Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Röstlistor till filmer och tv-serier

Startat av TonyTonka, 18 februari 2022 kl. 18:11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2024 kl. 12:24:50I Pluto och hans kompisar spelas Kalle Anka av Per-Erik Hallin, Långben av Hans Lindgren, samt Primo av John Harryson som även gör berättaren i "The Legend of the Coyote Rock". Vem som gör Knattarna har jag ingen aning om, och jag har själv undrat i över 15 år, kanske vet @Oscar Isaksson svaret?

Jag har funderat på om det inte kan vara Görel Crona som gör Knattarna.
Förövrigt var Görel Crona godkänd som Kajsa Anka sommaren 1989, när det relativt nystartade Disney Character Voices International gjorde omfattande röstprover i hela Europa.

TonyTonka

Maxies Värld:

Utgiven runt 1992 enligt SMDB, men uppgiften är osäker då ett "?" står efter årtalet.

Maxie - Louise Raeder
Rob - Hasse Jonsson
Simone - Louise Raeder
Ashley - ?
Carly - ?
Ferdie - Staffan Hallerstam
Svampen - Fredrik Dolk
Långhårig snubbe - Fredrik Dolk
Sylvie - ?
Spud - Staffan Hallerstam
Madame Zabonga - Louise Raeder
Tivoliarbetare - Hasse Jonsson
Harrison Vinall - Fredrik Dolk
Mr. McFloo - Hasse Jonsson
Phil - Fredrik Dolk

Dubbningsbolag: Gissar på Videobolaget eller Kit & Co

Jag lyckades inte identifiera vem som gör Carly, Ashley och Sylvie, men jag tror att det är samma skådespelerska som gör alla tre. Jag tycker rösten låter lite som Prinsessan i videodubbningen av Super Mario Bros Super Show, men jag är inte säker, kanske @Erika vet?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2024 kl. 17:54:24Jag har funderat på om det inte kan vara Görel Crona som gör Knattarna.
Förövrigt var Görel Crona godkänd som Kajsa Anka sommaren 1989, när det relativt nystartade Disney Character Voices International gjorde omfattande röstprover i hela Europa.
Intressant, men fick hon göra rollen någon gång, tro?

Steffan Rudvall

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2024 kl. 17:54:24Jag har funderat på om det inte kan vara Görel Crona som gör Knattarna.
Förövrigt var Görel Crona godkänd som Kajsa Anka sommaren 1989, när det relativt nystartade Disney Character Voices International gjorde omfattande röstprover i hela Europa.
Så det gjordes omfattande röstprover redan 1989?

Jag hade för mig att det var senare och att det var i samband med det som Anders Öjebo tog över som Musse Pigg.

Har du någon mer information om vem som gjorde röstprov 1989 och hur vida de blev godkända? Var det Doreen Denning som stod för förslagen/castingen?

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2024 kl. 18:20:20Jag lyckades inte identifiera vem som gör Carly, Ashley och Sylvie, men jag tror att det är samma skådespelerska som gör alla tre. Jag tycker rösten låter lite som Prinsessan i videodubbningen av Super Mario Bros Super Show, men jag är inte säker, kanske @Erika vet?  ???
Har inte sett Maxies värld på flera år, men du får gärna fixa ljudklipp. :)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 januari 2024 kl. 18:24:11Så det gjordes omfattande röstprover redan 1989?

Jag hade för mig att det var senare och att det var i samband med det som Anders Öjebo tog över som Musse Pigg.

Har du någon mer information om vem som gjorde röstprov 1989 och hur vida de blev godkända? Var det Doreen Denning som stod för förslagen/castingen?
Var det inte 1989 som Åsa Bjerkerot blev godkänd som Mimmi? Då känns det rimligt att man var i gång redan då.

