Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 september 2025 kl. 21:53:44kan jag se filmer jag köpte på Apple tv eller SF anytime på min film priojector ?

Jag har en projektor i mitt rum
Vad har du för projektor? Är det en projektor med möjlighet att installera appar (typ en Android TV-projektor), eller har den någon HDMI-ingång?

Har projektorn stöd för appar, så är det bara att du installerar Apple TV- eller SF Anytime-appen (Apple har nyligen släppt en app för Apple TV till Android, efter att tidigare bara erbjudit appar till iOS).

Har projektorn inte stöd för appar, så får du ansluta någonting att spela upp med via HDMI-ingången - lämpligtvis antingen ett Chromecast eller en dator med HDMI-utgång, men har du någon annan slags apparat du kan spela upp via som har HDMI-utgång fungerar det förstås också.

Citat från: gstone skrivet 19 september 2025 kl. 21:54:09kan jag se filmer jag köpte på Apple tv eller SF anytime på min dator ?
SF Anytime är inga problem, genom att logga in på samma konto i valfri webbläsare. Filmer köpta med Apple TV fungerar troligtvis, men är inte riktigt lika givet då den har en del systemkrav och inte kan spela upp överallt. Då måste du installera rätt app på datorn, och datorn måste uppfylla systemkraven för Apple.

SF Anytime streamar helt och hållet över nätet, så där kan du spela upp på vilken telefon, dator eller surfplatta som helst - bara datorn orkar med att spela upp video, så är det bara internetanslutningen som avgör. SF Anytime behöver heller ingen app på datorn, utan vilken webbläsare som helst duger.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 september 2025 kl. 00:30:02Vad har du för projektor? Är det en projektor med möjlighet att installera appar (typ en Android TV-projektor), eller har den någon HDMI-ingång?

Har projektorn stöd för appar, så är det bara att du installerar Apple TV- eller SF Anytime-appen (Apple har nyligen släppt en app för Apple TV till Android, efter att tidigare bara erbjudit appar till iOS).

Har projektorn inte stöd för appar, så får du ansluta någonting att spela upp med via HDMI-ingången - lämpligtvis antingen ett Chromecast eller en dator med HDMI-utgång, men har du någon annan slags apparat du kan spela upp via som har HDMI-utgång fungerar det förstås också.
SF Anytime är inga problem, genom att logga in på samma konto i valfri webbläsare. Filmer köpta med Apple TV fungerar troligtvis, men är inte riktigt lika givet då den har en del systemkrav och inte kan spela upp överallt. Då måste du installera rätt app på datorn, och datorn måste uppfylla systemkraven för Apple.

SF Anytime streamar helt och hållet över nätet, så där kan du spela upp på vilken telefon, dator eller surfplatta som helst - bara datorn orkar med att spela upp video, så är det bara internetanslutningen som avgör. SF Anytime behöver heller ingen app på datorn, utan vilken webbläsare som helst duger.
Jag vill se om Wicked stor skräm ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 september 2025 kl. 00:39:44Jag vill se om Wicked stor skräm ;)
Det måste absolut vara en häftig upplevelse, men du svarade inte på frågan om vilken projektor du har...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 september 2025 kl. 00:44:12Det måste absolut vara en häftig upplevelse, men du svarade inte på frågan om vilken projektor du har...?
Jag ska kolla

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 september 2025 kl. 00:30:02Har projektorn inte stöd för appar, så får du ansluta någonting att spela upp med via HDMI-ingången - lämpligtvis antingen ett Chromecast eller en dator med HDMI-utgång, men har du någon annan slags apparat du kan spela upp via som har HDMI-utgång fungerar det förstås också.
Det ska kanske sägas att Chromecast har ersatts av Google TV-streamer som är avsevärt dyrare. Det går kanske fortfarande att hitta restlager av Chromecast, eller så kan man köpa begagnat. I så fall bör man titta efter Chromecast with Google TV som är betydligt bekvämare än äldre modeller eftersom den kan manövreras med den tillhörande fjärrkontrollen. Äldre modeller hade ingen fjärrkontroll, utan krävde att man använde mobiltelefonen som manöverdon. Chromecast with Google TV finns i både 2K- och 4K-utförande, något att tänka på om man har en 4K projektor.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 september 2025 kl. 00:30:02SF Anytime är inga problem, genom att logga in på samma konto i valfri webbläsare. Filmer köpta med Apple TV fungerar troligtvis, men är inte riktigt lika givet då den har en del systemkrav och inte kan spela upp överallt. Då måste du installera rätt app på datorn, och datorn måste uppfylla systemkraven för Apple.
Apple TV är lite lurig så tillvida att abonnemangsfilmer går att se både i appen och i en webbläsare, medan hyr- och köpfilmer bara går att se i appen. Min erfarenhet är dessutom att Apples Windowsapp fungerar ganska dåligt. Man behöver en väldigt kraftfull dator för att filmerna ska spelas utan att hacka.

