Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2024 kl. 15:06:10Vem är egentligen Mariam Bolakhrif ?

Hon bör inte vara en professionell dubbar

Då hon inte gjort någon annan dubbningen än Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem
Mariam Bolakhrif är 19 år gammal (fyller 20 i augusti) och bor i Stockholm, så jag skulle gissa att hon huvudsakligen studerar.
(Självklart kan man ha börjat jobba i den åldern, alternativt är arbetslös efter gymnasiet, men nuförtiden är det väl vanligare att man fortsätter studera längre upp i åldern än så)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2024 kl. 18:19:01Mariam Bolakhrif är 19 år gammal (fyller 20 i augusti) och bor i Stockholm, så jag skulle gissa att hon huvudsakligen studerar.
(Självklart kan man ha börjat jobba i den åldern, alternativt är arbetslös efter gymnasiet, men nuförtiden är det väl vanligare att man fortsätter studera längre upp i åldern än så)
Aldrig sett någon jämngammal dubba tidigare

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  8 juni 2024 kl. 21:04:05Aldrig sett någon jämngammal dubba tidigare
Det är väl inte ovanligt att yngre dubbar? Jag skulle vilja säga att det är tvärtom med alla barnskådespelare som ju blir fler och fler. När jag var barn dubbades ju de flesta barnkaraktärerna i serier av vuxna...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2024 kl. 21:07:19Det är väl inte ovanligt att yngre dubbar? Det jag skulle vilja säga att det är tvärtom med alla barnskådespelarna som ju blir fler och fler. När jag var barn dubbades ju de flesta barnkaraktärerna i serier av vuxna...
Precis, vilket är imponerande att det ens är möjligt att få till rent praktiskt - i synnerhet som skolorna nuförtiden blivit så hårda med att bevilja ledighet.

Jag menar: när jag var barn var det inte ovanligt att mina klasskompisar fick ledigt i några veckor mitt i en termin för att åka på utlandssemester med sina föräldrar, men det skulle knappast någon rektor bevilja i dagens läge; nu när många (om än inte alls alla) kommuner inte ens tillåter elever som går Musikskolan/Kulturskolan (heter olika på olika orter i landet) att gå ifrån ordinarie lektioner för lektioner i Musikskolans/Kulturskolans regi...

(Här uppe i Skellefteå har det varit mycket skriverier om det de senaste åren, då det blir allt färre elever som har möjlighet att gå Musikskolan, då dessa lektioner nu måste förpassas till efter skoltid då många inte kan - när jag var barn var det en självklarhet att få gå ifrån ett par lektioner i veckan för lektioner på Musikskolan)

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2024 kl. 21:20:44Precis, vilket är imponerande att det ens är möjligt att få till rent praktiskt - i synnerhet som skolorna nuförtiden blivit så hårda med att bevilja ledighet.

Jag menar: när jag var barn var det inte ovanligt att mina klasskompisar fick ledigt i några veckor mitt i en termin för att åka på utlandssemester med sina föräldrar, men det skulle knappast någon rektor bevilja i dagens läge; nu när många (om än inte alls alla) kommuner inte ens tillåter elever som går Musikskolan/Kulturskolan (heter olika på olika orter i landet) att gå ifrån ordinarie lektioner för lektioner i Musikskolans/Kulturskolans regi...

(Här uppe i Skellefteå har det varit mycket skriverier om det de senaste åren, då det blir allt färre elever som har möjlighet att gå Musikskolan, då dessa lektioner nu måste förpassas till efter skoltid då många inte kan - när jag var barn var det en självklarhet att få gå ifrån ett par lektioner i veckan för lektioner på Musikskolan)
som om jag hade nog med issues med dom.....
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  8 juni 2024 kl. 22:04:49som om jag hade nog med issues med dom.....
Vilka "dom"? Musikskolan/Kulturskolan eller kommunerna...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2024 kl. 21:20:44Precis, vilket är imponerande att det ens är möjligt att få till rent praktiskt - i synnerhet som skolorna nuförtiden blivit så hårda med att bevilja ledighet.

När det kommer till det praktiska går det ju att sätta "Annan skolaktivitet" istället för frånvaro men det är inget man kan göra som lärare utan vidare i en sådan situation.

Det är ju inte menat att användas så utan egentligen bara om en elev är del av till exempel elevrådet och måste gå ifrån någon lektion.

Det är nog lite fall till fall när det kommer till Kulturskolan på skoltid, "Annan skolaktivitet" skulle kunna användas men om det är upprepat så är det upp till rektorn att besluta hurvida det är en giltig anledning för att lämna skolan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2024 kl. 22:17:12Det är nog lite fall till fall när det kommer till Kulturskolan på skoltid, "Annan skolaktivitet" skulle kunna användas men om det är upprepat så är det upp till rektorn att besluta hurvida det är en giltig anledning för att lämna skolan.
Det verkar variera mycket från kommun till kommun, och kanske t.o.m. olika inom samma kommun. Här i Skellefteå har det de senaste åren blivit totalstopp för Kulturskolan/Musikskolan under skoltid, vilket resulterat i att många hoppat av Kulturskolan för att de helt enkelt inte kan efter skoltid (på grund av bussar som går en viss tid eller liknande; förstås störst problem för de som bor en bit ifrån skolan och därmed får skolskjuts - som ju alltid går en viss tid, utan hänsyn till eventuella lektioner på Musikskolan/Kulturskolan).