MOA

Citat från: Erika skrivet 17 januari 2024 kl. 18:39:02Har inte sett Maxies värld på flera år, men du får gärna ljudklipp. :)
Var det inte 1989 som Åsa Bjerkerot blev godkänd som Mimmi? Då känns det rimligt att man var i gång redan då.
*Fixa är ordet som saknades

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet 17 januari 2024 kl. 18:39:02Har inte sett Maxies värld på flera år, men du får gärna fixa ljudklipp. :)
Oj, jag glömde visst att lägga in klippen i inlägget, här kommer dem. :)

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2024 kl. 19:20:20Oj, jag glömde visst att lägga in klippen i inlägget, här kommer dem. :)
Tack.

Håller med om det låter som samma person (dels likheten med prinsessan Flugsvamps röst i vhs-dubben, men även alla tre ljudklippen). Oscar Isaksson var inne på att det kan vara Jeanette Holmgren. 

TonyTonka

Peter Pan 1

Volym 1 av The Adventures of Peter Pan, utgiven av Wendros runt 1992, uppgiften är dock osäker då ett "?" finns efter årtalet.

Peter Pan - Staffan Hallerstam
Tingeling - Maria Weisby
Wendy Darling - Louise Raeder
John Darling - Mårten Toverud
Mikael Darling - ?
Elizabeth Darling (mamman) - Maria Weisby
Georg Darling (pappan) - Fredrik Dolk
Kapten Krok - Fredrik Dolk
Pirater - Sture Ström, Fredrik Dolk
Bibliotikarien - Fredrik Dolk
Droskföraren - Staffan Hallerstam

Dubbningsbolag: Gissningsvis Videobolaget.

Den enda jag inte lyckades identifiera var Mikael, så jag bifogar klipp på hans röst. Jag tycker det låter lite som Vendela Duclos, men hon har såvitt jag vet aldrig dubbat för Videobolaget, som jag gissar gjorde denna dubbningen.

Citat från: Erika skrivet 17 januari 2024 kl. 19:28:39Tack.

Håller med om det låter som samma person (dels likheten med prinsessan Flugsvamps röst i vhs-dubben, men även alla tre ljudklippen). Oscar Isaksson var inne på att det kan vara Jeanette Holmgren. 
Intressant, jag trodde att hon bara dubbat för Mediadubb International/SDI Media.

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2024 kl. 19:20:20Oj, jag glömde visst att lägga in klippen i inlägget, här kommer dem. :)
Jag blir galen på den där kärringen!

gstone

Jag undrar även över rösterna i  MUSSE PIGG - SUPERSTJÄRNAN.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Var i från kommer denna info ?

Har hon ens spelat rollen ?

gstone

Jag är lie skeptisk till detta ::)

Har du någon källa ? :)

gstone

Har alla VHS utgåva av den första My Little Pony serien ( My Little Pony 'n Friends) en dubbning gjord av Media Hueset / KM Studios /Monica Forsberg & Co ?

Oscar Isaksson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 januari 2024 kl. 18:24:11Så det gjordes omfattande röstprover redan 1989?

Sommaren 1991 ska Anders Öjebo ha tagit över som Musse Pigg, i samband med Prinsen och tiggarpojken.

Ska leta på vilka som var inne för röstprov i juli 1989 på SONET. På rak arm så kommer jag ihåg det står att Suzanne Reuter testade för Mimmi.

Citat från: gstone skrivet 17 januari 2024 kl. 22:17:34Jag är lie skeptisk till detta ::)

Har du någon källa ? :)
Vad är det egentligen som gör dig skeptisk?

De källor jag har är från: Doreen Dennings arkiv, några tidningsartiklar bla med Görel Crona efter att hon blivit godkänd som Kajsa, samt KM Studios VD.
Hoppas detta är källor nog...

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2024 kl. 20:30:01Den enda jag inte lyckades identifiera var Mikael, så jag bifogar klipp på hans röst. Jag tycker det låter lite som Vendela Duclos, men hon har såvitt jag vet aldrig dubbat för Videobolaget, som jag gissar gjorde denna dubbningen.

Intressant, jag trodde att hon bara dubbat för Mediadubb International/SDI Media.
Jag skulle lägga min röst på Gunilla Backman som Mikael i några avsitt av Peter Pan.

Jovisst är tusan är det Jeanette Holmgren som är med i några avsnitt av Maxie.