur huvudrollen låter

Jonas9881

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  5 februari 2024 kl. 21:43:46Såg den svenska dubben idag på KB och skrev ner vad jag hörde:

The NarratorSture Ström
The HeraldGunnar Ernblad
CelesteLouise Raeder
The FrogGunnar Ernblad
Miss SqueekLouise Raeder

KB?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 februari 2024 kl. 21:57:55Så biblioteket erbjuder även filmer man kan kolla på?
Inte för vem som helst, man måste godkännas och vara forskare eller möjligtvis journalist...