Men i en grannkommun här bredvid går det fortfarande bra, bara att de ser till att det blir olika skolämnen som påverkas varje gång; så att inte samma ämne blir "lidande" alltför ofta.

När jag var barn gick jag sånglektioner som del av Musikskolan, och på den tiden var det aldrig några problem att gå ifrån lektioner - olika varje vecka enligt något rullande schema, men aldrig tal om att det skulle vara efter skoltid. Jag var även med på ett par konserter i Musikskolans regi, innan jag hoppade av...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2024 kl. 22:08:58Vilka "dom"? Musikskolan/Kulturskolan eller kommunerna...?
Vem/vilka det är som bestämmer om utbildningar och det du pratade om....
- what.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2024 kl. 21:07:19Det är väl inte ovanligt att yngre dubbar? Jag skulle vilja säga att det är tvärtom med alla barnskådespelare som ju blir fler och fler. När jag var barn dubbades ju de flesta barnkaraktärerna i serier av vuxna...
Som Staffan Hallerstam...passande röst till 95%

MOA

Är Kenneth lik Babsan med smink?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 21:51:15I så fall man kan lite fråga sätta om hon borde dubba en karaktär med autism  ;)

Skicka ett PM om ni vill ha mer context ;)
Känner mig obekväm att diskutera saken vidare offentligt ;)
Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 22:07:37Du kan säkert ändå förstå varför är jag väldigt investerad i denna sak  ;)
Och angelägen om att detta ska representeras autentiskt i media  ;)
Om du syftar på Geek Girl, så är ju dock en del av poängen att Harriet officiellt inte har autism. Visst kan man för all del misstänka att en utredning eventuellt skulle kunna leda till en sådan diagnos, eller åtminstone att hon uppvisar vissa egenskaper som brukar vara typiska för autism - men hennes pappa betonar ju i ett avsnitt (i samtal med Wilbur) att han avsiktligt inte har velat genomföra någon NPF-utredning på Harriet, "för att inte sätta etiketter på henne". :)

Då bör vi väl respektera det, och inte själva börja spekulera i eventuell diagnos och sätta etiketter på eget bevåg.

Det gör det också ännu mer vanskligt för kunder och dubbningsstudior att börja rollbesätta utifrån diagnoser som faktiskt inte finns, och enbart utifrån beteenden och problem som kanske eller kanske inte kan tyda på en autismdiagnos. Världen är ju trots allt inte svartvit, och jag är övertygad om att det finns mängder av personer världen över med egenskaper, svårigheter och problem som möjligen kan överensstämma med autism utan att faktiskt för den skull ha autism eller någon annan diagnos. Jag betvivlar också att det vi får se i de 10 avsnitten av Geek Girl är tillräckligt för att läkare skulle kunna ställa en säker diagnos på en sådan fiktiv person...

Börjar man rollbesätta enbart utifrån egenskaper och beteenden, så är man ute på en väldigt farlig väg - betyder det att Scooby-Doo och Shaggy måste spelas av matvrak som är livrädda för spöken...? ;)

(Det är möjligt att det är annorlunda i den litterära förlagan, den har jag inte läst - men jag tycker att man bör bedöma en serie utifrån egna meriter, och inte förutsätta att allt är identiskt som i böckerna som serien bygger på)

MOA

Efter att jag sökt är jag säker på att Sally Bollywood aldrig sänts i Sverige, kan någon säga emot mig?

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2024 kl. 20:48:34Om du syftar på Geek Girl, så är ju dock en del av poängen att Harriet officiellt inte har autism. Visst kan man för all del misstänka att en utredning eventuellt skulle kunna leda till en sådan diagnos, eller åtminstone att hon uppvisar vissa egenskaper som brukar vara typiska för autism - men hennes pappa betonar ju i ett avsnitt (i samtal med Wilbur) att han avsiktligt inte har velat genomföra någon NPF-utredning på Harriet, "för att inte sätta etiketter på henne". :)

Då bör vi väl respektera det, och inte själva börja spekulera i eventuell diagnos och sätta etiketter på eget bevåg.
Fast det är ju upp till HENNE.

Och det är inte nån "etikett", 
- what.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2024 kl. 18:19:01Mariam Bolakhrif är 19 år gammal (fyller 20 i augusti) och bor i Stockholm, så jag skulle gissa att hon huvudsakligen studerar.
bra
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"