Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

gstone

Har filmen Shinbone Alley(1970) släppets i sverige ?

det är typ som en slampig aristocats ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 augusti 2025 kl. 23:17:06Har filmen Shinbone Alley(1970) släppets i sverige ?
Jag är faktiskt inte säker. Filmen censurgranskades i Sverige den 22 maj 1974 under den svenska titeln Archy och hans vilda gäng (eller Archie och hans vilda gäng, som Svensk Filmdatabas kallar den för), och fick 11-årsgräns utan censurklipp. Filmen lämnades in för granskning av distributören Anglo Film, men vad som sedan hände med den vet jag inte...

Det märkliga i sammanhanget är nämligen att Svensk Filmdatabas inte anger något premiärdatum eller någon biograf för premiären, och när jag söker på den svenska titeln i både KBs tidningstjänst, Svenska Dagbladets sidarkiv och Aftonbladets sidarkiv får jag inga träffar alls. Inte heller får jag några träffar på originaltiteln. Visserligen kan OCR-teckenigenkänningen fungera lite si och så, och framförallt för bioannonser händer det ju att titlar återges på ett mer grafiskt sätt som kan göra det svårare för digitala tjänster att känna av texten - men gick den längre än någon enstaka vecka kan man ju ändå tycka att man borde få någon träff i någon tidning på någon bioannons eller recension... ???
(Jag menar: den första veckan kanske den bara återgavs i tidningarna i en ren annons med grafisk formgivning, men gick den en lite längre tid borde ju titeln senare ha skrivits ut som ren text i bioannonserna utan krusiduller; liksom att någon tidning i landet rimligtvis borde ha recenserat den...)

Filmen verkar i alla fall inte ha släppts på VHS eller DVD i Sverige, och heller inte sänts i svensk TV; eller åtminstone inte efter 1978 (för då borde den ha funnits med i Svensk Mediedatabas).

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 augusti 2025 kl. 01:20:10Jag är faktiskt inte säker. Filmen censurgranskades i Sverige den 22 maj 1974 under den svenska titeln Archy och hans vilda gäng (eller Archie och hans vilda gäng, som Svensk Filmdatabas kallar den för), och fick 11-årsgräns utan censurklipp. Filmen lämnades in för granskning av distributören Anglo Film, men vad som sedan hände med den vet jag inte...

Det märkliga i sammanhanget är nämligen att Svensk Filmdatabas inte anger något premiärdatum eller någon biograf för premiären, och när jag söker på den svenska titeln i både KBs tidningstjänst, Svenska Dagbladets sidarkiv och Aftonbladets sidarkiv får jag inga träffar alls. Inte heller får jag några träffar på originaltiteln.
Filmen finns upptagen i boken Långfilm i Sverige 1970-1979 (Wredlund/Lindfors) men utan att det anges premiärbiograf och -datum. Den informationen finns annars med på praktiskt taget alla andra filmer.

I Filmårsboken 1974 (Wredlund/Jungstedt) och några årgångar före och efter 1974 (Wredlund, Jungstedt m.fl.) finns den inte med alls. Filmårsböckerna ska enligt omslagen beskriva "samtliga filmer som premiärvisades på biograf och i TV" under respektive år.

Så vi kan nog gissa att filmen visserligen censurgranskades, men sen blev liggande på hyllan. Kanske hyrdes den ut på 16mm till föreningslivet? Jag har för mig att Anglo Film både sysslade med biofilm och 16mm-uthyrning.

Skokaka

Jag vet ärligt talat inte vart jag ska skriva detta i, men, i hela fall, det var väl åtminstone i Fredag som jag upptäckte detta, men tydligen så verkar autogenerade texter i YouTube att inte vara censurerade längre när det gäller svordomar? Då dom blev ju det för ett tag, även om de förr i tiden inte var det, men nu så verkar det bli som förr igen, tror jag?...

