Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

GoodTimes Entertainment röster

Startat av gstone, 25 februari 2022 kl. 16:08:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vilka är rösterna i GoodTimes Entertainment filmerna ? och vilken studio dubbade dom filmerna ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Ingen som har frågat efter dessa ihopsnickrade creditlistor, men höll på att rensa lite och tänkte att jag slänger upp dem här.

Black Beauty - den svarta hingsten (Black Beauty (1995)

Svenska röster:
Mikael Roupé - Black Beauty, Dr. White, Sjaskige Sam, m. fl.
Marianne Mörck - Lady Westmont, Willie m. fl.
Dan Bratt - John Manly, Sir Oliver, godsägare Gordon, Jeremias Baker m. fl.
Helen Sjöholm - Jenny, m. fl.
Kerstin Andersson - Gullsvans, husmor Gordon,
Kenneth Milldoff - Berättare, Glädjeskutt, Herr York, m. fl.

Sång: Marianne Mörck, Mikael Roupé

Regi: Dan Bratt

Svensk produktion:
Adaptor D&D ApS

Videorelease: 1995-05
Videodistributör: Filmco Sweden AB

-------------------------

Heidi (1995)

Svenska röster:
Helen Sjöholm - Heidi
Marianne Mörck - Klara, Klaras farmor, Peters farmor
Dan Bratt - Peter, Sebastian
Kerstin Andersson - tant Dete, fröken Rottenmeier, Barbel
Kenneth Milldoff - farfar
Michael Roupé - herr Sesemann

Sång: Helen Sjöholm, Marianne Mörck

Svensk produktion:
Adaptor D&D ApS

Videorelease 1995-05

----------------------------

Ringaren i Notre Dame (The Hunchback of Notre Dame (1996)

Svenska röster:
Jan Modin - Quasimodo, Phoebus, stadsbo #2, deputerande, m. fl.
Lena Ericsson - Esmeralda, tjock kvinna, smal kvinna, gammal kvinna, gammal kvinna #2, Phoebus käresta, m. fl.
Dan Bratt - berättare, Pierre Gringore, Clopin Trouillefou, stor man,  m. fl.
Michael Roupé - Frollo, stadsbo #1, tjock man, m.fl.

Sång: Michael Roupé, Dan Bratt

Videorelease: 1996-11
Videodistributör: Scanbox Sweden AB

---------------------------------

Happy den lilla kaninen (Happy, the Littlest Bunny (1994)

Svenska röster:
Kerstin Andersson - Happy, skogsmusflicka
Helen Sjöholm - mamma kanin, mamma skogsmus
Dan Bratt - Malcolm, Moosey, Chicky, skogsmuspojke
Michael Roupé - Patch, pappa skogsmus, bonden Bellows

Sång: Helen Sjöholm

Svensk produktion:
Adaptor D&D ApS

Videorelease: 1996-02

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 april 2025 kl. 22:06:54Ingen som har frågat efter dessa ihopsnickrade creditlistor, men höll på att rensa lite och tänkte att jag slänger upp dem här.

Black Beauty - den svarta hingsten (Black Beauty (1995)

Svenska röster:
Mikael Roupé - Black Beauty, Dr. White, Sjaskige Sam, m. fl.
Marianne Mörck - Lady Westmont, Willie m. fl.
Dan Bratt - John Manly, Sir Oliver, godsägare Gordon, Jeremias Baker m. fl.
Helen Sjöholm - Jenny, m. fl.
Kerstin Andersson - Gullsvans, husmor Gordon,
Kenneth Milldoff - Berättare, Glädjeskutt, Herr York, m. fl.

Sång: Marianne Mörck, Mikael Roupé

Svensk produktion:
Adaptor D&D ApS

Videorelease: 1995-05

-------------------------

Heidi (1995)

Svenska röster:
Helen Sjöholm - Heidi
Marianne Mörck - Klara, Klaras farmor, Peters farmor
Dan Bratt - Peter, Sebastian
Kerstin Andersson - tant Dete, fröken Rottenmeier, Barbel
Kenneth Milldoff - farfar
Michael Roupé - herr Sesemann

Sång: Helen Sjöholm, Marianne Mörck

Svensk produktion:
Adaptor D&D ApS

Videorelease 1995-05

----------------------------

Ringaren i Notre Dame (The Hunchback of Notre Dame (1996)

Svenska röster:
Jan Modin - Quasimodo, Phoebus, stadsbo #2, deputerande, m. fl.
Lena Ericsson - Esmeralda, tjock kvinna, smal kvinna, gammal kvinna, gammal kvinna #2, Phoebus käresta, m. fl.
Dan Bratt - berättare, Pierre Gringore, Clopin Trouillefou, stor man,  m. fl.
Michael Roupé - Frollo, stadsbo #1, tjock man, m.fl.