Om man tänker satsa helhjärtat på att köpa eller hyra filmer på Apple TV kan jag i så fall rekommendera Apples egen "burk" som också heter Apple TV (bara för att förvilla). Den är visserligen dyr (omkring 2000 kronor) men är nog den spelare som fungerar bäst till deras eget innehåll.

Monsieur Hulot

Är det någon som vet hur Sune-författaren Anders Jacobsson mår efter allt som hänt med honom. :( Kommer han kunna läsa in fler Sune-berättelser eller är det helt slut för hans del?

För dem som inte vet det så drabbades den ena av Sune-författarna Anders Jacobsson av en stroke för några år sedan och kunde därför inte läsa in en av de senaste Sune-böckerna, varpå en AI-kopia av hans röst istället fick göra det. Och jag undrar därför hur han mår nu.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 september 2025 kl. 14:31:16Är det någon som vet hur Sune-författaren Anders Jacobsson mår efter allt som hänt med honom. :( Kommer han kunna läsa in fler Sune-berättelser eller är det helt slut för hans del?

För dem som inte vet det så drabbades den ena av Sune-författarna Anders Jacobsson av en stroke för några år sedan och kunde därför inte läsa in en av de senaste Sune-böckerna, varpå en AI-kopia av hans röst istället fick göra det. Och jag undrar därför hur han mår nu.
Tråkiga nyheter men han börjar nog bli gammal nu. Vet inte om han mår bättre eller sämre idag

BPS

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 september 2025 kl. 14:31:16Är det någon som vet hur Sune-författaren Anders Jacobsson mår efter allt som hänt med honom. :( Kommer han kunna läsa in fler Sune-berättelser eller är det helt slut för hans del?

För senare böcker tror jag det är en IJustWantToBeCool som har läst in dem.

MOA

Citat från: BPS skrivet 22 september 2025 kl. 20:52:01För senare böcker tror jag det är en IJustWantToBeCool som har läst in dem.
Bra ersättare?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 22 september 2025 kl. 21:01:33Bra ersättare?
Jag tycker personligen att han gör en bra insats, men förstår fullt ut om det finns dem som inte gillar den.

Disneyfantasten

Vilka år hade följande serier Sverigepremiär med svensk dubbning?;

- Top Cat

- Jetsons

- Familjen Flinta

- Yogi Björn

- Scooby-Doo

- Looney Tunes

(kommer kanske på mer senare)

Monsieur Hulot

Vet någon om Arnold Schwarzenegger eller Sylvester Stallone försetts med en svensk röst? John Cleese dubbas ju i Harry Potter och de vises sten (2001) av Kristian Ståhlgren om inte jag minns fel.

gstone

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 september 2025 kl. 23:33:30Vet någon om Arnold Schwarzenegger eller Sylvester Stallone försetts med en svensk röst? John Cleese dubbas ju i Harry Potter och de vises sten (2001) av Kristian Ståhlgren om inte jag minns fel.
Stallone 4 gånger

aldrig Arnie

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet 29 september 2025 kl. 23:54:30Stallone 4 gånger

aldrig Arnie
Det var som tusan, fyra gånger! Vem/vilka har gjort Stallone på svenska?

Simon Axelsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 september 2025 kl. 13:00:13Det var som tusan, fyra gånger! Vem/vilka har gjort Stallone på svenska?
Jag lyckas hitta tre: Adam Fietz (Antz), Göran Berlander (Spy Kids 3-D: Game Over) och Andreas Rothlin Svensson (Ratchet & Clank). 
Redan utfört ~60 biobesök 2025.