Å andra sidan kan jag ha fel, men nåja...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 12 augusti 2025 kl. 00:01:46Jag vet ärligt talat inte vart jag ska skriva detta i, men, i hela fall, det var väl åtminstone i Fredag som jag upptäckte detta, men tydligen så verkar autogenerade texter i YouTube att inte vara censurerade längre när det gäller svordomar? Då dom blev ju det för ett tag, även om de förr i tiden inte var det, men nu så verkar det bli som förr igen, tror jag?...

Å andra sidan kan jag ha fel, men nåja...
Ingeting jag sett eller reagerat över

Disneyfantasten

Vad är "produktplacering"?

(ordet kommer från olika varningsskyltar när man ser filmer på Disney+, så är det iallafall hos Skönheten och Odjuret (2017), Christoffer Robin & Nalle Puh Röjar-Ralf Kraschar InternetAladdin (2019), Lejonkungen (2019), Toy Story 4, Cruella)

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 augusti 2025 kl. 19:06:04Vad är "produktplacering"?

(ordet kommer från olika varningsskyltar när man ser filmer på Disney+, så är det iallafall hos Skönheten och Odjuret (2017), Christoffer Robin & Nalle Puh Röjar-Ralf Kraschar Internet, Aladdin (2019), Lejonkungen (2019), Toy Story 4, Cruella)
Att man visar upp produkter/varumärken i medier som inte utryckligen är reklam. Ofta genom sätt som inte direkt påverkar handlingen.

Exempelvis om huvudpersonen sitter på ett café och dricker en burk Coca-Cola i en film, så kan det klassas som produktplacering. Ibland är det även filmat så att produkten i fråga fokuseras på av kameran.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 17 augusti 2025 kl. 19:12:35Att man visar upp produkter/varumärken i medier som inte utryckligen är reklam. Ofta genom sätt som inte direkt påverkar handlingen.
Och att filmbolaget har fått betalt eller någon slags ersättning/sponsring för att produkterna ska visas upp. Visas produkter upp utan att någon har fått ersättning för det, så räknas det inte som produktplacering.

Ett klassiskt exempel är ju datorer i filmer, där man i 8 fall av 10 ser att det är en Macintosh; och ofta även fokuserar så att Apple-loggan ska synas i bild. Där har alltså Apple betalat filmbolagen för att deras produkt ska synas i bild.

gstone

Citat från: Lillefot skrivet 17 augusti 2025 kl. 19:12:35Att man visar upp produkter/varumärken i medier som inte utryckligen är reklam. Ofta genom sätt som inte direkt påverkar handlingen.

Exempelvis om huvudpersonen sitter på ett café och dricker en burk Coca-Cola i en film, så kan det klassas som produktplacering. Ibland är det även filmat så att produkten i fråga fokuseras på av kameran.
Vad löjligt att behöva varna om det 
som det skulle var någon vettig persons phobi eller trigger  ::)

"hjälp Prudukt placering ! Jag är så rädd !" 
"Å nej produkt placering nu kommer min PTSD" ;D  ;D

Monsieur Hulot

Vet någon om skådespelaren Clint Eastwood har försetts med en svensk röst? Woody Allen har (oväntat nog) försetts med en röst; Dick Eriksson i Antz (1999). Men har Eastwood fått någon?

MOA

Finns säkert ett ämne om detta men i hur många dubbningar används en annan titel än det som står i tablån eller omslaget?

gstone

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 17:11:58Vet någon om skådespelaren Clint Eastwood har försetts med en svensk röst? Woody Allen har (oväntat nog) försetts med en röst; Dick Eriksson i Antz (1999). Men har Eastwood fått någon?
casper 

han har en camo i casper filmen

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 24 januari 2025 kl. 20:42:30Kan det möjligen vara som så att Mario är baserad utav Musse Pigg? Båda verkar lika ikoniska, så...
Sen så kan man även till exempel jämföra Peach med Mimmi, Yoshi med Pluto, Luigi med Långben och Bowser med Petter.

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet 20 augusti 2025 kl. 21:36:07casper

han har en camo i casper filmen
Där ser man! Vem gör hans röst där?