Sång: Michael Roupé, Dan Bratt

Videorelease: 1996-11

---------------------------------

Happy den lilla kaninen (Happy, the Littlest Bunny (1994)

Svenska röster:
Kerstin Andersson - Happy, skogsmusflicka
Helen Sjöholm - mamma kanin, mamma skogsmus
Dan Bratt - Malcolm, Moosey, Chicky, skogsmuspojke
Michael Roupé - Patch, pappa skogsmus, bonden Bellows

Sång: Helen Sjöholm

Svensk produktion:
Adaptor D&D ApS

Videorelease: 1996-02
Och visa påstår att Helen är känd sångerska😕.
Varför skulle någon kändis ställa upp i mockbusters?

Sedan så kan jag inte rada upp en enda låt av Helen, till skillnad från Joachim Thåström, Ultima Thule, Magnus Uggla, Carola och de svenska sångarna som alla känner till som nog alla kan rada upp massa låtar från.
Finns typ ingen som inte hört Thåström's Alla vill till Himlen, Ultima Thule's Balladen till Sverige, Carolas Främling, etc.

Finns typ som hört Helens covers på typ Billy Joel🤔 (eller).
Känner inte till en enda låt av Helen hittade Billy Joel coverna på google.

Nej jag tror främst att Helen är känd bland teater och dub nördar, kanske lite som skådespelerska också då hon haft några få huvudroller i bland annat Simon och Ekarna och Så som i Himmelen, men även där så är ju Bill Skarsgård, Ingrid Bergman, Rolf Lassgård och flera andra svenska skådespelare mer kända så?
Nja inte särskilt känd kan man väl säga.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 april 2025 kl. 22:24:15Och visa påstår att Helen är känd sångerska😕.

Sedan så kan jag inte rada upp en enda låt av Helen, till skillnad från Joachim Thåström, Ultima Thule, Magnus Uggla, Carola och de svenska sångarna som alla känner till som nog alla kan rada upp massa låtar från.
Finns typ ingen som inte hört Thåström's Alla vill till Himlen, Ultima Thule's Balladen till Sverige, Carolas Främling, etc.

Finns typ som hört Helens covers på typ Billy Joel🤔 (eller).
Känner inte till en enda låt av Helen hittade Billy Joel coverna på google.

Nej jag tror främst att Helen är känd bland teater och dub nördar, kanske lite som skådespelerska också då hon haft några få huvudroller i bland annat Simon och Ekarna och Så som i Himmelen, men även där så är ju Bill Skarsgård, Ingrid Bergman, Rolf Lassgård och flera andra svenska skådespelare mer kända så?
Nja inte särskilt känd kan man väl säga.
Hon är väl främst musikal/teaterskådespelare och sångerska och musikaler spelar man ju oftast bara i ett par månader så måste man hitta något nytt jobb så det var nog ett bra extraknäck för henne även om alla filmerna är inte var Anastasia.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 april 2025 kl. 22:24:15Ultima Thule's Balladen till Sverige,
Den hade jag då inte hört om (och inget annat av dom töntarna.....)

Men jag hittade att det inte är deras låt från början och intressant vem som skulle sjungit den från början

https://www.sverigesradio.se/artikel/7046100 

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 april 2025 kl. 22:24:15Och visa påstår att Helen är känd sångerska😕.

Sedan så kan jag inte rada upp en enda låt av Helen, 
- det här var innan hon slog igenom.

-  original versionen av "Du måste finnas" och "Du är min man" 
- what.

BPS

Citat från: Will Siv skrivet  8 april 2025 kl. 23:10:06Den hade jag då inte hört om (och inget annat av dom töntarna.....)

Men jag hittade att det inte är deras låt från början och intressant vem som skulle sjungit den från början

gstone

måste dy säga emot mig hela tideb ::)
om jag säger att Helen är känd sångerska är hon   det

Hon var dock med i alla mockbusters innan hon blev känd ;)

gstone

CitatHon var dock med i alla mockbusters innan hon blev känd  :)

Hoppas detta klar upp hela saken :)
så att du blir lite klockar på denna fråga :)
Vill bara vara till hjälp :-\

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 april 2025 kl. 23:35:42Hon var dock med i alla mockbusters innan hon blev känd ;)
Just de filmerna som nämns i den här tråden verkar nog snarare vara både strax innan och samtidigt som Helen fick sitt riktigt stora genombrott genom Kristina från Duvemåla - den musikalen började ju trots allt spelas hösten 1995, så de filmer som släpptes 1996 lär väl sannolikt ha dubbats parallellt med att Kristina från Duvemåla börjat spelas i Malmö.

Innan hennes stora genombrott var väl Helen snarare halvkänd genom bl.a. teaterroller i Sundsvall och Malmö och periodvis som underhållare på Wallmans salonger. Med andra ord inte allmänt känd för gemene man som idag, utan kanske snarare känd inom vissa kretsar.

