Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Vars e den där galna bilden på Hasse nånstans?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 11 juli 2023 kl. 23:01:44Vars e den där galna bilden på Hasse nånstans?
Vilken galna bild?

MOA

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 juli 2023 kl. 15:24:43Varför står det att FantasyGold gar skrivet något när det i själva verket är Lilla My ?
Den nya versionen av forumprogramvaran har en märklig egenhet att den i e-postutskick visar användarnamnet, och inte det visade namnet - och Fantasygold råkar alltså vara Lilla Mys användarnamn (som hen loggar in med). Användarnamn är alltså det man loggar in med, och det visade namnet är det som faktiskt visas i profilen och vid inlägg.

Det här innebär alltså också att när jag skriver inlägg står det mest troligt daniel och inte Daniel Hofverberg på e-postutskicken.

I den förra versionen av forumprogramvaran var det istället det visade namnet som angavs i e-postutskick, så jag är lite osäker om det här är en avsiktlig förändring eller en bugg... Jag tycker i alla fall det är en nackdel, men svårt att säga om det är avsiktligt eller inte.

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 11 juli 2023 kl. 23:07:52Som Disneyfantasten använde i sitt collage
Du menar bilden som jag först använde på mitt kollage men som jag sedan bytte ut?
Originalbilden.jpg

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2023 kl. 23:20:36Den nya versionen av forumprogramvaran har en märklig egenhet att den i e-postutskick visar användarnamnet, och inte det visade namnet - och Fantasygold råkar alltså vara Lilla Mys användarnamn (som hen loggar in med). Användarnamn är alltså det man loggar in med, och det visade namnet är det som faktiskt visas i profilen och vid inlägg.

Det här innebär alltså också att när jag skriver inlägg står det mest troligt daniel och inte Daniel Hofverberg på e-postutskicken.

I den förra versionen av forumprogramvaran var det istället det visade namnet som angavs i e-postutskick, så jag är lite osäker om det här är en avsiktlig förändring eller en bugg... Jag tycker i alla fall det är en nackdel, men svårt att säga om det är avsiktligt eller inte.
Tänk om mitt riktiga namn står när jag citerar nån...har jag aldrig tänkt på

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juli 2023 kl. 23:23:14Du menar bilden som jag först använde på mitt kollage men som jag sedan bytte ut?Inte ett giltigt ID på en bilaga.
Tack så mycket!Kom på att jag har en liknande bild som jag nu har som profilbild på mitt Googlekonto

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2023 kl. 23:20:36I den förra versionen av forumprogramvaran var det istället det visade namnet som angavs i e-postutskick, så jag är lite osäker om det här är en avsiktlig förändring eller en bugg... Jag tycker i alla fall det är en nackdel, men svårt att säga om det är avsiktligt eller inte.
Det är väl din hemsida borde inte du veta ? ;D

Sen vet jag inte vad du menar med avsiktlig ?
Det hade väl bara varit det om det var du själv som bestämmelsed att det skulle vara så.

Inte för att bli för filosofisk man kan en dator verkligen ha avsikter ? ???

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 11 juli 2023 kl. 23:56:59Det är väl din hemsida borde inte du veta ? ;D

Sen vet jag inte vad du menar med avsiktlig ?
Det hade väl bara varit det om det var du själv som bestämmelsed att det skulle vara så.

Inte för att bli för filosofisk man kan en dator verkligen ha avsikter ? ???
Jag tror du har missförstått hur forumet fungerar det är inte Daniel som bestämmer utan utvecklarna som designar forumprogramvaran.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juli 2023 kl. 00:01:30Jag tror du har missförstått hur forumet fungerar det är inte Daniel som bestämmer utan utvecklarna som designar forumprogramvaran.
Så Daniel skapade inte forumet från grunden upp ?

Det skulle nog mina pappa kunnat gjort  ;D

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 12 juli 2023 kl. 00:04:16Så Daniel skapade inte forumet från grunden upp ?

Men din pappa skulle slösa sin tid och det är ganska dumt. Varför bygga ett forum själv från grunden? Det är ju helt onödigt i och med att forumprogramvaror oftast går att anpassa till just den personens behov.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juli 2023 kl. 00:06:55Men din pappa skulle slösa sin tid och det är ganska dumt. Varför bygga ett forum själv från grunden? Det är ju helt onödigt i och med att forumprogramvaror oftast går att anpassa till just den personens behov.
För honom är datorer det roligast som finns i världen  ;D

Men jag förstår helt klart din poäng  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 juli 2023 kl. 00:04:16Så Daniel skapade inte forumet från grunden upp ?

Jag använder forumprogramvaran SMF (Simple Machines Forum), som är en open source-programvara:
https://www.simplemachines.org/

Visst hade jag kunnat designa och programmera ett forum från scratch, vilket de flesta duktiga programmerare lär klara av - men det vore idiotiskt att uppfinna hjulet på nytt, då det sannolikt skulle krävas hundratals timmars arbete; tid som vore bättre spenderat på att skriva recensioner, creditlistor eller annat...

Ett forum tar mer tid att utveckla än man kan tro. På mitt ordinarie arbete fick jag faktiskt ifjol uppdrag att programmera just ett forum, som på grund av integration med vår databas inte gick att använda någon befintlig programvara till (eller skulle åtminstone ha varit väldigt svårt). Och det vi hade beräknat skulle gå på några dagar tog i själva verket över en månads arbete, med min halvtidstjänst. Det tog med andra ord sisådär 100 timmars arbete bara för ett väldigt enkelt forum, som är mångdubbelt enklare än det här och exempelvis inte hade möjlighet att bifoga filer/bilder. Så för att få något ens i närheten av det här skulle det sannolikt röra sig om närmare 200 - 300 timmars arbete - det är väldigt mycket för något jag gör på fritiden, och då skulle jag inte ha kunnat göra någonting annat med Dubbningshemsidan på över ett halvårs tid...

Kort sagt: en viktig del vid programmering är att inte uppfinna hjulet på nytt, utan att faktiskt ta hjälp där det är möjligt; via exempelvis open source-programvaror, exempelkod på nätet eller vad det nu kan röra sig om. Nuförtiden är det ju till och med många som tar hjälp av ChatGPT då och då, när man inte själv kommer på en lösning. Arbeta smart hellre än jättehårt, helt enkelt.

(Men förutom forumet och gästboken är resten av Dubbningshemsidan handkodad från scratch av mig i PHP med MySQL)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 maj 2023 kl. 21:55:56Att styra med järnhand är ett talesätt som betyder att styra/kontrollera väldigt hänsynslöst och strängt, utan att bry sig om vad någon annan tycker och tänker.
Ungefär då som fallen med t.ex. Fröken Rottenmeier och Fru Keller i Heidi, Rektor Marika och Anita i Familjen Valentin, ect.?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juli 2023 kl. 09:03:05Ungefär då som fallen med t.ex. Fröken Rottenmeier och Fru Keller i Heidi, Rektor Marika och Anita i Familjen Valentin, ect.?
Ja, det skulle man väl kunna säga. Framförallt fröken Rottenmeier är väl ett ganska bra exempel, som absolut inte är ond men som styr hänsynslöst och principfast - som inte bryr sig så mycket om andras känslor, utan följer sina egna övertygelser fullt ut. Fru Keller är väl mer bara genomond, och då blir det en missvisande jämförelse.

Fast helst bör man ju ha en mer ansvarsposition för att uttrycket ska komma till sin fulla rätt - d.v.s. vara någon slags "chef" i någon mening, för att uttrycket ska vara till fullo tillämpbar.