Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 september 2023 kl. 17:20:13Hasse är ju ett smeknamn för Hans så jo det finns absolut.
Men de e bara han jag menar

gstone

I Filmore var det ett avsnitt  där "praliner" var en rätt stor del.

Vet någon vad dom sa på engelska ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 27 september 2023 kl. 22:08:44I Filmore var det ett avsnitt  där "praliner" var en rätt stor del.

Vet någon vad dom sa på engelska ?
Det bör vara avsnittet South of Friendship, North of Honor och de säger pralines.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 september 2023 kl. 22:17:03Det bör vara avsnittet South of Friendship, North of Honor och de säger pralines.
Jag upptäcke just att det ordet faktsikt fanns på engelska med ;D ;)

gstone

Dör man av CP( cerebral pares) ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 september 2023 kl. 13:13:24Dör man av CP( cerebral pares) ?
Generellt sett, nej - CP innebär muskelstörningar, så det påverkar motorik och rörlighet; men de flesta med CP kan leva lika länge som andra. Men det finns undantag, och beroende på hur svåra skador man har förekommer en viss överdödlighet - milda skador innebär alltså i stort sett ingen överdödlighet, medan mycket grava CP-skador innebär en ganska påtaglig risk att dö för tidigt.

CP är alltså väldigt brett, där somliga inte kan röra sig alls medan somliga har så små besvär att det inte är synligt för omgivningen.

gstone

Har Disneyfantasten sett Paddington filmerna ?

Jag tror han skulle gilla dom  :D

Dom har jättebra dubbade i alla fall 😀👍

gstone

Är det moraliskt rätt att avliva husdjur ? :-\

MOA

Citat från: gstone skrivet 28 september 2023 kl. 20:28:57Är det moraliskt rätt att avliva husdjur ? :-\
Om dom e sjuka så ja men utan anledning e de nog moraliskt fel

gstone

När tror ni vi får en svensk dubbade version av andra Önskan trailern ?

Jag hoppas det blir snart ❗️😍🤞⭐️🌟🌠

MOA

Hur ofta används ordet Murmeldjur?

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 29 september 2023 kl. 12:44:42Hur ofta används ordet Murmeldjur?
Svårt att säga med 100% säkerhet, men i vardagen har jag i Sverige aldrig mött något sammanhang där ordet har använts i dialog eller text.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 29 september 2023 kl. 14:59:36Svårt att säga med 100% säkerhet, men i vardagen har jag i Sverige aldrig mött något sammanhang där ordet har använts i dialog eller text.
Antar att de e ett gammalt ord som int många känner till

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 29 september 2023 kl. 14:59:36Svårt att säga med 100% säkerhet, men i vardagen har jag i Sverige aldrig mött något sammanhang där ordet har använts i dialog eller text.
Citat från: MOA skrivet 29 september 2023 kl. 15:20:58Antar att de e ett gammalt ord som int många känner till
Jag tycker inte ordet är gammaldags eller ovanligt.

Murmeldjur är ett djur, det finns flera olika arter, några exempel är Skogsmurmeldjur (Marmota monax) som lever i Nordamerika, Alaskamurmeldjur (Marmota broweri) som lever i norra Alaska och Alpmurmeldjur (Marmota marmota) som lever i södra delarna av Europa.

TonyTonka

Citat från: MOA skrivet 29 september 2023 kl. 12:44:42Hur ofta används ordet Murmeldjur?
Är inte det ordet med i något avsnitt av Nalle Puh? ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games