Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Författare Ämne: Black Beauty(1994)  (läst 150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 12 731
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
Black Beauty(1994)
« skrivet: 24 februari 2022 kl. 21:21:09 »
Snälla kan någon ta reda på vilka rösterna är i flmen Black Beauty från 1994 !

Jag skulle så väldgt gärna vilja veta !!!!!!!!!!!!!

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 13 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Black Beauty(1994)
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2022 kl. 22:10:30 »
Dubbningen gjordes av Kit & Co. och Videobolaget. Jag har länge försökt att få fram dubbcredits för Black Beauty, men tyvärr hade Kit Sundqvist inte bevarat någon form av dokumentation eller rollistor; och kom heller inte ihåg någonting om rösterna. :(

Kit berättade att han oftast brukade anlita Gunnar Ernblad som översättare, även om det fanns undantag. Men framförallt om Gunnar medverkade som skådis, så var det vanligtvis han som översatte.

Teoretiskt sett bör väl Warner Bros. ha fått någon slags creditlista från Kit & Co. i samband med att de beställde dubbningen, men att få fram den är nog i det närmaste omöjligt efter så många år - även om man mot förmodan skulle få tag i rätt person på Warner Bros, så har de knappast digitaliserat creditlistor från över 25 år gamla dubbningar; och att få någon att leta igenom gamla pappersarkiv är nog hopplöst... :(

Rösterna verkar alltså tyvärr mest troligt bli omöjliga att få fram officiella uppgifter kring, utan där är det nog bara röstidentifiering som gäller. Jag är inte tillräckligt bra på det annat än för vissa specifika skådespelare, men kanske Erika kan göra en insats...?

Utloggad Erika

• Global moderator
  • Antal inlägg: 2 435
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2022 kl. 11:53:47 »
Jag är inte tillräckligt bra på det annat än för vissa specifika skådespelare, men kanske Erika kan göra en insats...?

Kan göra ett försök. :)

Utloggad Oscar Isaksson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 585
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2 april 2022 kl. 21:38:14 »
Har skummat igenom filmen och hör följande röster:

Torsten Wahlund - Black Beauty (röst) (ink speaker i trailer)
Steve kratz
Staffan Hallerstam
Irene Lindh
Eleonor Telcs-Lundberg
Sture Ström
Gunnar Ernblad

Utöver dessa är det minst två till mansröster som jag inte kan placera, en av dem kan tänkas vara Kit Sundqvist. Sen förkommer det några barnröster.