Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Det här JÄVLA KRIGET!!!

Startat av Goliat, 25 februari 2022 kl. 19:06:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 15:25:44https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1388633

Varför stoppade dom ens det......
Donald Trump är ju inte direkt världens mest stabila och tillförlitliga människa, så ingenting han gör bör väl förvåna en... :(

Men gudskelov att han åtminstone har ändrat sig, för Ukraina behöver ju all hjälp de kan få - det ser tillräckligt mörkt ut ändå...

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 15:25:44(förresten vi borde stava det som Kyiv)
Alla svenska medier är väl överens om att av historiska skäl fortsätta kalla Kyiv för Kiev, trots att det är en gammaldags translitteration från ryska, medan de flesta andra ukrainska städer skrivs med ukrainsk stavning.

Låter rimligt i mina ögon, då det är en stavning som redan är etablerad och skulle förvirra mer än det tillför att plötsligt ändra stavning på.

Vad namnet heter i hemlandet har ju trots allt ingen direkt koppling till vad vi kallar en stad för i Sverige - ingen i Sverige skulle ju trots allt kalla Köpenhamn för København, bara för att det egentligen heter så...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 20:58:42Donald Trump är ju inte direkt världens mest stabila och tillförlitliga människa, så ingenting han gör bör väl förvåna en... :(

Men gudskelov att han åtminstone har ändrat sig, för Ukraina behöver ju all hjälp de kan få - det ser tillräckligt mörkt ut ändå...
Alla svenska medier är väl överens om att av historiska skäl fortsätta kalla Kyiv för Kiev, trots att det är en gammaldags translitteration från ryska, medan de flesta andra ukrainska städer skrivs med ukrainsk stavning.

Låter rimligt i mina ögon, då det är en stavning som redan är etablerad och skulle förvirra mer än det tillför att plötsligt ändra stavning på.

Vad namnet heter i hemlandet har ju trots allt ingen direkt koppling till vad vi kallar en stad för i Sverige - ingen i Sverige skulle ju trots allt kalla Köpenhamn för København, bara för att det egentligen heter så...
Jag tror vi har diskuterat det här i ämnet om det svenska språket men jag håller med man kan inte byta ut stavning och uttal när ord är så pass etablerade. Det räcker väl med att man ibland måste säga Belarus och sedan förklara att man menar landet som tidigare kallades för en Vitryssland. Det är lite samma situation här ord som man inte vill förknippa med Ryssland eller då det ryska språket.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"