Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Röstlistor till filmer och tv-serier

Startat av TonyTonka, 18 februari 2022 kl. 18:11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2026 kl. 02:35:07Jag vill minnas att röstlistan jag postade fanns utsatt på VHS-utgåvan, så det borde väl vara tillförlitligt - och det är för mycket som stämmer överens, för att det ska verka troligt att det skulle finnas två dubbningar. :)
Min lista bör gälla för TV3s dubbning eftersom att deras logga syntes i hörnet på avsnittet jag såg
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 28 juli 2026 kl. 02:14:00@Daniel Hofverberg @gstone  Det här är vad jag kom fram till när jag såg Richie Rik för snart två år sedan. Jag såg dock bara ett avsnitt, så det är möjligt att Lena Ericsson, Mikael Roupé och Thomas Engelbrektson inte medverkade i just det avsnittet.
Tack
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2026 kl. 02:35:07Jag vill minnas att röstlistan jag postade fanns utsatt på VHS-utgåvan, så det borde väl vara tillförlitligt - och det är för mycket som stämmer överens, för att det ska verka troligt att det skulle finnas två dubbningar. :)
Alltså denna VHS ?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2026 kl. 01:20:14Jag forskade kring Ricke Rik för några år sedan - jag kommer på rak arm tyvärr inte ihåg om vi lyckades utröna regissör och översättare, men skådespelarna som medverkar är i alla fall:
Claes Åström (som Ricke Rik)
Olli Markenros
Håkan Mohede
Anja Schmidt
Kenneth Milldoff
Mikael Roupé
Thomas Engelbrektsson
Lena Ericsson

Jag minns tyvärr inte om vi kom fram till vem som spelade respektive rollfigur utöver titelrollen. Men realistiskt sett, utifrån studio och tidsperiod, lär det väl i alla fall finnas tre tänkbara regissörer (Mikael, Håkan eller Anja). När det gäller Sun Studio skulle jag nog sätta en slant på Mikael Roupé (Håkan var nog vanligare hos Salut).
Jag har ett vagt minne av att de återanvände TV-dubben till VHS-utgåvan, men jag kan inte säga med 100% säkerhet.
Har Claes Åström dubbat något annat? Aldrig hört talas om honom tidigare

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 28 juli 2026 kl. 11:02:27Har Claes Åström dubbat något annat? Aldrig hört talas om honom tidigare
Jo, han var med i Toy Story (första filmen) till exempel, sen tror jag att han var med i Space Jam (första filmen) också.

TonyTonka

TonyTonka

Har rättat lite fel från de tidigare sidorna. Jag tror Maria Franceschi spelar Witch Hazel och inte Louise Raeder i Snurre Sprätt-filmen i första inlägget eftersom att det inte alls låter som Louise Raeder och jag sett Franceschis namn stå utsatt på en vhs-film med Ture Tupp från samma tidsperiod. 

Johan Hedenberg och inte Gunnar Ernblad gör Tazs röst på samma VHS.

Och slutligen är det Åke Lindström och inte Stig Engström som gör Spook i Top Cat på Hawaii.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 juli 2026 kl. 09:41:32Alltså denna VHS ?
Jag minns på rak arm inte om det var just den där VHS-filmen, eller om det var någon annan VHS-utgåva med Ricke Rik (om det nu finns mer än en...?) - det här var länge sedan, men jag ska se om jag hittar åt anteckningar eller e-postmeddelanden om det, så kanske jag kan dra säkrare slutsatser. :)

Citat från: TonyTonka skrivet Igår kl. 01:01:30Har rättat lite fel från de tidigare sidorna. Jag tror Maria Franceschi spelar Witch Hazel och inte Louise Raeder i Snurre Sprätt-filmen i första inlägget eftersom att det inte alls låter som Louise Raeder och jag sett Franceschis namn stå utsatt på en vhs-film med Ture Tupp från samma tidsperiod.
Tyvärr är det lite rörigt med Warners tidiga Looney Tunes-utgåvor - på merparten av dessa crediterades Louise Raeder, även i de fall där hon faktiskt inte medverkade. Men på minst ett par av filmerna medverkade utan tvekan Maria Franceschi, trots att hon ofta inte crediterades.

De flesta av dessa VHS-utgåvor verkar bara ha en enda kvinnlig skådespelare, men vem varierade alltså.

TonyTonka

Citat från: TonyTonka skrivet 14 november 2024 kl. 11:11:45Fartdårarna (Wacky Racers):

En av Sun Studios serier med översatta namn. Originalnamn inom parantes.

