Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Röstlistor till filmer och tv-serier

Startat av TonyTonka, 18 februari 2022 kl. 18:11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Stars of Space Jam: Hjulben och Gråben

Utgiven 1997 av Warner Bros, gissningsvis dubbad i Sun Studio Köpenhamn.

Varken Hjulben eller Gråben har någon form av dialog i någon av kortfilmerna. Däremot medverkar Mikael Roupé som uppläsare av skyltar och texter på Gråbens lådor.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Karl-Alfred: All världens sport

Utgiven av Castle Vision tidigt 1990-tal. Gissningsvis dubbad av antingen Videobolaget eller Kit & Co.

Karl-Alfred - Fredrik Dolk
Oliva Oyl - Louise Raeder
Bluto - Sture Ström
Frasse - Olav F. Andersen (Sture Ström i ett avsnitt)
Poopdeck Pappy - Fredrik Dolk
Tennisdomaren - Olav F. Andersen
Blutessa - Olav F. Andersen
Maratonkommentatorn - Olav F. Andersen
Basebollen - Fredrik Dolk
Basebollspelare - Olav F. Andersen

TonyTonka

Roliga flygäventyr med Hunden Mudde

Utgiven tidigt 1990-tal av Castle Vision. Dubbningsbolag är gissningsvis antingen Videobolaget eller Kit & Co.

Berättaren - Gunnar Ernblad
Dick Dastardly - Staffan Hallerstam (själva avsnitten), Okänd (introt)
Muddy/Mudde - Gunnar Ernblad
Klonk - Fredrik Dolk
Zilly - Sture Ström
Generalen - Sture Ström
Hundflicka - Louise Raeder
Bensinmacksföreståndaren - Sture Ström
Regissören - Fredrik Dolk

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 23 juli 2026 kl. 06:00:12Hoppas du kommer lägger röster i dom andra Stars of Space Jam VHS
Nu har jag postat listor till fyra av de fem ingående vhs-filmerna i Stars of Space Jam. Dessvärre fungerar inte min utgåva av Stars of Space Jam: Daffy då min VHS hela tiden spottar ut den. Men jag har köpt ett nytt exemplar och kommer därför förhoppningsvis kunna skriva en lista till den någon gång nästa vecka. :)

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 25 juli 2026 kl. 22:22:54Nu har jag postat listor till fyra av de fem ingående vhs-filmerna i Stars of Space Jam. Dessvärre fungerar inte min utgåva av Stars of Space Jam: Daffy då min VHS hela tiden spottar ut den. Men jag har köpt ett nytt exemplar och kommer därför förhoppningsvis kunna skriva en lista till den någon gång nästa vecka. :)
tack så mycket
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 25 juli 2026 kl. 22:12:09Familjen Addams i Spökstaden

Utgiven 1993 av Egmont enligt SMDB. Gissningsvis dubbad av Salut. Det intressanta med denna filmen är att den inte innehåller avsnitt ur 90-talsserien (trots att 1991 står som produktionsår) utan The Addams Family från 1973. Såvitt jag vet är dessa det enda man dubbat till svenska av denna serien, @Daniel Hofverberg kanske vet om det stämmer?
Såvitt jag vet, ja. Jag har inget minne av att 1970-talsserien har sänts i svensk TV, på exempelvis Cartoon Network eller Boomerang, och hittar inga spår av fler VHS-utgåvor.

På FilmNet och TV3 är det i alla fall uteslutande 1990-talsserien som har sänts, så i så fall är det om Cartoon Network sänt 1970-talsserien någon kortare period som gått mig förbi.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2026 kl. 01:48:31Såvitt jag vet, ja. Jag har inget minne av att 1970-talsserien har sänts i svensk TV, på exempelvis Cartoon Network eller Boomerang, och hittar inga spår av fler VHS-utgåvor.

På FilmNet och TV3 är det i alla fall uteslutande 1990-talsserien som har sänts, så i så fall är det om Cartoon Network sänt 1970-talsserien någon kortare period som gått mig förbi.
Jo, 70-talsserien sändes på Cartoon Network dock endast i otextad originalversion.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 26 juli 2026 kl. 08:27:50Jo, 70-talsserien sändes på Cartoon Network dock endast i otextad originalversion.
Intressant, det måste jag ha missat; eller glömt bort efter alla dessa år...

Men i så fall bör vi i alla fall kunna dra slutsatsen att serien inte har dubbats till svenska (bortsett från denna VHS-film).

gstone

Fötlåt om du redan svart på detta men vet du vilka rösterna är på denna VHS ?

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 27 juli 2026 kl. 21:03:09Fötlåt om du redan svart på detta men vet du vilka rösterna är på denna VHS ?
Oj, jag visste faktiskt inte ens om att det fanns en VHS med Richie Rich. Så nej, jag har tyvärr ingen aning. Men gissningsvis återanvände de antingen dubbningen från TV3 (gjord av Sun Studio Köpenhamn) eller så innehåller den en specialgjord dubbning som många andra Egmont Hanna-Barbera-filmer, och då är det Salut som dubbat den. Så med andra ord är det antagligen Köpenhamnsgänget som är med.

