Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

gstone och 3 gäster tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 27 maj 2023 kl. 12:36:54Trode det typ var något man hade i huvudet ;D
Nej, man har den i bokhyllan. :)

Eller så finns det sådana som tjänster på webben.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 maj 2023 kl. 12:38:22Nej, man har den i bokhyllan. :)

Eller så finns det sådana som tjänster på webben.
Tack :)

gstone

Var kan man köpa mjukisdjur av figurerna ur Elementärt  ?

gstone

Ser Disneyfantasten Ghibli-Filmer ?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 maj 2023 kl. 08:40:42Att man håller hårt på sina principer, och väldigt ogärna bryter mot dem - d.v.s. man vill inte gärna kompromissa om det innebär att gå med på något man inte själv tycker, utan vill få sin vilja igenom; nästan till varje pris.

Okej, tack för att du förklarar.

Jag ska villigt erkänna att även jag kan ha starka åsikter och vara principfast, men jag klan också vara flexibel och överväga saker, osv.

Fler frågor angående saken;

- vad betyder att styra med järnhand?

- vad betyder att få sin vilja igenom? (jag antar att det betyder att få som man vill men frågar för att vara säker)

- jag gissar att Doreen Denning (samt dubbningsregissörerna före henne t.ex. Martin Söderhjelm, m.fl.) anlitade skådespelare till sina dubbningar som aldrig behövde godkännas genom röstprov, till skillnad från KM Studios och Sun Studios/SDI Medias/Iyuno-SDI Groups dubbningar?

- jag gissar att samtliga dubbningar utförda under 1970-talet och bakåt gick betydligt snabbare att dubba jämfört med dubbningarna gjorda 1990 och framåt då dubbningar gjordes betydligt mer sällan på den tiden plus att nästan inga TV-serier dubbades innan mitten av 1980-talet och att det nuförtiden läggs mer arbete på varje dubbning då det sedan 1987 dubbas betydligt mera nu?

gstone

Vill någon höra vilka trailers jag fick före  Den Lilla Sjöjungfrun ?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 maj 2023 kl. 20:57:46Okej, tack för att du förklarar.

Jag ska villigt erkänna att även jag kan ha starka åsikter och vara principfast, men jag klan också vara flexibel och överväga saker, osv.
Det gäller också mig :)

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 28 maj 2023 kl. 21:03:49Vill någon höra vilka trailers jag fick före  Den Lilla Sjöjungfrun ?
Varför inte. Kör på!
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 maj 2023 kl. 20:57:46Okej, tack för att du förklarar.

Jag ska villigt erkänna att även jag kan ha starka åsikter och vara principfast,
Det kankse är vanligt bland autistiska människor :)

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 28 maj 2023 kl. 21:05:15Varför inte. Kör på!
Trolls 3

Elementärt

Och den andra Barbie trailern inte den nyaste.

gstone

Var kan jag berätta vilka dom två seneast filmen jag fick på posten var ?

Byrs sig någon ens omatt veta ?

Båda var dubbade :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 maj 2023 kl. 20:57:46Fler frågor angående saken;

- vad betyder att styra med järnhand?
Att styra med järnhand är ett talesätt som betyder att styra/kontrollera väldigt hänsynslöst och strängt, utan att bry sig om vad någon annan tycker och tänker.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 maj 2023 kl. 20:57:46- vad betyder att få sin vilja igenom? (jag antar att det betyder att få som man vill men frågar för att vara säker)
Ja, precis.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 maj 2023 kl. 20:57:46- jag gissar att samtliga dubbningar utförda under 1970-talet och bakåt gick betydligt snabbare att dubba jämfört med dubbningarna gjorda 1990 och framåt då dubbningar gjordes betydligt mer sällan på den tiden plus att nästan inga TV-serier dubbades innan mitten av 1980-talet och att det nuförtiden läggs mer arbete på varje dubbning då det sedan 1987 dubbas betydligt mera nu?
Tvärtom skulle jag förmoda att dubbningar under 1970-talet och bakåt lär ha tagit betydligt längre tid jämfört med nyare dubbningar (sett per dubbning). Dels fanns ju inte samma moderna teknik då, så att själva inspelningarna förstås oundvikligen lär ha tagit längre tid, och dels fick dubbningar förr i tiden nästan garanterat en högre budget än nuförtiden. När det nuförtiden dubbas mycket mer är det väl oundvikligt att varje dubbning måste kosta lite mindre, då filmbolagen förstås inte har obegränsat med pengar. På 1970-talet lär väl Disney bara ha producerat en eller max två dubbningar per år, så då kunde varje dubbning förstås få kosta ganska mycket pengar; medan Disney nuförtiden lär ha flera dussin dubbningar på samma språk samma år...

Däremot har man förstås i dagens läge bättre möjligheter att kunna samordna flera dubbningar, med samma skådespelare i flera dubbningar som samma kund beställer samtidigt, för att på så sätt spara pengar. Under ett och samma dubbningspass kan man nämligen spela in repliker för flera dubbningar (för samma kund) under samma timme, så om någon skådespelare i en film har så få repliker att denne inte kommer upp i en full timme kan man spela in repliker för någon annan dubbning för samma kund samtidigt. Det var förstås något som knappast var möjligt på 1970-talet, och även på 1990-talet fanns betydligt sämre möjligheter än idag - nuförtiden har Disney förmodligen ett tiotal dubbningar igång exakt samtidigt, och sannolikt lär åtminstone en del av dessa spelas in i samma studio; så att det finns ganska goda möjligheter att kunna hitta roller i flera dubbningar åt samma person samtidigt.

(Den här möjligheten infördes relativt nyligen i kollektivavtalet, och jag vet att en del skådespelare inte är helt nöjda med det, då det förstås innebär lägre inkomster än förut om de medverkat i flera dubbningar samtidigt - så en nackdel för skådespelarna som tjänar mindre, men en fördel för filmbolagen som sparar pengar...)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 maj 2023 kl. 21:55:56Att styra med järnhand är ett talesätt som betyder att styra/kontrollera väldigt hänsynslöst och strängt, utan att bry sig om vad någon annan tycker och tänker.
Ja, precis.
Tvärtom skulle jag förmoda att dubbningar under 1970-talet och bakåt lär ha tagit betydligt längre tid jämfört med nyare dubbningar (sett per dubbning). Dels fanns ju inte samma moderna teknik då, så att själva inspelningarna förstås oundvikligen lär ha tagit längre tid, och dels fick dubbningar förr i tiden nästan garanterat en högre budget än nuförtiden. När det nuförtiden dubbas mycket mer är det väl oundvikligt att varje dubbning måste kosta lite mindre, då filmbolagen förstås inte har obegränsat med pengar. På 1970-talet lär väl Disney bara ha producerat en eller max två dubbningar per år, så då kunde varje dubbning förstås få kosta ganska mycket pengar; medan Disney nuförtiden lär ha flera dussin dubbningar på samma språk samma år...
Jag har också hört att det tog längre tid förut och att dubbningar var dyrare.

Men jag tycker ändå det görs många bra dubbningar idag med  :)

gstone

I vilken tråd kan jag berätta vilka dom två senaste filmerna jag fick hem på posten var ?

Jag beställer väldigt många filmer online  ;D