Om man nu behöver pengar, varför skulle någon kändis inte ställa upp...? Inom dubbningsbranschen får du ju trots allt samma lön oavsett om det är ett Oscarsbelönat mästerverk eller en skräpfilm, så det spelar egentligen ingen roll hur bra filmen är. Det är ju inte så att en sämre film automatiskt innebär ett mindre utmanande arbete, där det inte spelar någon roll vad man gör; utan alla lär nog göra sitt bästa oavsett hur bra eller dålig filmen är.

Eller om vi säger så här: Om du behöver en extrainkomst, skulle du föredra att dubba en dålig film eller att städa offentliga toaletter...?
(I dagens läge är det inte så lätt att ens få jobb med att städa toaletter utan utbildning och certifikat, men på 1990-talet var det inte riktigt jämförbart)

Och hur ska man ens kunna avgöra om en film är bra innan man har kunnat se den...? 1995 - 1996 hade ju trots allt långt ifrån alla tillgång till internet, och även om man hade tillgång till internet fanns det knappast så mycket matnyttigt att hitta om en film på den tiden. Innan en film dubbades hade väl i stort sett ingen i Sverige sett filmen ifråga. Det är ju liksom inte så att skådespelare får möjlighet att se en film innan de väljer om de ska tacka ja eller inte till att medverka som röst i den...

Och GoodTimes Entertainments filmer är väl i mina ögon inte dåliga...? Visst, de lär inte ha vunnit någon Oscar, men är trots allt ganska underhållande och sevärda.

Helen Sjöholm är ju som sagt huvudsakligen musikalartist och teaterskådespelare, och sådana har sällan en stabil inkomst hela åren; då en och samma pjäs sällan spelas hela år i sträck utan uppehåll. Även efter att hon fick sitt stora genombrott lär väl knappast Kristina från Duvemåla ha spelats oavbrutet under de fyra år som musikalen gick i Malmö, Göteborg och Stockholm. Som frilansare får man ju bara betalt när man faktiskt har uppdrag, så de perioder på året som man inte har uppdrag måste man således hitta andra inkomster - då är dubbning ett utmärkt extraknäck, då man har ganska goda möjligheter att påverka hur mycket eller lite man vill jobba samt vilka tider.

Citat från: BPS skrivet  8 april 2025 kl. 22:36:45Hon är väl främst musikal/teaterskådespelare och sångerska och musikaler spelar man ju oftast bara i ett par månader så måste man hitta något nytt jobb så det var nog ett bra extraknäck för henne även om alla filmerna är inte var Anastasia.
Kristina från Duvemåla lär dock ha gått mer än bara ett par månader. Men den sattes ju trots allt upp på olika teatrar (först Malmö musikteater, sen GöteborgsOperan och till sist Cirkus i Stockholm) med vissa skådespelarbyten, så man kan väl anta att det lär ha varit åtminstone några månaders uppehåll mellan varje uppsättning.

Som musikalartist i Sverige lär man förmodligen inte tjäna storkovan, så man lär nog behöva inkomster även mellan spelomgångarna. De flesta vill ju trots allt ha mat på bordet hela året, och inte svälta ihjäl delar av året...

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet  8 april 2025 kl. 23:10:06Den hade jag då inte hört om (och inget annat av dom töntarna.....)

- det här var innan hon slog igenom.

-  original versionen av "Du måste finnas" och "Du är min man"
Ahh ok, jag har alltid tänkt på Helen mer som röstskådespelerska.

Du måste finnas och Du är min man, har jag aldrig lyssnat på.

Dock så blir musikal sångare sällan kända i min upplevelse, Myrra Malmberg har ju till exempel spelat i flera kända musikaler men hon är relativt okänd för personer som inte är dubb intresserade.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  8 april 2025 kl. 23:35:42måste dy säga emot mig hela tideb ::)
om jag säger att Helen är känd sångerska är hon  det

Hon var dock med i alla mockbusters innan hon blev känd ;)
👍, så hon var röstskådespelerska innan hon blev känd🙂

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 april 2025 kl. 06:45:15Dock så blir musikal sångare sällan kända i min upplevelse, Myrra Malmberg har ju till exempel spelat i flera kända musikaler men hon är relativt okänd för personer som inte är dubb intresserade.
Nu för tiden kanske men förr var hon ju väldigt känd och spelade musikal i London...

MOA

Antar att Marianne Mörck dubbade innan hon blev känd som skådespelare

BPS

Citat från: MOA skrivet  9 april 2025 kl. 11:01:35Antar att Marianne Mörck dubbade innan hon blev känd som skådespelare
Nej då, hon har skådespelat sedan början av 70-talet.