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 27 juli 2026 kl. 21:38:35Oj, jag visste faktiskt inte ens om att det fanns en VHS med Richie Rich. Så nej, jag har tyvärr ingen aning. Men gissningsvis återanvände de antingen dubbningen från TV3 (gjord av Sun Studio Köpenhamn) eller så innehåller den en specialgjord dubbning som många andra Egmont Hanna-Barbera-filmer, och då är det Salut som dubbat den. Så med andra ord är det antagligen Köpenhamnsgänget som är med.
vilka var rösterna i  dubbningen från TV3?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 juli 2026 kl. 22:18:47vilka var rösterna i  dubbningen från TV3?
Jag forskade kring Ricke Rik för några år sedan - jag kommer på rak arm tyvärr inte ihåg om vi lyckades utröna regissör och översättare, men skådespelarna som medverkar är i alla fall:
Claes Åström (som Ricke Rik)
Olli Markenros
Håkan Mohede
Anja Schmidt
Kenneth Milldoff
Mikael Roupé
Thomas Engelbrektsson
Lena Ericsson

Jag minns tyvärr inte om vi kom fram till vem som spelade respektive rollfigur utöver titelrollen. Men realistiskt sett, utifrån studio och tidsperiod, lär det väl i alla fall finnas tre tänkbara regissörer (Mikael, Håkan eller Anja). När det gäller Sun Studio skulle jag nog sätta en slant på Mikael Roupé (Håkan var nog vanligare hos Salut).

Citat från: TonyTonka skrivet 27 juli 2026 kl. 21:38:35Oj, jag visste faktiskt inte ens om att det fanns en VHS med Richie Rich. Så nej, jag har tyvärr ingen aning. Men gissningsvis återanvände de antingen dubbningen från TV3 (gjord av Sun Studio Köpenhamn) eller så innehåller den en specialgjord dubbning som många andra Egmont Hanna-Barbera-filmer, och då är det Salut som dubbat den. Så med andra ord är det antagligen Köpenhamnsgänget som är med.
Jag har ett vagt minne av att de återanvände TV-dubben till VHS-utgåvan, men jag kan inte säga med 100% säkerhet.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2026 kl. 01:20:14Jag forskade kring Ricke Rik för några år sedan - jag kommer på rak arm tyvärr inte ihåg om vi lyckades utröna regissör och översättare, men skådespelarna som medverkar är i alla fall:
Claes Åström (som Ricke Rik)
Olli Markenros
Håkan Mohede
Anja Schmidt
Kenneth Milldoff
Mikael Roupé
Thomas Engelbrektsson
Lena Ericsson

Jag minns tyvärr inte om vi kom fram till vem som spelade respektive rollfigur utöver titelrollen. Men realistiskt sett, utifrån studio och tidsperiod, lär det väl i alla fall finnas tre tänkbara regissörer (Mikael, Håkan eller Anja). När det gäller Sun Studio skulle jag nog sätta en slant på Mikael Roupé (Håkan var nog vanligare hos Salut).
Jag har ett vagt minne av att de återanvände TV-dubben till VHS-utgåvan, men jag kan inte säga med 100% säkerhet.
Citat från: gstone skrivet 27 juli 2026 kl. 22:18:47vilka var rösterna i  dubbningen från TV3?
Jag postade en lista med rösterna lite längre bak i tråden. Identifierade rösterna för något år sedan.

TonyTonka

Citat från: TonyTonka skrivet 14 november 2024 kl. 11:50:27Richie Rik:

Richie Rik - Claes Åhström
Dollar - Kenneth Milldoff
Gloria - Anja Schmidt
Ronny (Reggie) - Olli Markenros
Nilsson (Cadbury) - Håkan Mohede
Fru Rik - Anja Schmidt
Herr Rik - Kenneth Milldoff
Irena - Anja Schmidt
Professor Snilleblixt - Håkan Mohede
Jakob - Olli Markenros
@Daniel Hofverberg @gstone  Det här är vad jag kom fram till när jag såg Richie Rik för snart två år sedan. Jag såg dock bara ett avsnitt, så det är möjligt att Lena Ericsson, Mikael Roupé och Thomas Engelbrektson inte medverkade i just det avsnittet. 

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 28 juli 2026 kl. 02:14:00@Daniel Hofverberg @gstone  Det här är vad jag kom fram till när jag såg Richie Rik för snart två år sedan. Jag såg dock bara ett avsnitt, så det är möjligt att Lena Ericsson, Mikael Roupé och Thomas Engelbrektson inte medverkade i just det avsnittet.
Jag vill minnas att röstlistan jag postade fanns utsatt på VHS-utgåvan, så det borde väl vara tillförlitligt - och det är för mycket som stämmer överens, för att det ska verka troligt att det skulle finnas två dubbningar. :)