Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 oktober 2024 kl. 12:54:13Vad är "karma"?;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=7956.msg207985#msg207985
Kortfattat så är det att det man gör får man tillbaka alltså den indiska version av behandla folk som du själv vill bli behandlad.

gstone

Hur ser jag till att jag aldrig råkar köpa Dingo  Pictures filmer av misstag ?

I bland köper jag Burbank Animation Studios filmer och dom kan gå att förväxla med Dingo Dygna

Jag vill aldrig råka köpa möglet som Dingo dårarna går
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

A

Har det hänt att dubbningar från TV3 används på TV4 och dubbningar från TV4 används på TV3? Jan Stenbeck ägde båda ett tag. 

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 26 oktober 2024 kl. 15:54:10Har det hänt att dubbningar från TV3 används på TV4 och dubbningar från TV4 används på TV3? Jan Stenbeck ägde båda ett tag.
Jag kommer inte ihåg att någon dubbning från TV3 använts på TV4, men däremot hände det flera gånger att dubbningar från TV1000 återanvändes på TV4 - däribland Alfred J. Kwak, m.fl.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 oktober 2024 kl. 23:06:42Jag kommer inte ihåg att någon dubbning från TV3 använts på TV4, men däremot hände det flera gånger att dubbningar från TV1000 återanvändes på TV4 - däribland Alfred J. Kwak, m.fl.
Visst sändes det med norska outrolåten av misstag? Klagar inte för att den är 10 gånger bättre än vår version :D

Skokaka

Räknas det som en personattack om man hatar en karaktär?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 oktober 2024 kl. 23:34:33Visst sändes det med norska outrolåten av misstag? Klagar inte för att den är 10 gånger bättre än vår version :D
Ja, både på TV1000 och på TV4 användes det norska outrot - jag trodde först inte att det fanns något svenskt intro, förrän jag såg att VHS-utgåvorna har ett svenskdubbat intro. Enligt Håkan Mohede uppstod tydligen en förväxling av ljudbanden i samband med mixningen i Köpenhamn, som åtgärdades till VHS-utgåvorna men som inte hann ordnas till TV-sändningarna.

Jag tycker dock också att "misstaget" var ett positivt sådant, då Nina Gunke ärligt talat inte hade (eller har) särskilt mycket till sångröst...

Citat från: Skokaka skrivet 26 oktober 2024 kl. 23:44:22Räknas det som en personattack om man hatar en karaktär?
Nej, om inte karaktären bygger på en verklig förlaga (såsom vid öppet verklighetsbaserade filmer och serier). En helt fiktiv rollfigur kan aldrig bli utsatt för personangrepp, då det helt enkelt inte är en person.

TBT_STR_QR

Jag kan tillägga att personangrepp endast har med sanningsanspråk att göra.

Detta är ett personangrepp:
"Person X är ful och därför har personen fel om information Y."

Ett personangrepp är när en person har fel om något, enbart på grund av personens egenskaper eller attribut (t.ex. utseende). 

Enbart en förolämpning ("Person X är ful.") är inte ett personangrepp.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2024 kl. 02:18:47Ja, både på TV1000 och på TV4 användes det norska outrot - jag trodde först inte att det fanns något svenskt intro, förrän jag såg att VHS-utgåvorna har ett svenskdubbat intro. Enligt Håkan Mohede uppstod tydligen en förväxling av ljudbanden i samband med mixningen i Köpenhamn, som åtgärdades till VHS-utgåvorna men som inte hann ordnas till TV-sändningarna.

Jag tycker dock också att "misstaget" var ett positivt sådant, då Nina Gunke ärligt talat inte hade (eller har) särskilt mycket till sångröst...
Nej, om inte karaktären bygger på en verklig förlaga (såsom vid öppet verklighetsbaserade filmer och serier). En helt fiktiv rollfigur kan aldrig bli utsatt för personangrepp, då det helt enkelt inte är en person.
Det är det jag menar, norska outrot är ett av dom bästa ;D

gstone

Mår alla på forumet bra ? :)

Jag hoppas ser  :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet 28 oktober 2024 kl. 09:49:21Mår alla på forumet bra ? :)

Jag hoppas ser  :)
Här är allt prima liv ;D

MOA

Är det lätt att hitta dom 2 moderna Asterix filmerna? Har bara hittat Vikingarna på Telia Play & har dom 6 föregående filmerna på DVD. Amerika är nog den som är svårast att hitta nu när Viking upphört

Erika

Citat från: MOA skrivet 30 oktober 2024 kl. 14:30:14Är det lätt att hitta dom 2 moderna Asterix filmerna? Har bara hittat Vikingarna på Telia Play & har dom 6 föregående filmerna på DVD. Amerika är nog den som är svårast att hitta nu när Viking upphört
Antar du pratar om Asterix – Gudarnas hemvist och Asterix: Den magiska drycken? De finns (eller har åtminstone funnits) finns att köpa på dvd och/eller blu-ray. Annars finns de nog att hitta på (lagliga) streamingtjänster.

MOA

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2024 kl. 15:01:47Antar du pratar om Asterix – Gudarnas hemvist och Asterix: Den magiska drycken? De finns (eller har åtminstone funnits) finns att köpa på dvd och/eller blu-ray. Annars finns de nog att hitta på (lagliga) streamingtjänster.
Om dom finns på Tradera har jag tur?

Erika

Citat från: MOA skrivet 30 oktober 2024 kl. 15:11:44Om dom finns på Tradera har jag tur?
Asterix: Den magiska drycken finns att köpa på Kvarnvideo, både dvd- och blu-ray-utgåvan. Ginza och Cdon har också filmen.

Asterix – Gudarnas hemvist verkar ha utgått, där är det t. ex. Tradera som gäller.