Berättaren - Kenneth Milldoff
Urban Usling (Dick Dastardly) - Dan Bratt
Kluns (Muttley) - Kenneth Milldoff
Peter Perfekt (Peter Perfect) - Dan Bratt
Filippa Fager (Penelope Pistop) - ?
Rufus Råbarkad (Rufus Roughcut) - Dan Bratt
Sågtand (Sawtooth) - odubbad
Professor Per Påhittig (Professor Pat Pending) - ?
Menige Mjäk (Private Meekly) - Kenneth Milldoff
Sergeanten (Sergeant Blast) - Kenneth Milldoff
Sten Slagg (Rock Slag) - Dan Bratt
Grus Slagg (Gravel Slag) - Kenneth Milldoff
Kalle Kuslig (Big Gruesome) - Dan Bratt
Kurt Kuslig (Little Gruesome) - Kenneth Milldoff
Röde Max (Red Max) - Dan Bratt
Egon (Lazy Luke) - Kenneth Milldoff
Blubber (Blubber Bear) - Dan Bratt
Clyde - Dan Bratt
Övriga röster - Kenneth Milldoff

Jag lyckas tyvärr inte identifiera vem som gör Filippa Fager och Per Påhittig, men jag tror det är samma person. Spontant tycker jag det låter som Maud Cantoreggi, Nina Gunke eller Cecilia Hjalmarsson. Jag bifogar klipp på rösterna.
@Oscar Isaksson Vad tror du om Filippa Fager och Per Perfekt, är det samma som gör båda två?

Oscar Isaksson

Citat från: TonyTonka skrivet Idag kl. 16:51:47@Oscar Isaksson Vad tror du om Filippa Fager och Per Perfekt, är det samma som gör båda två?
Vad jag hör så görs båda rollerna av Cecilia Hjalmarsson.

Oskar

Citat från: TonyTonka skrivet 14 november 2024 kl. 11:11:45Fartdårarna (Wacky Racers):

En av Sun Studios serier med översatta namn. Originalnamn inom parantes.

Berättaren - Kenneth Milldoff
Urban Usling (Dick Dastardly) - Dan Bratt
Kluns (Muttley) - Kenneth Milldoff
Peter Perfekt (Peter Perfect) - Dan Bratt
Filippa Fager (Penelope Pistop) - ?
Rufus Råbarkad (Rufus Roughcut) - Dan Bratt
Sågtand (Sawtooth) - odubbad
Professor Per Påhittig (Professor Pat Pending) - ?
Menige Mjäk (Private Meekly) - Kenneth Milldoff
Sergeanten (Sergeant Blast) - Kenneth Milldoff
Sten Slagg (Rock Slag) - Dan Bratt
Grus Slagg (Gravel Slag) - Kenneth Milldoff
Kalle Kuslig (Big Gruesome) - Dan Bratt
Kurt Kuslig (Little Gruesome) - Kenneth Milldoff
Röde Max (Red Max) - Dan Bratt
Egon (Lazy Luke) - Kenneth Milldoff
Blubber (Blubber Bear) - Dan Bratt
Clyde - Dan Bratt
Övriga röster - Kenneth Milldoff

Jag lyckas tyvärr inte identifiera vem som gör Filippa Fager och Per Påhittig, men jag tror det är samma person. Spontant tycker jag det låter som Maud Cantoreggi, Nina Gunke eller Cecilia Hjalmarsson. Jag bifogar klipp på rösterna.
jag tror att Mikael roupé var producent och regissör plus kanske även översättning. spinoff serie till den serie med Filippa fager dubbar av mediadubb International på tv3 med jan Simonsson som Sylvester Sneekly också dick Eriksson och Gunnar ernblad och någon mer som jag inte kommer ihåg

Oskar

Citat från: Oskar skrivet Idag kl. 19:43:33jag tror att Mikael roupé var producent och regissör plus kanske även översättning. spinoff serie till den serie med Filippa fager dubbar av mediadubb International på tv3 med jan Simonsson som Sylvester Sneekly också dick Eriksson och Gunnar ernblad och någon mer som jag inte kommer ihåg
Annica Smedius kanske dubbar flippa fager på tv3 dubbning på spinoff serie.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet Idag kl. 19:43:33jag tror att Mikael roupé var producent och regissör plus kanske även översättning. spinoff serie till den serie med Filippa fager dubbar av mediadubb International på tv3 med jan Simonsson som Sylvester Sneekly också dick Eriksson och Gunnar ernblad och någon mer som jag inte kommer ihåg
även Stefan frelander dubbar Sylvester Sneekly i Sun Studio Köpenhamn version för cartoon Network.

gstone

Så  Oskar och Oscar Isaksson är inte samma person !?

som jag trort i många år

ni är alltså två olika användare ? :o