Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Såg nyss på Eva och Adam fyra födelsedagar och ett fiasko. Gillar ni den, samt tv serien ?

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg 
Kan du ställa Måns Eriksson några frågor?
Hans Messenger är tyvärr inställd så att inte alla kan skicka dm.

Det jag vill fråga är...
Om han hade regi på Tintin's Esselte dubbningar.
Tycker beskrivningen från Irene Lindh passar in på Måns.
Om han var involverad i Lasse Svensson's norska dub projekt.

Lasse har jag redan försökt få tag på utan framgång tyvärr.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 september 2025 kl. 16:30:59@Daniel Hofverberg
Kan du ställa Måns Eriksson några frågor?
Hans Messenger är tyvärr inställd så att inte alla kan skicka dm.

Det jag vill fråga är...
Om han hade regi på Tintin's Esselte dubbningar.
Tycker beskrivningen från Irene Lindh passar in på Måns.
Om han var involverad i Lasse Svensson's norska dub projekt.

Lasse har jag redan försökt få tag på utan framgång tyvärr.
Inställd? aldrig sett tidigare. Kontaktat Irene angående detta? Om inte dåligt att hon inte minns om det var Måns eller inte

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  6 september 2025 kl. 17:01:40Inställd? aldrig sett tidigare. Kontaktat Irene angående detta? Om inte dåligt att hon inte minns om det var Måns eller inte
Hon gav en väldigt detaljerad beskrivning om dubben och hon har bättre minne än de flesta har när det kommer till dubbningar speciellt med tanke på att hon dubbat massor.
Oftast så kommer folk inte ihåg något från dubb produktioner.
Ska inte nämna några namn men ganska många jag frågat har inga minnen om regissörer, tekniker, dubbstudios och så då det är som vanliga jobb de gjort och sedan inte lagt på minnet.
Tycker det bör ha varit Måns då ha ofta var tekniker på dubbningar.

Citatet återfinns nedan.

"Hej David! Jo det stämmer nog att jag gjorde olika roller i filmen. Vill minnas att vi dubbade (alla samtidigt) på Lidingö hos en kille som sedan köpte en studio vid St.Eriksplan-Odengatan. Var det inte Thomas Bolme och Bert Åke Warg som gjorde huvudrollerna? Men någon regissör hade man inte på den tiden. En bra tekniker vill jag minnas. Men som du förstår är det så längesen så jag har svårt att minnas. Jag har ju gjort så himla mycket saker. Och mest teater förstås. Men verkligen rätt mycket dubb också. Du kan ju också ta kontakt med
Thomas Bolme som jag vet är i bra form. Han har säkert mycket information som du kan ha nytta av. Varma hälsningar och Lycka till! Iréne Lindh" 

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 september 2025 kl. 19:58:44Hon gav en väldigt detaljerad beskrivning om dubben och hon har bättre minne än de flesta har när det kommer till dubbningar speciellt med tanke på att hon dubbat massor.
Oftast så kommer folk inte ihåg något från dubb produktioner.
Ska inte nämna några namn men ganska många jag frågat har inga minnen om regissörer, tekniker, dubbstudios och så då det är som vanliga jobb de gjort och sedan inte lagt på minnet.
Tycker det bör ha varit Måns då ha ofta var tekniker på dubbningar.

Citatet återfinns nedan.

"Hej David! Jo det stämmer nog att jag gjorde olika roller i filmen. Vill minnas att vi dubbade (alla samtidigt) på Lidingö hos en kille som sedan köpte en studio vid St.Eriksplan-Odengatan. Var det inte Thomas Bolme och Bert Åke Warg som gjorde huvudrollerna? Men någon regissör hade man inte på den tiden. En bra tekniker vill jag minnas. Men som du förstår är det så längesen så jag har svårt att minnas. Jag har ju gjort så himla mycket saker. Och mest teater förstås. Men verkligen rätt mycket dubb också. Du kan ju också ta kontakt med
Thomas Bolme som jag vet är i bra form. Han har säkert mycket information som du kan ha nytta av. Varma hälsningar och Lycka till! Iréne Lindh"
Måns Eriksson känns fel för tidsperioden dock, han kom ju in i dubbningssvärden först i samband med Eurotroll på 90-talet. 

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet  6 september 2025 kl. 20:07:58Måns Eriksson känns fel för tidsperioden dock, han kom ju in i dubbningssvärden först i samband med Eurotroll på 90-talet.
Håller med, han måste väl typ varit tonåring när den gjordes

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 september 2025 kl. 20:13:18Håller med, han måste väl typ varit tonåring när den gjordes
Så troligen för ung men måste fråga hur Messenger kan vara inställt?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 september 2025 kl. 20:13:18Håller med, han måste väl typ varit tonåring när den gjordes
Ja, han var 18 år gammal när dubben gjordes - det känns orimligt ungt att ha fått jobb som regisserande tekniker så tidigt, när många inte ens gått klart sina studier...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 september 2025 kl. 21:52:40Ja, han var 18 år gammal när dubben gjordes - det känns orimligt ungt att ha fått jobb som regisserande tekniker så tidigt, när många inte ens gått klart sina studier...
Vem kan ha varit regissör då?
Försökt klura ut detta länge.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 september 2025 kl. 22:48:36Vem kan ha varit regissör då?
Försökt klura ut detta länge.
Det är en mycket bra fråga, och jag skulle också verkligen vilja veta vem som regisserade Tintin. Om man visste något mer om detta mystiska Studio 19 skulle det säkert klarna, men jag hittar tyvärr ingenting på nätet om det företaget.

När jag söker i KBs tidningstjänst hittar jag heller ingenting som verkar relevant, vilket är märkligt då man kan tycka att ett företag borde ha nämnts i dagspressen vid något tillfälle, även om ingen tidning har skrivit just om de här dubbningarna - eftersom företaget uppenbarligen inte finns kvar idag, så borde det ju åtminstone ha funnits någon notis om konkurs, uppköp eller dylikt i dagstidningarna någon gång...

Will Siv

Kan någon lägga upp ett klipp av "Alvin & Gänget" med rösterna ned pitchade (så att dom låter "normala")  ???
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet  9 september 2025 kl. 19:58:52Kan någon lägga upp ett klipp av "Alvin & Gänget" med rösterna ned pitchade (så att dom låter "normala")  ???
Nämen vilken tur att jag svarar på denna fråga

https://www.youtube.com/watch?v=k5JyuQBHBhI

Will Siv

Citat från: MOA skrivet  9 september 2025 kl. 20:36:38Nämen vilken tur att jag svarar på denna fråga

https://www.youtube.com/watch?v=k5JyuQBHBhI
Jag menade egentligen filmerna.

Men bra gjort ändå.
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet  9 september 2025 kl. 20:39:02Jag menade egentligen filmerna.

Men bra gjort ändå.
Ja dom har jag inga klipp på så någon annan för göra det jobbet

MOA

Är jag den enda som sett gamla Chipmunkarna utan att ha sett dom moderna filmerna? Det gamla blev överskuggat av det nya