Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Det här JÄVLA KRIGET!!!

Startat av Goliat, 25 februari 2022 kl. 19:06:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Will Siv skrivet 24 februari 2023 kl. 14:22:07Här är vi ett år senare.......

:-\

och Putin försöker fortfarande övertyga alla om att han inte är skyldig genom att kalla Ukraina "nazistisk" och samtidigt locka till högerextremister med grova uttal om väst ( som att han gjort Ryssland bättre........ )

Samtidigt som vissa "konspirations teoretiker" påstår att det är Zelenskyj som bombar sitt land ( hur går det ihop när den Ryska propagandan har sagt att dom har invaderat Ukraina )

Men alvarligt, om ni behövde välja antingen EU/NATO eller Putin, vem hade ni litat på (mer)?
Det är ett sådant land tyvärr som gör sådant, de censurerar allt som inte stödjer dem. De hade ju uppe bilder på svenska kändisar som nazister som Astrid Lindgren förra året och hon kämpade verkligen för allas rättigheter och var antirasist.

För hoppningsvis sker en revolution när folket får nog av Putin the a...

Will Siv

Citat från: Goliat skrivet 24 februari 2023 kl. 14:43:07Det är ett sådant land tyvärr som gör sådant, de censurerar allt som inte stödjer dem. De hade ju uppe bilder på svenska kändisar som nazister som Astrid Lindgren förra året och hon kämpade verkligen för allas rättigheter och var antirasist.

För hoppningsvis sker en revolution när folket får nog av Putin the a...
Ja exakt....

Jag sa ungefär det här till nån galning som spred Kremlin propaganda:

"Du blir inte gripen eller bortförd i ett EU/NATO land för att du sprider Putins uttalanden eller ljuger om Ukraina, men han kan göra det mot dig om du uttalar dig mot honom, eller om du är HBTQI+"
- what.

Elios

Har tänkt lite på rubriken. Nu är ju inte detta det ända kriget här i världen just nu. Men självklart fattar jag ju att det är Ryssland invaderar Ukraina kriget. Fast när jag tänker efter här så är det ju krig men bara ett land anfaller, innebär inte krig att båda attackerar varandra? För jag ser ju inte att det är nånting som Ukraina gjort nån fluga förnär.  ??? ???

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 24 februari 2023 kl. 18:52:50Har tänkt lite på rubriken. Nu är ju inte detta det ända kriget här i världen just nu. Men självklart fattar jag ju att det är Ryssland invaderar Ukraine kriget. Fast när jag tänker efter här så är det ju krig men bara ett land anfaller, innebär inte krig att båda attackerar varandra? För jag ser ju inte att det är nånting som Ukraina gjort nån flug för är.  ??? ???
"Krig: användande av organiserat militärt våld för att nå politiska mål. Krig förs vanligen mellan stater men även mellan folkgrupper inom en stat eller ett territorium (inbördeskrig, stamkrig)."

Så nej, det behöver inte innebära att två (eller fler) länder, stater eller liknande för krig mot varandra. Det räcker att en av dem går in och gör vad de vill. Andra världskriget startade ju genom att Hitler gjorde lite vafan han ville, trots att USA, UK, Frankrike (och i princip majoriteten av världen) sade åt honom att han inte skulle göra det.

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 24 februari 2023 kl. 19:04:48"Krig: användande av organiserat militärt våld för att nå politiska mål. Krig förs vanligen mellan stater men även mellan folkgrupper inom en stat eller ett territorium (inbördeskrig, stamkrig)."

Så nej, det behöver inte innebära att två (eller fler) länder, stater eller liknande för krig mot varandra. Det räcker att en av dem går in och gör vad de vill. Andra världskriget startade ju genom att Hitler gjorde lite vafan han ville, trots att USA, UK, Frankrike (och i princip majoriteten av världen) sade åt honom att han inte skulle göra det.
Däremot kan man specificera att det är en invasion då ett land begår krigsföring mot ett annat land i ett försök att tillskansa sej dess territorium.
Houba !

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 24 februari 2023 kl. 19:04:48"Krig: användande av organiserat militärt våld för att nå politiska mål. Krig förs vanligen mellan stater men även mellan folkgrupper inom en stat eller ett territorium (inbördeskrig, stamkrig)."

Krig är ju krig. Men tänker mig mest att man brukar ju säga att man själv krigar om nåt eller mot nåt. Är ju en annan femma som väl betyder att man ska kämpa. Tycker bara det känns fel att säga krig för Ukraina är inte dom våldsamma och det är den våldsamheten jag tänker när jag hör krig. 

Citat från: Sabelöga skrivet 24 februari 2023 kl. 23:36:06Däremot kan man specificera att det är en invasion då ett land begår krigsföring mot ett annat land i ett försök att tillskansa sej dess territorium.
Det tycker jag helt klart låter lite bättre för det är ju så det ligger till faktiskt. 

Lilla My

En invasion är ju dock fortfarande något som händer under krig. "Krig" är en paraply-term.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 25 februari 2023 kl. 01:57:08En invasion är ju dock fortfarande något som händer under krig. "Krig" är en paraply-term.
Precis, men vill man specificera kan man kalla det för ett invasionskrig, just för att betona att en part har invaderat den andra parten - ett begrepp jag ser att en del journalister/medier har använt sig av.

Lilla My

Goliat

Citat från: Lilla My skrivet  5 mars 2023 kl. 14:54:47Vanligt förekommande under krig. Fortfarande hemskt dock.
Det är ju Hitler all over again. Barn ska fp vara barn och inte bli utsatta för det här.

Lilla My

Citat från: Goliat skrivet  5 mars 2023 kl. 15:04:24Det är ju Hitler all over again. Barn ska fp vara barn och inte bli utsatta för det här.
Hitler? Detta sker i krig i mellanöstern också och barn har rekryterats i princip i alla krig stora eller långdragna nog, både innan och efter Hitler startade sin Hitlerjugend. Är lättare att manipulera och förstöra barn så de gör som man vill än fullvuxna. Väldigt taktiskt, och hemskt.

Elios

Citat från: Goliat skrivet  5 mars 2023 kl. 14:42:24https://www.svt.se/nyheter/utrikes/putins-arme-av-barn

Alltså..va....😱

Undrar hur deras föräldrar säger?
Dom som egentligen ska gå i skolan och allt. 
Då är detta "skola" för dom då ja!!  >:( >:(

Goliat

Citat från: Elios skrivet  7 mars 2023 kl. 01:51:32Undrar hur deras föräldrar säger?
Dom som egentligen ska gå i skolan och allt.
Då är detta "skola" för dom då ja!!  >:( >:(
Det finns fler länder som har så här, men just att det är så många barn som inte har haft möjlighet att vara barn.

Elios

Citat från: Goliat skrivet  7 mars 2023 kl. 14:15:10Det finns fler länder som har så här, men just att det är så många barn som inte har haft möjlighet att vara barn.
Som att gå i skolan och så menar du?